Röviden – Volkswagen Up 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Modellfrissítés utáni, pozsonyi gyártású kisautó, önálló padlólemezen. |
Mit tud? | 10 helyett 13 szín van hozzá. Ha ez nem nyűgözött le, akkor ott az ügyes telefonintegráció és az új turbómotor, a 90 lóerős 1,0 TSI. |
Mennyi? | Még nem szerepel a konfigurátorban, de július közepén megérkeznek az első autók a márkakereskedésekbe. |
Kinek szól? | Vidám, szerethető és alaposan megcsinált városi autót keresőknek, az 1,0 TSI-be még kis sportosság is szorult. |
2011 óta eltelt öt év, ám az Up csak most esett át kisebb átdolgozáson. Ennek két oka biztosan van: 700 000 eladott autóval a piac jól fogadta a modellt és a Volkswagennek az MQB előkészítése, a 12-13 évig futtatott Touran, T5 és Caddy valamint a 9-9 évet megélő Passat és Tiguan leváltása nyilván fontosabb volt a sikeres kiskocsi reszelésénél. De nemrég jutott erre is figyelem, mi pedig tegnap vezettük a megújult Upot a Comói-tó partján, ahol az olasz notabilitások mellett George Clooney is magáénak mondhat egy villát a csodálatos környezetben.
Mit történt vele?
A modellfrissítés óta LED-es nappali menetfényt, méhsejtmintás hűtőrácsot, külső tükörbe épített indexet, módosított lökhárítót, átrajzolt hátsó lámpát vesznek észre a márkaklub tagjai. Az átlagember meg szinte semmit. A finomítások azonosításában segít a képcsúsztatós fotó, a fehér a korábbi, a kék az aktuális modell. Újdonság az esőérzékelő, a fényérzékelő lámpakapcsoló és a tolatókamera a típusban. A városi vészfékezőrendszer eddig is elérhető volt.
Kezdetben az Up legellenszenvesebb vonása volt a kispórolt ablakemelő-kapcsoló, mivel a vezető ajtajáról nem lehetett az utas oldali első ablakot működtetni, csak az autón átnyúlva (a hátsók kitámaszthatók az ötajtóson). Ezt a facelift előtt korrigálta a gyár, két másik aprósággal. Az egyik a csomagtér-világítás beszerelése, a másik a kalaptartót felhúzó madzag pótlása, ami eredetileg hiányzott.
Okostelefon a gyári kijelző helyén
A Volkswagen alapjaiban újragondolta a műszerfal felső részét. Korábban a műszerfal tetejére felpattintható készüléken futott a navigáció és itt voltak leolvashatók takarékos vezetési tippek. Mivel a vevők zömének van okostelefonja, az eddigi kütyü helyett a tulaj telefonjának kijelzőjét használja az autó.
A mobilt Bluetooth-kapcsolattal vagy USB-kábelen át kapcsolhatjuk az autóhoz, a navigáció egyszerűen a telefonon fut. A telefonnak van egy nem túl szép műanyagból készült kerete, amely széltében és hosszában is állítható, stabilan tartva a készüléket.
Ráférne egy szoftverfrissítés a navigációra, mert furcsán beszül magyarul
Beszélgettem Peter Bohne úrral, az NFS-ként (New Small Family) emlegetett kisautók fejlesztési vezetőjével, aki diszkréten úgy fogalmazott, hogy a kevésbé autóaffin vásárlórétegnek az okostelefon-integráció lehet a fő érv az Up mellett. Annak, aki egész nap a telefonját bűvöli, ez tényleg többet jelent az Up értékei közül, mint a rendes futómű, a masszív karosszéria, a kategóriához képest gondos zajszigetelés.
A kipróbált autóban az ügyes keresőfunkció aktiválásával elég a képernyőn beírni, hogy S-A-R-R-Ó-D és megjelenik a Fertő-tavi település a navigációs célpontok között. De kereshetünk telefonszámot, neveket, zeneszámot, és ahogy egyre több betűt írunk be, úgy szűkül a találati lista. Nagyon jó megoldás.
PQ12 az NSF kedvéért
Műszakilag a városi mini érdekes zárvány, mert a gigakonszernen belül önálló technika jut neki, jóllehet a saját padlólemez költségét a SEAT Mii és a Škoda Citigo révén csak két kis volumenű testvérmodellre tudja szétteríteni a Volkswagen.
A PQ12 padlólemezre azért volt szükség, mert a Polo alapjait felhasználva az autó túl nehéz volna. Így azonban 851 kg a 60 lóerős alapmodell súlya, míg a Hyundai i10 933 kilóról indul, a Corsára épített Opel Adam minimum 1011 kilós. Továbbra is van CNG-vel (sűrített földgázzal) működő és haszonjármű kivitelű Up, az elektromos változat pedig a közeljövőben esik át modellfrissítésen.
Új motor, új lendület
Kétféle motorral vezettük az autót. Dél-Amerikában már 2015 januárja óta elérhető, Európában viszont újdonság az 1,0 literes, háromhengeres turbós benzinmotor. A 90 lóerős, 1500 és 3500-as fordulatszám között 160 Nm nyomatékú motorral az Up remek kisautó. A háromhengeresen alig érezni rezgéseket, nem morog, szép csendben húz szinte alapjárattól és igen fürge. 9,9 mp a százra gyorsulás ideje,a végsebesség 185 kilométer/óra, 4,4 l/100 kilométer katalógusbeli fogyasztás mellett. Meglepő, de ezt majdnem sikerült el is érni. Ráérősen, falvakon és kisvárosokon átgurulva 4,8 l/100 km fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép.
Decire ugyanennyit láttunk hasonló körülmények között a 75 lóerős, szívó egyliteres tesztautó kijelzőjén is, csak a 140-nel megtett autópályás szakasz vitte fel 5,0 literre a kalkulált átlagot. Ennél a sebességnél az ezres kiskocsiban mindössze 3600 a percenkénti fordulatszám ötödikben.
A hosszú áttételezés és a 95 Nm nyomaték egyik következménye, hogy negyedikben és ötödikben a gázpedállal nehéz hatni az autó mozgására, a rugalmasság ibolyaszerény. Ez azonban visszakapcsolással, egy mozdulattal áthidalható. Hármasban az egyliteres szívómotor magához tér, de a 100-ig kihúzatható kettesben is lehet előzni. A keveset forgó motor az alapos zajszigeteléssel nagyon csendessé teszi az Upot autópályán. A gördülési zaj a fő hangforrás, a motor és a szél háttérben marad.
Az apró motor erősebbik verziója jól passzol a könnyű Uphoz. A súlynak ennyire kis motoroknál nagy jelentősége van. A fent idézett fejlesztési vezető szerint 50 kg többletsúly fél másodperccel rontja a százra gyorsulás idejét a kategória csekély hengerűrtartalmú szívómotorjaival.
Hány kilónyi festék van a karosszérián?
Női autóknál nagyon fontos a gazdag színválaszték. Mostantól a kategóriában megszokott 10 helyett 13 színből lehet választani, amiért sokat kellett küzdenie a fejlesztőknek. A pozsonyi gyárban ugyanis, ahol az Up, a Mii, a Citigo, a Q7, a Cayenne és a Touareg is készül, további fényezések tárolása és gyártásba illesztése nagyon nehéz volt, mert hely kell nekik és komplikáltabbá teszik a termelést. Végül sikerült megoldani a feladatot, most 250 kilogrammnyi festéket tartalmazó körtékben állnak az egyes színek. A színek a fényezősor bonyolult átszerelése nélkül cserélhetők. Én sosem tudtam, hány kilogrammnyi festék van egy autón, most kiderült: nagyjából 10, mert a 250 kilós egységekkel 25 Upot lehet lefújni.
Rendesebb, állítható magasságú fejtámlákon kívül tulajdonképpen egyetlen egy dolog hiányzik nagyon az autóból, a harmonikatető. Ez az extra épp reneszánszát éli a konkurensekben, a 108-Aygo-C1 trióhoz elérhető, az Opel Adamhoz szintén, a FIAT 500 és a kicsit nagyobb DS3 pedig kabrióváltozatában kínál hátracsúsztatható tetőt. A Volkswagen inkább a jóval kisebb üveg tolótetőre szavazott.
A felárért gombokkal ellátott, multifunkciós kormány fogása jó, az összetett, de megszokható gombnyomkodásra ráérezve a kormány elengedése nélkül kezelhetjük a médialejátszást, a fedélzeti számítógépet és más funkciókat. A kényelmesen rugózó autó higgadt közlekedési eszköz, lágy kormányzása nem csábít száguldozásra.
Fender helyett Beats Audio
Korábban a VW a Fenderrel működött együtt a Beetle audiorendszerének kifejlesztésében, az Uphoz azonban a Beats Audiót kérte fel a zenebona megalkotására. A fejhallgatóiról ismert, a fiatalok körében nagyon felkapott márka szakemberei vállalták a feladatot. Az eredmény egy nyolccsatornás erősítővel, hét hangszóróval, köztük a csomagtér aljában lévő mélynyomóval ellátott hangrendszer, amely ha nem is varázslatosan, de tisztességesen szól. A 300 wattos audiorendszer a Move Up és High Up felszereltségekhez rendelhető, de készül egy önálló Beats Audio kivitel is, a cég emblémáival, vidám piros-fehér árnyalatokban. Az Up ezen felül is sokféle csomaggal, felnivel, tetőszínnel tehető egyedibbé.
Mindenkinek vannak kényszerei, nekem az az egyik, hogy számomra a Volkswagen kicsit dölyfös, kevély márka, szemben a barátságosabb Skodával. Az Up azonban kivétel, amely derűt sugároz, de megvan benne az az igényesség, amitől a VW termékek Európa-szerte aratnak az összehasonlító teszteken, nálunk és az Autó Magazinban is. A kiskocsi azért is rokonszenves, mert sosem volt hozzá dízelmotor, sűrített földgázas és tisztán villamos hajtás viszont igen. Ez az a Volkswagen, amely az emissziós botrány ellenére minden gyanú felett áll.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|