Röviden – Volkswagen Up 2016
Mi ez? Modellfrissítés utáni, pozsonyi gyártású kisautó, önálló padlólemezen.
Mit tud? 10 helyett 13 szín van hozzá. Ha ez nem nyűgözött le, akkor ott az ügyes telefonintegráció és az új turbómotor, a 90 lóerős 1,0 TSI.
Mennyi? Még nem szerepel a konfigurátorban, de július közepén megérkeznek az első autók a márkakereskedésekbe.
Kinek szól? Vidám, szerethető és alaposan megcsinált városi autót keresőknek, az 1,0 TSI-be még kis sportosság is szorult.

2011 óta eltelt öt év, ám az Up csak most esett át kisebb átdolgozáson. Ennek két oka biztosan van: 700 000 eladott autóval a piac jól fogadta a modellt és a Volkswagennek az MQB előkészítése, a 12-13 évig futtatott Touran, T5 és Caddy valamint a 9-9 évet megélő Passat és Tiguan leváltása nyilván fontosabb volt a sikeres kiskocsi reszelésénél. De nemrég jutott erre is figyelem, mi pedig tegnap vezettük a megújult Upot a Comói-tó partján, ahol az olasz notabilitások mellett George Clooney is magáénak mondhat egy villát a csodálatos környezetben.

Mit történt vele?

A modellfrissítés óta LED-es nappali menetfényt, méhsejtmintás hűtőrácsot, külső tükörbe épített indexet, módosított lökhárítót, átrajzolt hátsó lámpát vesznek észre a márkaklub tagjai. Az átlagember meg szinte semmit. A finomítások azonosításában segít a képcsúsztatós fotó, a fehér a korábbi, a kék az aktuális modell. Újdonság az esőérzékelő, a fényérzékelő lámpakapcsoló és a tolatókamera a típusban. A városi vészfékezőrendszer eddig is elérhető volt.

Turbó vagy szívó – Melyik fogyaszt jobban? 1
Turbó vagy szívó – Melyik fogyaszt jobban? 2

Kezdetben az Up legellenszenvesebb vonása volt a kispórolt ablakemelő-kapcsoló, mivel a vezető ajtajáról nem lehetett az utas oldali első ablakot működtetni, csak az autón átnyúlva (a hátsók kitámaszthatók az ötajtóson). Ezt a facelift előtt korrigálta a gyár, két másik aprósággal. Az egyik a csomagtér-világítás beszerelése, a másik a kalaptartót felhúzó madzag pótlása, ami eredetileg hiányzott.

Okostelefon a gyári kijelző helyén

A Volkswagen alapjaiban újragondolta a műszerfal felső részét. Korábban a műszerfal tetejére felpattintható készüléken futott a navigáció és itt voltak leolvashatók takarékos vezetési tippek. Mivel a vevők zömének van okostelefonja, az eddigi kütyü helyett a tulaj telefonjának kijelzőjét használja az autó.

A korábbi kijelző helyét átveszi a tulaj okostelefonja, ezen futnak az autó szoftverei és itt látható a navigáció is. A tartó kivitele lehetne igényesebb

A korábbi kijelző helyét átveszi a tulaj okostelefonja, ezen futnak az autó szoftverei és itt látható a navigáció is. A tartó kivitele lehetne igényesebb

A mobilt Bluetooth-kapcsolattal vagy USB-kábelen át kapcsolhatjuk az autóhoz, a navigáció egyszerűen a telefonon fut. A telefonnak van egy nem túl szép műanyagból készült kerete, amely széltében és hosszában is állítható, stabilan tartva a készüléket.

Ráférne egy szoftverfrissítés a navigációra, mert furcsán beszül magyarul

a videó a hirdetés után indul

Beszélgettem Peter Bohne úrral, az NFS-ként (New Small Family) emlegetett kisautók fejlesztési vezetőjével, aki diszkréten úgy fogalmazott, hogy a kevésbé autóaffin vásárlórétegnek az okostelefon-integráció lehet a fő érv az Up mellett. Annak, aki egész nap a telefonját bűvöli, ez tényleg többet jelent az Up értékei közül, mint a rendes futómű, a masszív karosszéria, a kategóriához képest gondos zajszigetelés.

Turbó vagy szívó – Melyik fogyaszt jobban? 4

A kipróbált autóban az ügyes keresőfunkció aktiválásával elég a képernyőn beírni, hogy S-A-R-R-Ó-D és megjelenik a Fertő-tavi település a navigációs célpontok között. De kereshetünk telefonszámot, neveket, zeneszámot, és ahogy egyre több betűt írunk be, úgy szűkül a találati lista. Nagyon jó megoldás.

PQ12 az NSF kedvéért

Műszakilag a városi mini érdekes zárvány, mert a gigakonszernen belül önálló technika jut neki, jóllehet a saját padlólemez költségét a SEAT Mii és a Škoda Citigo révén csak két kis volumenű testvérmodellre tudja szétteríteni a Volkswagen.

Lézerérzékelőkkel figyeli az autó előtti területet a városi vészfékező rendszer. 30-ról képes megállítani az autót, elkerülendő a ráfutásos ütközést

Lézerérzékelőkkel figyeli az autó előtti területet a városi vészfékező rendszer. 30-ról képes megállítani az autót, elkerülendő a ráfutásos ütközést

A PQ12 padlólemezre azért volt szükség, mert a Polo alapjait felhasználva az autó túl nehéz volna. Így azonban 851 kg a 60 lóerős alapmodell súlya, míg a Hyundai i10 933 kilóról indul, a Corsára épített Opel Adam minimum 1011 kilós. Továbbra is van CNG-vel (sűrített földgázzal) működő és haszonjármű kivitelű Up, az elektromos változat pedig a közeljövőben esik át modellfrissítésen.

Új motor, új lendület

Kétféle motorral vezettük az autót. Dél-Amerikában már 2015 januárja óta elérhető, Európában viszont újdonság az 1,0 literes, háromhengeres turbós benzinmotor. A 90 lóerős, 1500 és 3500-as fordulatszám között 160 Nm nyomatékú motorral az Up remek kisautó. A háromhengeresen alig érezni rezgéseket, nem morog, szép csendben húz szinte alapjárattól és igen fürge. 9,9 mp a százra gyorsulás ideje,a végsebesség 185 kilométer/óra, 4,4 l/100 kilométer katalógusbeli fogyasztás mellett. Meglepő, de ezt majdnem sikerült el is érni. Ráérősen, falvakon és kisvárosokon átgurulva 4,8 l/100 km fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép.

160 Nm-t ad le a 90 lóerős, finoman és halkan dolgozó turbómotor

160 Nm-t ad le a 90 lóerős, finoman és halkan dolgozó turbómotor

Decire ugyanennyit láttunk hasonló körülmények között a 75 lóerős, szívó egyliteres tesztautó kijelzőjén is, csak a 140-nel megtett autópályás szakasz vitte fel 5,0 literre a kalkulált átlagot. Ennél a sebességnél az ezres kiskocsiban mindössze 3600 a percenkénti fordulatszám ötödikben.

A hosszú áttételezés és a 95 Nm nyomaték egyik következménye, hogy negyedikben és ötödikben a gázpedállal nehéz hatni az autó mozgására, a rugalmasság ibolyaszerény. Ez azonban visszakapcsolással, egy mozdulattal áthidalható. Hármasban az egyliteres szívómotor magához tér, de a 100-ig kihúzatható kettesben is lehet előzni. A keveset forgó motor az alapos zajszigeteléssel nagyon csendessé teszi az Upot autópályán. A gördülési zaj a fő hangforrás, a motor és a szél háttérben marad.

Azonos körülmények között decire azonos, 4,8 l/100 km fogyasztást írt ki a szívó és a turbós háromhengeressel is a fedélzeti számítógép

Azonos körülmények között decire azonos, 4,8 l/100 km fogyasztást írt ki a szívó és a turbós háromhengeressel is a fedélzeti számítógép

Az apró motor erősebbik verziója jól passzol a könnyű Uphoz. A súlynak ennyire kis motoroknál nagy jelentősége van. A fent idézett fejlesztési vezető szerint 50 kg többletsúly fél másodperccel rontja a százra gyorsulás idejét a kategória csekély hengerűrtartalmú szívómotorjaival.

Hány kilónyi festék van a karosszérián?

Női autóknál nagyon fontos a gazdag színválaszték. Mostantól a kategóriában megszokott 10 helyett 13 színből lehet választani, amiért sokat kellett küzdenie a fejlesztőknek. A pozsonyi gyárban ugyanis, ahol az Up, a Mii, a Citigo, a Q7, a Cayenne és a Touareg is készül, további fényezések tárolása és gyártásba illesztése nagyon nehéz volt, mert hely kell nekik és komplikáltabbá teszik a termelést. Végül sikerült megoldani a feladatot, most 250 kilogrammnyi festéket tartalmazó körtékben állnak az egyes színek. A színek a fényezősor bonyolult átszerelése nélkül cserélhetők. Én sosem tudtam, hány kilogrammnyi festék van egy autón, most kiderült: nagyjából 10, mert a 250 kilós egységekkel 25 Upot lehet lefújni.

Rendesebb, állítható magasságú fejtámlákon kívül tulajdonképpen egyetlen egy dolog hiányzik nagyon az autóból, a harmonikatető. Ez az extra épp reneszánszát éli a konkurensekben, a 108-Aygo-C1 trióhoz elérhető, az Opel Adamhoz szintén, a FIAT 500 és a kicsit nagyobb DS3 pedig kabrióváltozatában kínál hátracsúsztatható tetőt. A Volkswagen inkább a jóval kisebb üveg tolótetőre szavazott.

Nem elég magasak az üléssel egybeépített fejtámlák

Nem elég magasak az üléssel egybeépített fejtámlák

A felárért gombokkal ellátott, multifunkciós kormány fogása jó, az összetett, de megszokható gombnyomkodásra ráérezve a kormány elengedése nélkül kezelhetjük a médialejátszást, a fedélzeti számítógépet és más funkciókat. A kényelmesen rugózó autó higgadt közlekedési eszköz, lágy kormányzása nem csábít száguldozásra.

Fender helyett Beats Audio

Korábban a VW a Fenderrel működött együtt a Beetle audiorendszerének kifejlesztésében, az Uphoz azonban a Beats Audiót kérte fel a zenebona megalkotására. A fejhallgatóiról ismert, a fiatalok körében nagyon felkapott márka szakemberei vállalták a feladatot. Az eredmény egy nyolccsatornás erősítővel, hét hangszóróval, köztük a csomagtér aljában lévő mélynyomóval ellátott hangrendszer, amely ha nem is varázslatosan, de tisztességesen szól. A 300 wattos audiorendszer a Move Up és High Up felszereltségekhez rendelhető, de készül egy önálló Beats Audio kivitel is, a cég emblémáival, vidám piros-fehér árnyalatokban. Az Up ezen felül is sokféle csomaggal, felnivel, tetőszínnel tehető egyedibbé.

Hét hangszórós, 300 W teljesítményű a feláras audiorendszer. Ez a Beats Audio modell, de a hangrendszer más felszereltséggel is megrendelhető

Hét hangszórós, 300 W teljesítményű a feláras audiorendszer. Ez a Beats Audio modell, de a hangrendszer más felszereltséggel is megrendelhető

Mindenkinek vannak kényszerei, nekem az az egyik, hogy számomra a Volkswagen kicsit dölyfös, kevély márka, szemben a barátságosabb Skodával. Az Up azonban kivétel, amely derűt sugároz, de megvan benne az az igényesség, amitől a VW termékek Európa-szerte aratnak az összehasonlító teszteken, nálunk és az Autó Magazinban is. A kiskocsi azért is rokonszenves, mert sosem volt hozzá dízelmotor, sűrített földgázas és tisztán villamos hajtás viszont igen. Ez az a Volkswagen, amely az emissziós botrány ellenére minden gyanú felett áll.

Mellette – Ellene
  • Derűs kisugárzás
  • Nagy csomagtér
  • Ügyes okostelefon-integráció
  • Élénk turbómotor
  • Alacsony zajszint
  • Csekély fogyasztás
  • Kényelmes futómű
  • 851 kg önsúly
  • Földgázüzemű és elektromos verzió
  • Közepes ülések
  • Szerény variálhatóság
  • Gyenge rugalmasság (60 és 75 lóerővel)
  • Nem rendelhető vászontető
  • Nincs ötüléses verzió
Neked, hogy tetszik az új Up?
átlag
6.89
szavazat
539
Neked, hogy tetszik az új Up?