Horváth István feltalálta a vízzel hajtott autót.

Az úr Ausztráliába szakadt magyar feltaláló volt, akinek kanadai befektetők adtak állítólag dollármilliókat találmánya tökéletesítésére. Horváth István egyszer csak nyomtalanul eltűnt, egyesek öngyilkosságról pusmogtak, jóval később derült ki, hogy „rejtélyes” autóbalesetben vesztette életét.

Stanley A. Meyer is feltalálta a vízzel hajtott autót.

Az amerikai úr sokat szerepelt a tévében, rendre ismételgetve, hogy jelentősen átalakíthatná szerzeménye a járműipart, sőt az energetikát, majd gyakran hozzátette: emiatt veszélyben az élete. Egyszer aztán felugrott kedvenc éttermében az asztaltól, megmérgeztek, kiáltotta, majd összeesett, és meghalt.

A világ Nemere Istvánjai számos hasonló tudósos sztorit terjesztenek, majd megemlítik, hogy nyilván az olajlobbinak áll érdekében a világmegváltó zsenik kinyírása úgy, hogy természetesen balesetnek látszódjon. Nem vagyok konteo-hívő, de ha már találkoztam az egyik nagy európai olajcég hazai vezetőivel, megkértem egyiküket, mondja el a véleményét ezekről.

Természetesen komoly kérdéseket is kaptak a főnökök. Annyi a mendemonda, és furcsa tapasztalat a hazai autósok között a magyar benzinről és gázolajról, hogy ezekre is válaszokat kértem.

Érdemes olcsó, rossz autóba drága, jó benzint vásárolni?

Az OMV valaha gyártott legjobb minőségű utcai benzinjének bemutatóján találkoztam a cég képviselőivel, akik először is örömmel közölték a hírt: egyre több magyar autós vásárol drága, az átlagos 95-ösnél és gázolajnál jobb minőségű üzemanyagokat. A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi grafikonjának jobb oldali függőleges számai érdekesek: 2014-ről 2015-re 34,3 százalékkal nőtt a  prémium benzin, és 37,3 százalékkal a prémium gázolaj hazai vásárlása.

fogyasztás2015

Adatok literben

fogyasztás2016-1nedév

A növekedés mértéke idén még nagyobb, talán egyeseket meg is lepnek az első negyedév adatai, amelyek másfélszer akkora prémium iránti igényt mutatnak, mint egy éve

Több oka van a növekedésnek, az egyik a földre feküdt olajár következtében olcsóbb üzemanyagok. Nem éppen örömteli a nemzetközi óriáscégeknek az alacsony nyersanyagár, azonban a kutak kedvező árcédulái miatt egyre több autós ahelyett, hogy zsebre rakná a megmaradt forintokat, megveszi a komolyabb üzemanyagot. Azt, amit korábban nem engedhetett meg magának. „Bevallom, ez segít nekünk” – mondja erre Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója.

Felméréseik szerint a prémium felé forduló hazai autósok többsége egyelőre inkább még csak alkalmanként, minden második, harmadik tanokolásnál nyúl a korábban került pisztolyhoz. De az sem ritka ma már, hogy egyesek teljesen átálltak a drágábbra.

Segíti a fogyasztásnövekedést az autóipar downsizingja is. A kisebb hengerűrtartalmú, feltöltős motorok az olajcég mérnökei szerint jobban igénylik a simogatást, márpedig a prémium üzemanyagok – állítják – javítják a hatékonyságot, segítenek megelőzni a korróziót a motor alkatrészein, a befecskendezési rendszerben és a tartályban is, illetve csökkentik a már ott lévő szennyeződéseket. Mindezzel meghosszabbítják a motor élettartamát, és hosszabb ideig fenntartják a gyárilag megadott teljesítményt. „Ezeket a hatásokat már az első tankolástól megkapja az autó” – állítja Balogh.

Az OMV hazai főnöke a saját, schwechati kompetencia-központjuk mellett független laboratóriumokra, köztük a bécsi egyetem (osztrák cég, aki nem tudná) méréseire hivatkozva állítja, hogy a magyar piacra most bevezetett csúcsbenzinjük, a MaxxMotion100plus – a motor állapotától és a vezetési stílustól függően – érdemben javítja a motorteljesítményt, jobban gyorsul vele a jármű. Ezen felül az összetevői magasabb szintű kopogástűrést biztosítanak, ez főleg a modern, nagy teljesítményű, direkt befecskendezéses, turbós motorok számára klassz.

158892219

Az okos autósok hasznukra fordítják az áresést, a MaxxMotion100plus 30-40 forinttal drágább a sima 95-ösnél. Csodákat persze senki ne várjon

Bizonyára sokan álmodnak tescós pizsamában vadonatúj, turbós, nagy teljesítményű autókról, de a szomorú statisztika átlagosan 13 éves hazai járműparkot mutat, és zömében még mindig szívómotorokat, kis teljesítménnyel. Ugyan miért fizessen többet egy leharcolt négykerekű tulajdonosa, miért éri meg neki mondjuk MaxxMotion100plust tankolni a kocsijába? – tettem fel a kérdést, és kértem, hogy konkrét számokat mondjanak: százalékosan mennyivel javítja a teljesítményt egy ilyen autónál a csodaszerük?

Biztos vagyok benne, hogy erre is készítettek számításokat a saját elmondásuk szerint az autógyártókkal közösen fejlesztő OMV-mérnökök, mégsem kaptam konkrét adatokat. Nikolai Schubert fejlesztési vezető ugyanakkor határozottan állította: a régebbi, katalizátoros autóknak is jobb lesz a gyújtása, az égése, a hatékonysága és az élettartama a motornak a prémium üzemanyagtól.

OMV_esemenyJÓ

Balról jobbra: tolmács hölgy, Nikolai Schubert, Balogh Tibor, Wéber Gábor, Nagy Zsolt István. Gábor hasonlata szerint, ha ő reggelente kávézna, és lenne olyan kávé, amely javítja az erek minőségét, növeli életének hosszát, és még a szexuális teljesítményén is dob, ő bizony azt inná

Erősebb az osztrák a magyarnál?

Pár hete váratlan hívást kaptam, olyan ex-kollégám csörgetett meg a vasárnap délutáni szieszta idején, akivel évek óta nem beszéltem. „Képzeld, Ausztria nyugati szélétől autózunk hazafelé a sztrádán, és olyan fogyasztást mutat a kijelző, amit még soha. Pedig otthon is sokat autópályázom, és pont ennyire állítom a tempomatot. Bakker, sokkal jobb az osztrák üzemanyag, írj már róla cikket!”

Isten hozott a klubban, Andriskám! – válaszoltam, majd megosztottam vele, hogy a „németbe” járó vendégmunkásoktól kezdve a mazsola nyaralón át a hardcore autóbuziig számosan tapasztaltak hasonlót, ám a kinti és az itthoni üzemanyag laboratóriumi összevetésével készült bizonyítékkal még senki nem szolgált. Legenda a jobb osztrák és német üzemanyag, vagy szimpla valóság? Ki más adhatna rá jobb választ, mint egy osztrák olajcég.

„Magam is hasonlót tapasztalok rendszeresen, amikor Ausztriába autózom meetingekre” – lep meg kissé Nagy Zsolt István, az OMV Hungária kommunikációs igazgatója, majd még tovább fokozva az izgalmakat hozzáteszi: „Csakhogy én kizárólag itthon tankolok, azaz magyar üzemanyaggal tapasztalok hasonlót. Odafelé is magyarral megyek, visszafelé is, mégis kevesebbet eszik Budapest irányába a céges autó.” Zsolt kikérte erről a történetesen a schwechati kompetencia-központjukat vezető Nikolai Schubert véleményét.

Közösen nekigyürkőzve 3 feltételezést és 1 határozott állítást fogalmaztak meg. Úgy vélik, a nyugati sztrádák földrajzilag magasabban fekszenek, azaz kifelé valamivel többet kell emelkedőn autózni, míg hazafelé valamivel többet lejtőn. Ráadásul az uralkodó szélirány is nyugati, azaz gyakrabban kap hátszelet az Ausztriából Magyarország felé haladó autó, ráadásul – és ez a harmadik feltételezhető magyarázat szerintük -, kint általában jobb az aszfalt minősége, ami szintén fogyasztáscsökkentő hatású lehet. De e három valamilyen kombinációja bizton benne van a magyarázatban.

Tutira csak egy dolgot mondtak: a német és osztrák kutaknál kapható OMV üzemanyagok pont olyanok, mint a magyar kutaknál megvehetők. Erre megesküdtek.

autópálya2

Lejtős a pálya?

De hiszen az itthoni kutak között is van különbség, kérem szépen!

Sőt, az autósok többsége úgy tudja, hogy konkrétan az OMV-kutak benzinje és gázolaja is némileg más az ország különböző pontjain. A nyugati határhoz közel esőkbe Schwechatból szállítják az üzemanyagot, az ország keleti felébe meg hazai cucc megy. Az előbbi nyilván jobb, vágja rá a fogyasztó. Mit mond erre az OMV?

„A hazai töltőállomásainkhoz valóban két helyről, Schwechatból és Csepelről szállítunk.” Vagyis a nyugati országrészbe más megy, mint a keletibe? – kérdezek vissza. „Úgy gazdaságos, hogy Ausztriából a hozzá közelebb eső területekre, míg Budapestről máshová szállítsunk.” Hol a határ? Igaz a 80 kilométer, ami vissza-visszatérő szám? „Sopronba nyilván Schwechatból szállítunk” – így a végül szűkszavú válasz.

Nyilván arra is kíváncsi vagyok, hogy vannak-e érdemi különbségek a különféle szolgáltatók üzemanyagai között. Némi differencia egyértelműen létezik, hiszen márkánként más adalékot kevernek az alapanyagba, ám Nagy Zsolt István itt is meglep. „Az olcsóbb terméket kínálók között tudomásom szerint van olyan cég, amely nem is kever adalékot bele.” Hmm, itt nyilván a legolcsóbb, hipermarketes kutakra céloz. „Nem, én most csak olajcégekről beszélek.” Na, ezt emészteni kell.

benzin-omvJÓ

Ők sem ugyanonnan szállítanak mindenhová

Mennyire rossz a rossz üzemanyag?

Állítólag nagyon. A Vezess munkatársai első kézből hallottak egymástól függetlenül két elgondolkodtató sztorit, sajnos márkát nem írhatunk egyik esetben sem. Az egyik nagy autógyártó egyik modelljét egy bizonyos motorral nemrég ki kellett vonni a magyar piacról, mert sok panasz volt rá. A cég vizsgálata szerint a Magyarországon kapható üzemanyag okozta a problémát. Egy másik, de legalább akkora autógyártó pedig egyik motorjánál szintén az üzemanyag gyatra minősége miatt garanciamegvonásban gondolkodott.

Nagy úr hivatalos válasza erre a következő. „Általánosságban véve a gépkocsik motorjait úgy tervezik, hogy az EN228 szabvány szerinti RON95 üzemanyaggal bármiféle gond nélkül működjenek. Az említett problémákhoz hasonlók ezért nem fordulhatnak elő az európai szabványnak megfelelő üzemanyag minősége miatt. Az OMV prémium, MaxxMotion márkanév alatt kínált üzemanyagai olyan komponenseket tartalmaznak, amelyek optimális működést garantálnak a motor teljes élettartama alatt.”

Mikor kell majd kutakat bezárni az elektromos autók térnyerése miatt?

A szubjektív jóslatok helyett álljanak is a száraz számok. A KSH legfrissebb adatai szerint jelenleg hibrid – azaz benzint, esetleg gázolajat is használó – járműből csupán 8200 fut Magyarországon (ebből 2900 a legnépszerűbből, Toyota Priusból), míg tisztán elektromos autóból 320 darab.

OMVJÓ

Az A3-as hibridbe még benzint is tankoltam, nem csak áramot

Az OMV prognózisa szerint valóban érdemi piacnyerés várható a villanyautóktól, de majd csak 2040 és 2050 között. Ekkorra már 20 százalék környékére teszi az olajcég az arányukat.

És mi a helyzet a vízzel hajtott autókkal?

Amelyek közös ismertetőjegye, hogy már többen feltaláltak, ám működés közben senki nem látta őket, és ugye a tervezőiket az olajlobbi gyilkoltatja le balesetnek látszó, ám az átverhetetlen éles szeműek szerint rejtélyes körülmények között?

„Mi az autógyártókkal közösen fejlesztjük ki az üzemanyagainkat. Azt fejlesztjük ki, és azt kínáljuk, amit ezekbe az autókba tölteni kell. Jelenleg legnagyobbrészt olaj alapú üzemanyagokat. De mivel igény mutatkozott rá, van Tesla-töltőnk is, és van hidrogénes töltőnk is. Az autók ezekkel mennek, nem vízzel.”