A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum régi, rossz állapotú épületének bontása az előzetes ütemterveknek megfelelően halad. Nemrég a legendás első 424-es gőzmozdonyt szállították el, ma reggel pedig műtárgyvédelmi és muzeológus szakemberek jelenlétében leemelték, majd elszállították az átépítés előtt álló Múzeum tetejéről az Antonov An-2-est.

A repülőgépet még 2004 tavaszán helyezték el a városligeti épület tetején. A műtárgy eredetileg a 2003-ban megrendezett „100 éves a magyar motoros repülés” című időszaki kiállítás keretén belül érkezett a múzeumba. Ezt az An-2-est három másik Antonovból (a törzs, a szárny és a vezérsík) állították össze. A légi közlekedésben ilyen összeállításban természetesen soha nem vett részt. Éppen ezért a HA-… kezdetű lajstromjel helyére a Közlekedési Múzeum felirat került.

1 3

A kétfedelű, könnyű vegyes feladatú repülőgép sorozatgyártását egyébként 1948-ban kezdték meg Lengyelországban. A gép személyzete két fő volt, teherterében 12 utast vagy 14 ejtőernyőst, vagy akár 1500 kg tömegű terhet tudott szállítani. Törzse fémépítésű, a közvetlenül a törzshöz csatlakozó szárnyakat egy-egy „I” tartó és huzalok merevítik. A futómű hárompontos, nem behúzható, farokkeretes. Az AS-62 M típusú kilenchengeres csillagmotor 736 kW teljesítményre volt képes, ami 150-160 kilométeres óránkénti sebességet tett lehetővé.

Mint ismeretes, a Közlekedési Múzeum kívül-belül, alapjaiban születik újjá a Liget Budapest Projektnek köszönhetően. Az eddiginél kétszer nagyobb kiállítótér jön létre, amely végre lehetőséget ad egy XXI. századi követelményeknek megfelelő, interaktív, digitális technológiákkal a közlekedés múltját és jövőjét bemutató új Közlekedési Múzeum létrehozására. Jelentősen bővülő gyűjtemény és megújult épület várja majd a látogatókat a beruházás nyomán.

 

12 9 8 7 6 5