Két évvel ezelőtt mutatta be a Mercedes az önmagát vezető teherautó-prototípusát, melyet azóta élesben már a német autópályákon is teszteltek. Úgy tűnik, hogy sikerült adaptálnia a technológiát buszra is, hiszen tegnap hivatalosan is világgá kürtölték, hogy a Future Bus akár önállóan is képes falni a kilométereket. A külsőre egy megtaposott tejesdobozra hasonlító prototípusban nem csak az alkalmazott technika, de az utastér kialakítása is rendkívül innovatív. A 12 méter hosszú, kétajtós prototípust a világ egyik legsikeresebb városi autóbuszmodelljére, a Citaro alapjaira építették.

Archivnummer: D310525

Az autóbusz gyakorlatilag félautomata üzemmódban képes közlekedni, köszönhetően annak a CityPilot elnevezésű rendszernek, mely lényegében a korábban bemutatott önvezető Actrosban alkalmazott Higway Pilot továbbfejlesztése. A CityPilot ugyanakkor már jóval többet tud a Daimler autonóm vezérlésű teherautójánál, ugyanis akár alagutakban is tud haladni, emellett felismeri a közlekedési lámpákat, illetve automatikusan áll meg a buszmegállókban és magától nyitja-zárja az ajtókat.

Archivnummer: D310533

Figyel a gyalogosokra és a biciklisekre is

További fontos fejlesztés, hogy a Future Bus képes a jármű elé hirtelen kerülő akadályok, így például gyalogosok, biciklisek váratlan feltűnése esetén történő vészfékezésre. A CityPilot összesen 10 külső kamera képének, valamint a külső radarok által közvetített információk felhasználásával centiméter pontosan meghatározza az autóbusz optimális haladási sebességét, emellett dönt a szükséges megállásokról vagy lassításokról. A rendszer továbbá képes kommunikálni az arra alkalmas jelzőlámpákkal, a GPS-nek köszönhetően pedig könnyedén meg tudja tervezni előre az útvonalat.  Az autóbusz végsebességét 70 kilométer/órában korlátozták, mely városi használatra elengedő lehet.

Mindent mutat a monitor 

A sofőrnek vezetés közben tehát nem kell sem a fékkel, sem pedig a gázpedállal foglalkoznia, a kormányzást is csak akkor kell átvennie, ha szembejövő forgalom jelenik meg az utakon. Ugyanakkor, ha a buszvezető úgy ítéli meg, bármikor felfüggeszthető az önvezető üzemmód és át lehet váltani a normál, ember által irányított vezetésre. Történjék bármi, a sofőr egy teljesen újratervezett műszerfal középső, nagy felületű monitorján tájékozódhat a legfontosabb információkról.

Archivnummer: D310543

A belső teret úgy alakították ki, hogy a fedélzeten utazók három különféle zónában foglalhatnak helyet. Ezek eltérő méretű műanyag padokkal, valamint különböző nagyságú állóterületekkel rendelkeznek. A zónákban elhelyezett ülőalkalmatosságok pedig leginkább a parkokban található fapadokra emlékeztetnek. Ugyancsak a mindennapitól eltérő hatást kívánja fokozni az utastérben a mennyezeti világítás, melyet úgy terveztek meg, hogy az utasoknak olyan érzése legyen, mintha csak egy sátorban üldögélnének. A kapaszkodók szintén nem szokványosak, bár azért nem tolták túl őket, hiszen alig észrevehetők az utastérben.

Archivnummer: D310540

Hollandiai menetpróba

A Future Bust nemrég Hollandiában, az amszterdami Shirport repülőtér és Haarlem városát összekötő BRT-vonalon (teljesen zártpályás viszonylat) tesztelték. Azért éppen itt, mert a Mercedes fejlesztőmérnökei szerint a zárt pályán közlekedő, nagyobb komfortszinttel rendelkező autóbuszok között terjedhetnek el elsőnként az ilyen félautomata vezérlésű buszok. Ez Nyugat-Európa egyik leghosszabb BRT-vonala, hiszen 37,8 kilométer hosszú, igaz, az autóbusz csak jó 20 kilométert tett meg a vonalon.

A Mercedes szerint az önvezető autóbuszok hamarosan sorozatgyártásba kerülhetnek, azonban ennek konkrét időpontja még nincs. A Future Busra még rengeteg tesztfutás és vizsgálat vár és szinte biztosra vehető, hogy a közlekedési vállalatok ebben a formában nem lelkesednének annyira az utasteréért.