Alighanem én vagyok az első autós Magyarországon, akit megbüntettek, amiért egy elektromos autóval álltam ugyan be egy töltőoszlophoz a parkolóba, de nem töltöttem a kocsit, csak parkoltam. Elmondom, hogy esett, és hogy miként lehet egy villanyautóval töltés nélkül is akár hetekig parkolni ezeken a helyeken – a villanyautókra vonatkozó parkolási szabályozás fejletlensége miatt.
A budapesti városligeti tóhoz hirdetett meg a Peugeot pár hete egy sajtórendezvényt (a faceliftes Peugeot 2008 bemutatóját), erre érkeztem én az immár 30kWh kapacitásúra hizlalt Nissan Leaf tesztautóval. Villanyautó, vagyis nem különösebben izgattam magam a parkolás miatt. Hiszen a Budapesten immár több tucatnyi helyen, így az 56-osok terén üzemelő töltőhöz is be lehet állni vele tölteni, de ha fizetős helyen kell megállnom, az se gond, hiszen – egyelőre – a zöld rendszámos kocsiknak ingyenes a várakozás egész Budapesten.
Aztán mégis kezdett egyre feszesebb lenni a helyzet, amikor kiderült, hogy az egész 56-osok tere tele van. Hiszen ez talán Budapest egyetlen komolyan vehető nagy, ingyenes P+R parkolója, hétköznap délelőttönként nincs is itt szabad hely, erre gondolhattam volna. No de sebaj, ott a villanyautó-töltős hely, az ELMŰ-oszlop mellett, majd oda beállok. Itt két elektromos autót is lehet tölteni, az egyik hely szabad is volt.
Használtam már én ilyen oszlopot nem egyszer, 2012ben egyszer még vasaltam is ilyen töltőoszlopnál:
2012-es elektromos autós videónk; 3:00-tól jön az izgalmas rész
Gondoltam, hamar elintézem a töltést most is. De kiderült, hogy ez mégsem ilyen egyszerű. Az oszlopon ma, 2016-ban telefonszámot már nem találtam, csak egy üzenetet: töltsem le a mobilappot, és majd arról indíthatom a töltést, vagyis oldhatom fel a töltőoszlop konnektorának reteszelését.
Ezzel csak egy volt a bökkenő: nem találtam meg a szoftvert az androidos appmarketben. Kerestem „elektromos autó töltés”, „ELMŰ app”, „Budapest electric car charging” és mindenféle más logikus kulcskifejezésekkel, de semmi. Később aztán egy tanult kollégámtól megtudtam, hogy az RWE, vagyis az ELMŰ német anyavállalatának e-kWh nevű applikációját kellett volna keresnem – hát ez akkor és ott nekem nem jött össze. Az idő szorított, átállni nem tudtam hova, mert az 56-osok tere teljesen tele volt kocsikkal; becsülettel mentem egy kört a szorosan parkoló autók között, de sehol nem volt egy rés. Végül visszaálltam a töltőhöz, azzal, hogy csak nem büntet meg senki egy villanyautót az elektromos autó-töltőnél ma Budapesten. És hát két töltőből csak az egyiket foglalom el, azt is maximum egy órára, csak nem szivatok meg senkit ezzel.
Hát, mint kiderült, de: magamat. Alig egy óra múlva, amikor a sajtótájékoztatónak vége lett, a menetpróba itinerjétől azonnal eltérve visszamentem a Leafhez, hogy elálljak vele (a mobilappot továbbra sem sikerült megtalálnom). És már így találtam a parkolóban a kocsit:
A cetlit a FÖRI, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság nevű hivatal nevében tette rá valaki a kocsira, és nem is kellett pár napnál többet várnom, hogy a Nissantól jelezzék: megkapták a csekket is:
Alapvetően harcos típus vagyok, ha bírságról van szó, de itt és most az első pillanattól tudtam, hogy ezt most ki fogom fizetni. Hiszen sajnos teljesen jogos a büntetés, a Várakozni tilos tábla alatti kiegészítő táblán magyarul, érthetően ki volt írva: KIVÉVE ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉSE.
Azért egyvalamit mégiscsak meg kellett tennem: írtam egy levelet a FÖRI-nek. Ebben egyrészt leírtam, hogy mi történt: akartam én tölteni, csak nem ment – és kértem, hogy méltányosságból engedjék el a bírságot. Másrészt újságírói minőségemben megkérdeztem: honnan tudja, illetve vizsgálja-e egyáltalán a közterület-felügyelő vagy a parkolóőr, hogy tölt-e valóban az elektromos autó, vagy csak be van dugva a konnektorba. Hiszen a képen is látható plug-in Prius kis akkuja legfeljebb 3-4 óra alatt teljesen feltöltődik; mi van akkor, ha a sofőr ilyenkor nem viszi el az autóját, hanem bedugva hagyja mondjuk két hétig?
Íme, a válasz – nem mondhatnám, hogy meglepődtem rajta. Méltányosság nincs (nem is lehet a szabálysértési törvény 2012-es változása óta), kiskapu viszont annak, aki tényleg sunyulni akar, van:
„Amíg a gépjármű a töltőállomásra csatlakozik, a várakozás szabályos.” Tízezer forintomba került ugyan, de legalább feltártam egy kijavítandó hibát az elektromos mobilitás szabályozási rendszerében. Ez is valami.
De mi is az a zöld rendszám?
A zöld rendszámtáblát 2015. szeptember végétől lehet igényelni. Az erre vonatkozó rendelet szerint a tisztán elektromos autók, a legalább 50 km-es elektromos üzemre képes növelt hatótávolságú autók és a konnektorról is tölthető, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávú hibridek és más, nálunk egyelőre nemigen létező nulla emissziós gépkocsik (hidrogénautók, sűrített levegős autók) kaphatnak. A zöld rendszám számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – köztük a főváros összes kerületében, Debrecenben, Pécsen, Kaposváron, Szolnokon és Székesfehérváron – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó megfizetése alól is mentesülnek. A rendszámtáblát bármelyik kormányablakban vagy okmányirodában lehet igényelni, az ügyintézési idő nagyjából tizenöt perc, a rendszám költsége 8500+6000 forint (új plakettek, új forgalmi).