Bár a Malév sajnos hosszú évek óta kiszenvedett, sőt, maga a Ferihegy név is eltűnt a süllyesztőben, azért rejt még érdekes dolgokat a reptér. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálja melletti Aeropark földhözragadtabb szekciójának pár darabját néztük meg egy kicsit közelebbről, stílszerűen a régi, az „igazi” Ferihegyi repülőtér betonján.
Aki a reptérre megy, az óhatatlanul elautózik a régi repülőkből, kiszolgáló autókból, repüléshez kapcsolódó eszközökből álló szabadtéri kiállítás, az Aeropark mellett. A régi Malév-gépek – TU 134-es, TU 154-es, An 2-es, LI 2-es mellett helikopter, repülőgép-vontató és ezernyi más légi és földi járgány áll itt a fűben. De szerencsére nemcsak áll, hanem a lelkes csapatnak köszönhetően páran még mozgás közben is kipróbálhatók, például a rámpás Zsiguli, vagy a „Follow Me” táblás Wartburg, de akad néhány Ikarus busz is, sőt, az igazán mázlisták repülhetnek is oldtimerrel.
Mi a betonon dolgozó autók, illetve a Malév Air Tours színeiben virító Ikarus, és egy gyönyörű Setra fényképezésére érkeztünk a repülőtérre. (A buszokat egy későbbi anyagban mutatjuk be, illetve a régi és új tűzoltóautókról is tervezünk sokfényképes bemutatót.) Gyerekkoromban rengeteg időt töltöttem a repülőtéren, édesapám a Swissair színeiben dolgozott itt. Emlékeim szerint akkor ezerszer könnyebb volt kijutni a betonra, mint most a fotózáshoz. Igaz, akkor vidám szőke kisgyerekként biztos sokkal ártalmatlanabbnak tűntem, mint most kopaszon, mogorván.
Alig pár hónapos egyeztetés után – hol nálunk, hol vendéglátónknál telt be a naptár – végül csak összejött a dolog és a hajnal első fényeinél már rendezgettük a régi ferihegyi terminál előtt felsorakozott járműveket. A LI2-es aránylag fix pont volt, köré kellett elrendezni a Wartburgot, Zsigulit, a három Ikarust és a csodaszép kis Setrát. Aztán még az sem kizárt, hogy hamarosan a múzeum is ideköltözik a jelenleg tetszhalottnak tűnő Ferihegy 1-es terminálra, méltóbb helyre, mint ahol most üzemel. De nézzük, miket szedtek elő a garázs mélyéről kedvünkért.
Mi az az LKK?
A Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft (LKK) egy repülés és a kultúra területén magas pozícióban dolgozó magánszemélyek által alapított és működtetett szervezet, amely célul tűzte ki, hogy a magyar légiközlekedés-történeti hagyatékokat összehangolva és az iparági szereplőkkel szorosan együttműködve a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren a korábbi méltatlan állapotok helyett egy XXI. századi elvárásoknak megfelelő repülőmúzeumot és légiközlekedési látogatóközpontot hozzon létre. Az LKK 2013 februárjában szerződéses jogviszonyba került a Budapest Airport Zrt-vel (BUD) a fenti feladatok, valamint a repülőtér látogatócsoportok számára történő bemutatása céljából. A fejlesztő munka megkezdésére LKK 2014-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól támogatást kapott, melynek köszönhetően ez évben a ferihegyi repülőmúzeum, új nevén az Aeropark már a jelenlegi helyén is megújult formában és tartalommal várja a látogatókat. Közép-hosszútávon a BUD és az LKK a repülőtéri múzeum jövőjét egy jelentős fejlesztés keretében, airside-kapcsolatot is kínáló környezetben képzeli el, melynek keretében világszinten is egyedülálló repülési élményközpont jöhet létre a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Lada 2102, 1981
A látszat ellenére ez nem egy szépen felújított, eredetileg is Ferihegyen szolgáló járgány, hanem csak egy replika. Ennek ellenére gyönyörű lett, pedig nem volt könnyű dolog a felújításnál a korábban reptéren dolgozó Ladákhoz hasonlító autót összehozni. A korabeli képeken nem volt két egyforma mintázatú, színű rámpás Zsiguli, – főleg a forgalmi osztályon dolgozók használták ezeket a kocsikat, a terhelés- és súlypontszámító tisztek, akik a földi kiszolgálást kapó repülőgépek és a forgalmi iroda között autóztak vele -, így a dekoráció megtervezésénél kellett nagy levegőt venni és dönteni. Az elkészült autót nézve jó munkát végeztek, akik megtervezték a régi hangulatot hibátlanul felidéző dekorációt.
Wartburg 353W, 1981
A kiállítás egyik legnépszerűbb autója az előteres Wartburg 2014 őszén készült el, a nyolcvanas évek elejének LRI-s – Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság- színmintájának megfelelően. Sajnos ez az autó sem eredeti, egy jó alapot biztosító példány húzta magára a korabeli ruhát. A tetején lévő, régi Ikarus lámpaburákból épített fényhíd is működik és eredeti URH rádió is került bele. Persze anno nem volt rajta „igazi” rendszám, csak a repülőtér területén belül használt saját azonosító. Az alvázas, Wartburg 353W-t háromhengeres, vízhűtéses kétütemű motor hajtja, és a fokozatokat kormányváltóval lehet kapcsolni. Később készült belőle padlóváltós, illetve négyütemű változat is.
Végül pár régi kép a fortepan.hu oldalról: