Ki ne anyázott volna, amikor autóúton, autópályán haladva egyszer csak nagyot csattanva kitörik egy apró darab a szélvédőből? Vagy egy elöl haladó teherautóról pottyan le egy extrabazinális üledékes kőzetdarab, vagy az egyre gyorsabban forgó kerékből röppen ki, hogy a szélvédőn koppanva, rosszabb esetben nyomot is hagyva álljon meg valahol az út szélén.
Miért baj a kőfelverődés?
Az apró folytonossági hiány a szélvédőn nemcsak esztétikailag kifogásolható, hanem nagyon zavaró is. De nem ez a legnagyobb baj vele. Meg lehet szokni, mint egy letörölhetetlen, zsíros bogarat, amit minden megállásnál elfelejt az ember levakarni, de menet közben mindig idegesítően szem előtt van. Sokkal kellemetlenebb, hogy a sérült üveg állapota könnyen tovább romolhat, a repedések sunyin tovább kúszhatnak, hogy később sokkal nagyobb és költségesebb kárt okozzanak.
Lehet sérülés a szélvédőn?
A legkínosabb mellékhatás viszont az, hogy műszaki vizsgán simán megbuktathatják vele az autót. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről, azon belül az üvegekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek a következők:
84. § (1) A járműveken nem szabad használni olyan egyrétegű biztonsági üveget, amelyen sérülés van, továbbá olyan többrétegű biztonsági üveget, amelyen minden rétegre kiterjedő repedés vagy a vezető kilátását zavaró sérülés van.
A minden rétegre kiterjedő repedés egyértelmű, nincs szükség magyarázatra. A vezető kilátását zavaró sérülés már lehetőséget ad különféle értelmezésre. A neten ezernyi válasz kering, ha beírjuk ezt a kérdést, a sehol sem lehet javítás, repedéstől a bárhol lehet szakszerű javításig minden variáció előfordul. Az idők során sokat változott a hatóságok hozzáállása, jelenleg éppen úgy szól a szabályozás, hogy a látófelületen – értsd, ahol az ablaktörlőlapátok törölnek – nem lehet semmiféle javítás, sérülés, repedés, azon kívül viszont lehet. Javítás és repedés (!) is.
Ennek ellenére repedt szélvédővel nagy lutri vizsgára menni, mert ha bal lábbal kelt a vizsgabiztos, akkor simán megvágja az autót, bárhol is található a hiba, ha meg jobb napja van, akkor valószínűleg azt sem veszi észre, ha golyó ütötte lyukak tátonganak az üvegen.
Mit lehet javítani?
A kőfelverődés kagylós és pókhálós repedéssel felextrázott törést is okozhat, szerencsére ezeket egész jó eredménnyel lehet javítani. Régebben a csináld magad mozgalom jegyében autósboltokban is lehetett otthoni javító szettet vásárolni, de ennek csak a szélvédősök örültek, amikor a sok elbaltázott üveggel végül mégiscsak hozzájuk gurult be a kuncsaft. Csak egy kicsivel lett drágább így a végeredmény.
A hosszanti repedés javítását azonban már nem nagyon ajánlják. Ugyan a repedést meg lehet állítani, de ha az üvegben valamiért feszültség keletkezik – kátyúba hajtunk, vagy járdára áll fel az autóval a sofőr –, akkor egy csapásra végigrepedhet a szakszerűen javított üveg is.
A javítás a sérülésben lévő szilánkos részek eltávolításával kezdődik, aztán takarítással folytatódik, végül egy spéci szerszám segítségével az üveg fénytörésével megegyező tulajdonságú műgyantát fecskendeznek a repedésbe. Az anyag UV hatására megköt, a külső felület még kap egy fóliát, aztán már csak a polírozás van hátra, és szerencsésebb esetben már nem is látszik a hiba.
Alább egy nem túl pörgős kisfilmen is megtekinthető a művelet, a végén az évszaknak nem éppen megfelelő ruházatban a frissen meggyógyult szélvédőjű autó tulajdonosa is feltűnik:
Mennyibe kerül?
Egy szakszerű szélvédőjavítás 4-12 000 forint körüli összegbe kerül, helytől függően. A bevásárlóközpontok parkolóiban találhatunk a legegyszerűbben szélvédőjavítót – aki mellesleg a matt, agyonkopott fényszóróbúrát is újjá tudja varázsolni –, de ha kell, némi pluszpénzért házhoz is jöhet a szakember. Szerencsére nincs nagy eszköz- és anyagigénye, egy közepes kofferbe belefér minden. A télen, nyáron egyaránt végezhető javítás általában nem tart tovább 15-20 percnél. Egy új szélvédő ára nagyjából 17-35 ezer forinttól kezdődik a beszerelés díjával együtt, így ha csak egy lyukat kaptunk, érdemes inkább a javításon gondolkodni. Még a negyedik alkalommal is.
Mit csináljunk, ha kavicsot kaptunk?
A későbbi javítás eredményét nagyban befolyásolja, hogy mennyire tiszta a sérülés, így ha koppan a kavics, akkor bölcs dolog félreállni és valamivel leragasztani a lyukat. A belekerülő víz főleg a két réteg közé felhordott különleges rétegekben tesz nagy kárt – leginkább a fémgőzölt üvegek lehetnek nagyon csúnyák még a profi javítás után is. Ezekben a víz, szennyezőanyagok azonnal megtámadják a rétegek közötti anyagot, éktelen ronda foltot hagyva maguk után. Szóval egy falatnyi cellux sokat segíthet a későbbi szép eredmény elérésében.