A használt autók piaca mára a magánszemélyeknek szinte egyet jelent az autóvásárlással. Minden eddiginél több használt típus keres és talál gazdát Magyarországon, és a helyes döntés, a megfontolt választás a legfontosabb tényező. Ebben segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához. Az elmúlt időszak olvasói leveleiből válogattunk.

Első autót egymillióig

Olvasónk kérdez

Tisztelt Uram!

Egy olyan kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy milyen első autót válasszak? A költségvetésem egymillió forint lenne. Fontos lenne számomra, hogy az autó viszonylag olcsón fenntartható legyen és belülről jól felszerelt. (Már amennyire ez megvalósítható a keretből.)
Megbízható autóra vágyom, hogy az állandó problémáktól ne menjen el a kedvem az egésztől. Mindenképpen szedán autót szeretnék.

http://www.autogaleria.hu -

Szakértőnk válaszol

Kedves Ádám!

Egymillió forintból rengeteg használt autót vehet. Városi használatra benzines Suzuki Splasht vennék, ez a típus most kezd beérni erre az árszintre, és igazán jó autó kényelme, fogyasztása, megbízhatósága alapján, csak nem szedán. Vegyes használatra és hosszabb távú utazásokhoz egymillió forintból, a jó felszereltséget és a limuzint megcélozva, vagy második generációs Ford Mondeót vennék vagy Opel Vectra C-t. Előbbit 1,8 vagy 2,0 literes benzinessel, utóbbit az 1,8-as, akár 122, akár 140 lóerős benzines szívómotorral.

Üdvözlettel, Szörényi András

Toyota vagy Mazda?

Olvasónk kérdez

Tisztelt szakértő!

Hónapokig tartó keresgélés után két autó maradt fenn a szűrőn. Az egyik a Toyota Corolla E12, a másik a Mazda3 bk hatchback. Legtöbbet városban használnám és évente lenne 1-2 nagyobb autópályás utam. (3000-4000 km)
Érdekelne, ön szerint melyik lenne jobb választás.

Válaszát előre is köszönöm!

85910_713031_1000x700

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Tóth úr!

Műszaki-megbízhatósági szempontból a két autót egyenértékűnek, pontosabban egyformán jónak tartom. A Mazda3 ellen a rozsdahajlam szól, ami a küszöböket, az ajtók alját és az összes sárvédőívet érintheti, de főleg a hátsókat. Mivel a korrózió viszonylag könnyen ellenőrizhető, ez nem tántorítana el a típustól. Ráadásul azok az autók, amelyek túl vannak az utólagos javításon, amit a Mazda egy visszahívási kampány keretében nyújtott, egyáltalán nem barnulnak olyan szégyenteljesen, mint a kínálat legolcsóbb autói.

Mindenképp benzinest vennék a tervezett, zömében városi használatra. Az 1,4-esek közül a Corolla 97 lóerős motorja 13 lóerővel erősebb, ami elég sok, bár a Mazda 84 lóerős 1,4-ese sem rossz motor. Az 1,6-osok közül szintén a Corolláé az erősebb, ráadásul takarékosabbak is. Míg a Mazda3 az 1,4-es motorral a Spritmonitor.de bejegyzései szerint 7,74, a Toyota csak 7,04 litert fogyaszt százon. Az 1,6-osok átlaga 8,02 vs. 7,38 l/100 km, tehát anyagi okokból a Corollát venném meg, annak ellenére, hogy a Mazdának jobb a futóműve, az üléshelyzete és a vezethetősége.

Üdvözlettel, Szörényi András

Megoldás nagy családnak

Olvasónk kérdez

Tisztelt Szörényi András úr!
A segítségét szeretném kérni autóvásárlással kapcsolatban. 2003-as Citroën Xsara Picassónkat (1,8 benzines, 10 év alatt 130 ezer km) szeretnénk lecserélni.

amit szeretnénk:
– 7 rendes ülés (4 gyermek, 4-8-9-20 évesek), és a 6-7. ülések lesüllyesztve a csomagtérben
– Motorja legyen gázolajos
– Dinamikus, nagyobb teljesítményű (a jelenlegi 110 LE kevésnek bizonyul, 20%-os meredek hegyoldalon lakunk)
– Elfogadhatóan alacsony fogyasztás (a jelenlegi 10 l-t fogyaszt)
– Nagy csomagtartó még a 7 ülés esetén is
– Megbízható működés
– Automata váltót a feleségem előnyben részesíti
Körülbelül  maximum 2,7 millióig el lehetne menni átírással, bevizsgálással együtt, de lehet, hogy régebbi autót jobban megéri venni, ha nem kell arra annyit költeni. Nézegetem a használtauto.hu-t, nehéz választani, egyesek azt mondják, ne vegyek újabbat, mert a régiek jobbak, mások meg azt mondják, hogy újabbat vegyek, mert azok a jobbak, persze ezek típusoktól függnek. A Ford Galaxyban tetszik, hogy az egyik ülés lehajtva asztalként funkcionálhat és körbe lehet ülni, a Peugeot 807-ben tetszik a csomagtér.

A segítségét előre is köszönöm.

header_1706-980x511

Szakértőnk válaszol

Kedves Dezső!

Itt a térigény erősen korlátozza a lehetőségeket, mert a padlóba hajtható üléses kompakt egyterűek, amik közül szerintem az Opel Zafira B az ideális, nem jönnek szóba a csomagtér miatt, ahogy a Toyota Avensis Verso sem.

Korosabb autóként a megadott összeg feléből-kétharmadából vehetnek Mazda MPV-t, amelyből van padba fordítható harmadik üléssoros. Ezzel kapcsolatban beszéltem egy Mazda-szerelő ismerősömmel az M3 melletti Auto Focusnál, akit nagyon kompetensnek tartok, Tóth Józsefnek hívják. Az MPV helyett rozsdásodása miatt inkább egy Mazda5-öt javasolt, ami viszont kicsi lenne. Az MPV fő gondjai: a hátsó kerék mögötti alváznyúlvány rohad, amit a spirálrugó környékét megnézve lehet ellenőrizni, és a hátsó fűtéscső is rozsdásodik, plusz az ajtók alja és a japán autóknál szokásos hátsó sárvédőívek és a küszöb töve.

A kétliteres dízel típushibája, hogy az olaj szívókosarában lévő szita, egy szűrő, eltömődik a dízelmotorokban termelődő koromtól és nem megy fel az olaj. Olaj híján előbb a feltöltő megy szét (eredetiben: „leköpi magáról a turbót”) vagy a negyedik henger lesz csapágyas. Ezt a hibát fel lehet ismerni arról, hogy gyengül a fék szervohatása. Ehhez 80-ról kell 3-4-et fékezni, és ha a végén már felkeményedik a pedál, akkor a fékszervó vákuumszivattyúja kevés olajat kap, tehát eltömődött a szita, és aki így jár vele tovább, annak jön a turbóbaj és a motorhiba. A szerelő szerint a benzines nem rozsdásodik annyira, mert a dízelmotor rezonanciája segíti a szétrázkódást. Viszont benzinest, akár 2,0, akár 2,3 literest, nemigen találni itthon, azt be kellene hozatniuk külföldről és utána LPG gázüzemre átalakítva használni.

Egy lehetőség a KIA Carnival, még inkább a Chrysler Grand Voyager. A Voyager méretei miatt megkerülhetetlen, egyterűben ez a legtágasabb, veri a Grand Espace-t, a Carnivalt, az összes Galaxyt-Sharant-807-est. A 2006 utáni Galaxyban sincs a harmadik üléssor mögött normális csomagtér, amit igényelnének. Az első generációs Sharan-Galaxy-Alhambra alacsony ülései miatt középen és leghátul magas utasoknak elég kényelmetlen, és csomagterük sem nagy hét üléssel.

A 807 kényelme jó, de inkább egy FIAT Ulysse vagy jobban felszerelt Lancia Phedra testvérmodellt vennék belőle, amely technikailag azonos és talán olcsóbb valamivel.

Ha viszont a saját 2,5 millió forintomat kellene rászánni, akkor biztosan a FIAT Scudo-Citroën Jumpy-Peugeot Expert trióból választanék, ami jó kompromisszum a térkínálat, a kényelem és a variálhatóság között, ha nem feltétlenül ragaszkodnak a padlóba fordítható üléshez. A kétliteres dízellel stabil, takarékos (7-8 l/100 kilométer), belül hatalmas autó.

Saját zsebre a másik tippem, amit Várkonyi Gábor, a téma abszolút szakértője említett nemrég, a Mitsubishi Grandis. De nem ám a 2,0 PD TDI, hanem a 2,4-es benzines. Ezzel várható a legkevesebb szervizkiadás és a legstabilabb működés.

Üdvözlettel, Szörényi András