Két hónap telt el azóta, hogy Varga Mihály bejelentette a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiát. A tervek szerint a következő három évben a magyar kormány hitellel, támogatással és piaccal fogja segíteni a hazai cégeket, hogy 2019-re 1000 darab fölé nőjön a hazánkban évente legyártott autóbuszok száma. A helyzet az, hogy azóta két olyan tendert is kiírtak, melyen 160 használt és 13 új autóbuszt kívánnak beszerezni idehaza, állami kézben lévő volántársaságok. Piacot tehát egyelőre biztosan nem kapnak idehaza.
A használt buszos közbeszerzést egy 2006-ban alapított vállalkozás, a VOLÁN Buszpark Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végzi, melynek fő tevékenysége a 3,5 tonna feletti járművek kölcsönzése. Ez a cég írta ki a tendert, de az elérhetőségek között ott szerepel a Volánbusz e-mail-címe is. A július 28-án megjelent dokumentáció szerint valamennyi autóbuszt lízingelnék és várhatóan nemcsak a Volánbusz, hanem más közlekedési társaságok is részesülnének az autóbuszokból.
A kiírás szerint 20, maximum hétéves szóló, illetve 15 legfeljebb 9 éves, csuklós kivitelű, teljesen alacsony padlós autóbuszokat lízingelnének, melyekben Euro 4-es vagy Euro 5-ös motorok dolgoznak. Az elvárt futásteljesítmény ezekkel szemben félmillió, illetve 650 ezer kilométer. Ezek mellett két- és háromtengelyes alacsony belépésű buszokat is lízingelnének. Előbbiből 55 darabot (maximum 650 ezer kilométerrel), utóbbiból 70 példányt (maximum 700 ezer futott kilométerrel). Ezeknél is követelmény az automata váltó, az elektronikus kijelző, erőforrásaiknak pedig legalább Euro 4-es emissziós normákat kell teljesíteniük.
Az alacsony belépésű buszokra kiírt tenderen elviekben lehetne indulni magyar buszokkal, de kicsi az esélye annak, hogy bárki meg akarna szabadulni itthon ilyen kedvező állapotban lévő hazai gyártmányú buszoktól. Minden bizonnyal tehát külföldről behozott járművekkel töltik fel a szükséges mennyiséget, de a használt buszokkal amúgy sem teremtenének új magyar munkahelyeket a hazai buszgyártásban.
Hogy kerek legyen a történet, ma közzétettek egy hirdetményt a közbeszerzési értesítőben, amely kivételesen új autóbuszok beszerzésére vonatkozik. Az ajánlatkérő a Volánbusz és a Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (KMKK) volt, melyek összesen 13 darab új, kéttengelyes, távolsági kivitelű autóbuszt kívántak beszerezni 900 millió forint értékben. A nyertes a Rába lett a Volvo 8900-as típussal, így ismételten elmondható, hogy külföldre vándorol a buszbeszerzésre fordított összeg.
Végezetül pedig az is látszik, hogy a budapesti, kiszervezéses metrópótló tenderen senki sem indult magyar busszal, pedig még a BKV is ringbe szállt, igaz, a közlekedési vállalat a Solaris Urbinóval pályázik. Borítékolható tehát, hogy a 150 darabos új buszflotta nem magyar fejlesztésű és gyártású busz lesz.
Persze a nemrégiben közzétett 61 darab új Credo vásárlása úgy van reklámozva, mintha azok már a nemzeti buszgyártási stratégia keretében kerülnének átadásra, de a hülye is látja, hogy ezeket a buszokat nem két hónappal ezelőtt kezdték el összehegeszteni. Azok után, hogy Varga Mihály a magyar buszgyártás felfuttatásának stratégiájáról beszélt, most úgy állunk, hogy két, jelentős mennyiségre vonatkozó, még futó tenderen nem lesz magyar gyártó.