A rámpás Zsiguli és a „Follow Me” táblás Wartburg után ezúttal nagyobb járgányok, buszok jönnek. A repülőtér mellett üzemelő Aeropark nemcsak a forgalomból kivont repülőkkel foglalkozik, hanem megpróbálja megmenteni a repüléshez szorosan kapcsolódó egyéb járműveket, eszközöket is. De nemcsak a hagyományos, múzeumi értelemben, hanem valódi, működőképes, használható állapotban tartják ezeket a járgányokat. Sőt, néhanapján ki is lehet őket próbálni. Repülőtér-látogatások keretében utasokkal telnek meg a már régóta nyugdíjaskorú buszok. Mindenki örömére.

Az utasokat hasonló járgány vitte a repülőkhöz

Az utasokat ugyanilyen járgány vitte a repülőkhöz

Magyar embernek a Malév és az Ikarus neve is szépen cseng, de együtt az igazi. Az Aeropark repülő múzeumot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ több korabeli Ikarust is megmentett és gyönyörűen felújított. Itt van például ez az Ikarus 250-es.

Ikarus 250

Ez a modell nem repülőtéri használatra készült, hanem a Malév Air Tours számára, amivel a többi puccos busszal együtt a külföldi utasok földi szállítását oldották meg. Anno a Várban, illetve menő szállodák előtt futhattunk össze ezzel a busszal, most viszont a forgalom elől lezárt ferihegyi területekre visz látogatókat.

Luxusbusz. Mi más?

Luxusbusz. Mi más?

Mi az az LKK?

A Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft (LKK) egy repülés és a kultúra területén magas pozícióban
dolgozó magánszemélyek által alapított és működtetett szervezet, amely célul tűzte ki, hogy a magyar légiközlekedés-
történeti hagyatékokat összehangolva és az iparági szereplőkkel szorosan együttműködve a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi
repülőtéren a korábbi méltatlan állapotok helyett egy XXI. századi elvárásoknak megfelelő repülőmúzeumot és légiközlekedési
látogatóközpontot hozzon létre. Az LKK 2013 februárjában szerződéses jogviszonyba került a Budapest Airport Zrt-vel (BUD) a
fenti feladatok, valamint a repülőtér látogatócsoportok számára történő bemutatása céljából. A fejlesztő munka megkezdődött
a ferihegyi repülőmúzeum, új nevén az Aeropark már a jelenlegi helyén is megújult formában és tartalommal várja a látogatókat. Közép-hosszútávon az LKK a repülőtéri múzeum jövőjét egy jelentős fejlesztés keretében, airside-kapcsolatot is kínáló
környezetben képzeli el, melynek keretében világszinten is egyedülálló repülési élményközpont jöhet létre a Liszt Ferenc
Nemzetközi Repülőtéren.

A korábban bemutatott járművekhez hasonlóan ez sem eredeti, mármint abból a szempontból, hogy az alapnak szolgáló Ikarus 250-es sosem dolgozott maléves színekben. Hosszú kutatás után végül egy Volán társaság levetett 250-esét találták  alkalmasnak arra, hogy alapként szolgáljon egy korhű autóbusz elkészítéséhez. Az igazi, valóban a reptéren dolgozó Ikarusok utolsó darabjai sok későbbi tulajdonosnál tett szolgálat után annyira elrozsdásodtak, hogy mind bontóban végezték.

A Volántól jött a repülőtérre ez a 250-es

A Volántól jött a repülőtérre ez a 250-es

Persze a feketeöves Ikarus tudósok kiszúrják a turpisságokat az ablaktörlő, az ülések, vagy éppen a sosem volt, egyedileg gyártott, az eredetinek teljesen megfelelő, csak annál pár collal nagyobb dísztárcsa környékén. A végeredmény azonban így is csodásan fest, rengeteg munkával, utánjárással sikerült eredeti, bivalyerős Thermo King légkondicionálót is szerezni rá, és a korabeli festés reprodukálásával is megszenvedtek a felújítók, bár ehhez több minta állt rendelkezésre, mint anno a rámpás Ladához.

A felújítás azon a legendás csirketelepen készült, ahol már annyi más csoda mellett számos öreg Ikarus tért vissza az életbe. Kovács Miklós kolléga járt már ott, a csirketelepen átélt kalandjai itt olvashatóak.

Nyugdíjas Ikarus-ok Ferihegyen 4

Immár nem a 250-es az egyetlen Ikarus a reptéren. Akad itt egy kevésbé díszes, de valóban a forgalmi előtéren dolgozó csuklós példány is, amelynek a felújítása a BKV-val közös projekt keretében került sor. A BKV nemrég ünnepelte a budapesti buszközlekedés megindulásának 100. évfordulóját. Ezzel párhuzamosan komoly programot indítottak a fővárosi buszok és buszközlekedés műszaki emlékeinek megőrzésére, bemutatására és nosztalgiajáratok indítására, amiben komoly szerep jutott az Ikarus márkának, illetve annak különféle modelljeinek is.

Ikarus 280

Ennek keretében újult meg a 280-as csuklós busz is, amely a BKV és az LKK között létrejött megállapodás értelmében a restaurálás végén maléves színekbe öltözött. Mindkét cég előnyt tudott kovácsolni a projektből, hiszen az LKK rendszeresen bérbe veszi a buszt a reptérlátogatásokhoz kapcsolódó személyszállításhoz és az ezzel keresett pénzt visszatudják forgatni újabb járművek megmentésébe.

Ikarus 280-ast, a BKV-val közösen újították fel

Ikarus 280-ast, a BKV dél pesti divíziójával közösen újították fel

Az előtérben Ikarusok, a háttérben a svájci Balair gépe

Az előtérben Ikarusok, a háttérben a svájci Balair gépe

Ki ne nézte volna hosszasan ahogy a vezető végignyomkodja az ajtónyitó gombokat

A Malév Ikarus 280 vezetőállása. Ki ne nézte volna hosszasan ahogy a vezető végignyomkodja az ajtónyitó gombokat

Ikarus 55

Szintén a BKV-val közös projekt keretében kap egyre több repülőtéri feladatot ez a járgány is. A Faros Ikarus egyes változatai a közösségi közlekedésben is részt vettek. Nekem az egyetlen Faros élményem még a Bartók Béla úton réges-régen közlekedő 1-eshez kötődik, méghozzá egy téli, a hóeséstől puhává, csendessé vált a Csóka utcai megállóból induló, távolodó busz képében.

Ez az 55-ös azonban teljesen más. De nézzék inkább, hogy néz ki a repülőtér betonján:

1DM34073

Minden egy képen: Ikarus busz, Csepel teherautó és Dutra traktor

Minden egy képen: Ikarus busz, Csepel teherautó és Dutra traktor kép:fortepan.hu

image_1

Maléves fényezést kapott a Faros

Maléves fényezést kapott a Faros

Setra 208H

A sort a Kassbohrer Setra 1981-es busza zárja, amely igazi kis ékkő. Ez igazi, eredeti maléves járgány, ami anno 27 személlyel a fedélzetén vitte a Malév utasait a földön. Ez is csodás lett. Viszont aki tud hozzá való eredeti dísztárcsákat, az szóljon. Nagy szükség volna rá.

Setra a felújítás után

Setra a felújítás után

És régen, valahol a Atrium Hyatt környékén a belvárosban

És régen, valahol a Atrium Hyatt környékén a belvárosban

A régi képek a LKK  és Aeronews archívumából származnak