Közzétette 2016 első féléves baleseti statisztikáit az ORFK. Mint minden ilyen számsort, ezt is többéves összehasonlításban érdemes nézni.
Az alábbi grafikon a közúti közlekedési balesetekben meghaltak és megsérültek együttes, első féléves számait mutatja 2012-től. Sajnos évről évre egyre rosszabb a helyzet.
Árnyalja a sort, ha szétbontjuk az adatokat, és megnézzük, hogy miként alakult ebben az öt félévben a halottak és a sérültek száma külön-külön.
A balesetben meghaltakat mutató grafikon igazi hullámvasút, a most nézett időszakban tavaly voltak a legrosszabbak az adatok, ám 2016 első féléve szerencsére valamivel kevesebb tragédiát hozott.
Miközben a halottak száma csökkent idénre, a sérültek grafikonja egyre magasabbra kúszik, immár negyedik éve egyfolytában emelkedik.
Kézenfekvő lenne azt mondani, egyre biztonságosabbak az új autók, ami baleset tíz éve halállal járt, az ma egy modern autóban utazva lehet, hogy sérüléssel megúszható, ám az itthon forgalomba állított autók zöme használt nyugati import. Új személyautóból az első hat hónapban 40 643-ra került N-es rendszám, míg használtból 69 990-re.
Érdekes megnézni a balesetek okairól készült rendőrségi ábrát, ami éppen az ORFK által mantraszerűen ismételgetett állítást árnyalja. Az egyenruhások vezetői ugyanis rendre a gyorshajtást, és szinte csak azt hozzák elő legyőzendő problémaként, holott éppen az ő számaik mutatják: habár ez a legfőbb ok, a közlekedési balesetek 70 százalékát más okozza.
Egészen markáns különbségeket látunk, ha megnézzük, hogy az ország mely területein növekszik, és hol csökken a balesetszám. Sajnos az emelkedésnél nagyobbakat látunk:
-Zala megyében 36,4 százalékkal több sérüléses baleset volt 2016 első félévében, mint tavaly ugyanekkor
-Heves megyében 25,1 százalékos emelkedés volt
-Komárom megyében 25,0 százalékos
-Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 24,6 százalékos
-Vas megyében 23,6 százalékos
Érdemi csökkenés ezzel szemben csak három megyében volt idén:
-Békés megyében 14,3 százalékkal történt kevesebb sérüléses baleset
-Jász-Nagykun-Szolnok megyében 12,3 százalékkal
-Somogy megyében 7,2 százalékkal
Egyik sorban sem szerepel Budapest, mivel itt van a legtöbb baleset minden évben, nézzük meg külön. A fővárosi sérüléses balesetek számai sajnos egyértelműen, lendületvesztés nélkül emelkednek évről évre.
-2012 első hat hónapjában 1484 volt
-2013 első hat hónapjában 1492
-2014 első hat hónapjában 1560
-2015 első hat hónapjában 1658
-2016 első hat hónapjában 1698
Milyen volt az évtized eleje, hová kellene eljutni?
Külső kényszer is hat a rendőrségre, az Európai Bizottság ún. Fehér Könyve előírja, hogy 2020-ra a felére kell csökkenteni a 2010-es halálozási adatokat. Ennek megfelelően minden évre megadtak egy „elvárt” számot (hasonlóan a többi uniós tagországhoz), ha ez teljesül évről évre, megvalósul 2020-ra a szimpatikus cél.
Eleinte egész jól alakultak a számok, éveken át egyre kevesebb és kevesebb balesethez kellett mentőt hívni, majd 3-4 évvel ezelőtt megfordult a tendencia, 2015 egésze pedig a korábbiaknál is kedvezőtlenebb adatokat hozott. Tavaly 583 halálos balesetben 644-en vesztették életüket az útjainkon, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet.
Látnak egy zöld és egy lila csíkot az ábrán, ezek a 2010-es és a 2015-ös “elvárt” adatokat jelzik.
Ahhoz, hogy 2020-ban feleannyi ember haljon meg a hazai utakon, mint 2010-ben, a zöld és a lila csík időarányos adatait kell “teljesíteni” a magyar rendőrségnek. Egyértelmű, hogy csak részben rajtuk múlik a siker, ám a 2009 és 2012 közötti, akkor még kedvező balesetes számok ismertetésekor az ORFK is kiemelte: “Magyarország hatályos közlekedésbiztonsági programja a halálos áldozatok számának visszaszorítását tűzte ki fő céljaként.”
Ha a féléves számokat nézzük, nem alakulnak jól a dolgok, viszont egészen más a helyzet, ha kettébontjuk 2016 első hat hónapját. A második negyedév elején élesedtek ugyanis a féltucatnyi különféle szabálysértést rögzítő szupertraffik.
A rendőrségi keresztelőben VÉDA-nak elnevezett kamerahálózatot április 5-én állították munkába, onnantól július 1-ig 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a 365 darab fix és a 160 mobil készülék felvételei alapján.
Az ORFK statisztikái szerint meglepő mértékben javított a tengernyi bírság a közlekedésbiztonságon, amit a tavalyi és az idei második negyedéves adatok összevetése bizonyít.
2016. április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan.
Ezzel szemben egy esztendővel korábban, 2015. április 1. és június 30. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést.
Örömteli fordulat alakul, de korai még messzemenő következtetéseket levonni.