50 százalékkal több pótdíjas csekket küldött szét Európa-szerte az útdíjat nem fizetőknek 2016 első fél évében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ), mint egy évvel korábban – tudta meg a Vezess. A jelenlegi rendszer bevezetése utáni másfél évben így alakult a bliccelések száma.
Ebből következően az állam bevétele is látványosan emelkedett.
Folyamatosan növekedett az elmúlt másfél év alatt a matrica-vásárlás is, de közel sem a fenti mértékben. Miközben a D1-esből 5,05 millió darabot értékesítettek 2015 első fél évében, idén januártól júliusig 5,42 milliót. Hatalmas üzlet a 1,5 éve működő útdíj-rendszer, a NÚSZ teljes bevétele a 2015-ös első félévi 89,98 milliárdról 2016-ban hat hónap alatt 96,87 milliárd forintra emelkedett.
Igen, jól látják, ezek az összegek messze felülmúlják a tavaly januári botrányos bevezetéskor kalkulált éves 150 milliárd forintot. Nyilván sokan emlékeznek még az akkori balhékra, tüntetésekre.
Hol bliccelnek a legtöbben, és mikor?
Megyei nyilvántartást nem vezet a NÚSZ a jogosulatlan úthasználatról, de talán ennél is érdekesebb az utak sorrendje. Ez a lista nagyrészt megegyezik a matricahasználat helyével, azaz a forgalom nagyságát is mutatja.
Mint az a fenti adatokból jól látható, az M1-M5 autópályák alkotta tranzitútvonal használói felejtik el kifizetni az útdíjat a legnagyobb számban, avagy szándékosan ügyeskednek. Egy-két ország autósaira utóbbi egyértelműen jellemző, aminek nyilvánvaló oka, hogy hozzájuk nem ér el a NÚSZ keze.
Kik akarják megúszni fizetés nélkül?
Arányaiban a magyar autósok becsületesebbek a külföldieknél, volt olyan félév, amikor utóbbiak a pótdíjaknak a 33 százalékát gyűjtötték be, ami messze meghaladja az úthasználatukat. „Az első számú bliccelő toronymagasan Románia” – mondja Török Szabolcs NÚSZ-szóvivő a Vezessnek, ami kis magyarázatra szorul, ha megnézzük az alábbi táblázatban a nem fizetők „hazájának” rangsorát.
Kétféleképpen bukhat le a matrica nélkül közlekedő autós: rögzítik a százszámra kihelyezett kamerák a rendszámát, vagy ellenőrzik egy parkolóban a NÚSZ munkatársai. Személyes ellenőrzésből nyilván jóval kevesebb pótdíjas csekk jön össze, a becsillagozott Románia mellett azonban csak ez a szám szerepel. Mivel a többi országgal ellentétben délkeleti szomszédunknál nem működik a magyar pótdíjak behajtása, a NÚSZ-nak nincs pontos, teljes száma a román rendszámos autósok bliccelésére.
Hiába próbálják egyes külföldiek megúszni fizetés nélkül (nehéz feltételezni tömeges feledékenységet), jelenleg 22 európai országban be tudja hajtatni a NÚSZ a pótdíjakat. Jellemzően privát behajtó cégekkel szerződnek, amelyek képesek megszerezni egy-egy adott ország központi nyilvántartásából a magyar cég által leadott rendszámhoz tartozó üzembentartó adatait. Onnantól kezdve már könnyű a dolguk. Romániában is van már partnerük, de ott még nem működik az adatlekérés, és ezt pontosan tudják a helyi autósok.
Az első hely után nem véletlen a német és a szlovák rendszámos járművek 2. és 3. pozíciója sem, ezek főleg a RO-s, meg KN-es rendszámmal ügyeskedni próbáló honfitársaink ingyenesnek tervezett autópálya-használatait mutatják. A NÚSZ-tól kapott tájékoztatás szerint hiába próbálkoznak, egy ideje ugyanis már tőlük is be tudják hajtani a pótdíjat.
A cégnél azt mondták a Vezessnek, hogy éppen a külföldi rendszámmal lebukott magyarok reklamálnak a legnagyobb számban a pótdíjuk miatt. Ugyan mire föl? „Meglepődnek, hogy utoléri őket a behajtócég, és külön felháborodnak, hogy a pótdíjon felül a behajtó a saját munkadíját is kifizetteti velük.”
Ezeknek az országoknak az autósai nem ússzák meg
Ausztria, Németország, Portugália, Olaszország, Svájc, Anglia, Írország, Spanyolország, Lettország, Litvánia, Finnország, Norvégia, Svédország, Dánia, Izland, Feröer-szigetek, Málta, Hollandia, Jersey, Lengyelország, Szlovákia.
Talán meglepő több távoli, parányi szigetország a sorban, miközben szomszédaink közül nincs itt Ukrajna, Szerbia, Horvátország és Szlovénia, valamint a közeli Csehország. Szimpatikus, hogy még sincs egyik sem a fenti top 7-ben.
Hajmeresztő akciókkal próbálkoznak az ügyeskedők
A bliccelők magyarázata a jogtalan úthasználatra egészen széles skálán mozog, állítja a NÚSZ.
Tapasztalataik szerint a magyar sofőrök annak érdekében, hogy elkerüljék a pótdíjfizetést, sokszor azt állítják, nem tudták, hogy fizetni kell, vagy, hogy hol lehetett volna megvenni a matricát, illetve azzal érvelnek, hogy „korábban ráért utólag, aznap éjfélig megvenni”. Van, aki „eltévedt”, vagy a „GPS vezette” díjköteles útszakaszra. De kaptak már az ellenőrök olyan magyarázatot is, hogy most vették az autót, és egyszerűen elfelejtettek e-matricát vásárolni.
A külföldi sofőrök sokszor próbálják elkerülni a pótdíjfizetést azzal, hogy most vannak először az országban, nem tudták, hogy autópálya-matricát kell venniük az adott útszakaszra, vagy visszakérdeznek, hogy van másik matricájuk, pl. az osztrák utakra, az Magyarországon nem érvényes-e esetleg?
Előfordult, hogy friss epret vagy a mobiljukat ajánlották fel fizetés helyett egyesek, míg mások a tiltakozás durva formáitól sem riadtak vissza.
Egy külföldi sofőr a nemtetszése jeléül kifeküdt a nyílt pályára, hogy blokádot csináljon – állítja a NÚSZ. Másik nem teljesen normális sorstársa pedig télen, mínusz fokok közepette levetkőztette, majd ruha nélkül vitte oda a gyermekét a buszban kialakított mobil irodájukhoz, és azzal érvelt, hogy ha nem engedik tovább, megfagy a gyereke.
Elképesztő rendőri akciót láttak Pest mellett – részletek itt.