Közel fél évszázadon át Magyarországon és Jugoszláviában is készültek Ikarus márkájú buszok. A problémát az okozta, hogy először mi magyarok kezdtünk bele Ikarus néven a buszgyártásba, a szerbek pedig csak fáziskéséssel láttak neki ilyen néven buszokat gyártani.
Az újvidéki Ikarust 1923-ban alapították elsősorban repülőgépek gyártására. A cég 1954-ben ugyanakkor elkészítette első autóbuszát az osztrák Sauer gyár licence alapján. A mátyásföldi magyar Ikarus gyárban viszont ekkoriban már jócskán felfutóban volt a buszgyártás, mely elődje, az Uhri-üzem tapasztalataira épített. A magyar Ikarus 1951-re már elkészült első önhordó karosszériával rendelkező autóbuszával, az Ikarus 30-assal és ezt követően számos más új, saját fejlesztésű típusokkal jöttek ki Mátyásföldön.
A szerb Ikarus viszont továbbra is a lincencelt típusok összeszerelésében látta a jövőt. Így ment ez egészen 1975-ig, amikor megállapodás született a két cég között. Ez azonban csak a márkanév használatára terjedt ki és az egyezmény nem jelentetett feltétlenül sikert. Ettől kezdve a szerbeknek az Ikarus márkanév álló formátumú használatát ( tehát nem a zsinórírásos verziót) engedték meg és a buszok külsején nem szerepelhetett az Ikarus felirat. A magyar gyár álláspontja érthető volt, hiszen a szerbek már nemcsak a hazai piacra, hanem többek között Lengyelországba is szállítottak Ikarus buszokat, amelyeknek nem sok köze volt a magyar gyárnak.
Érdemben csak 1992-ben sikerült elérni, hogy az időközben Belgrádba költöző vállalatnak teljesen meg kelljen változtatni a márkanevét, melyből így Ikarbus lett. A sors pikantériája, hogy a szerb-magyar ipar ettől függetlenül időről-időre közös nevezőre jutott, hiszen közel másfél évtizeden át a Rába szállította a motorokat az Ikarbus 202-es csuklós buszokhoz, melyeket többek között Oroszországba is exportáltak. De ugyancsak győri motor hajtotta az IK-61, az IK 102, az IK 105,az IK 160, illetve az IK161R autóbuszokat. Sőt, az Ikarus 405-ös licencét megvásárolta a szerb cég és egy ideig Ikarbus Ik 107 néven gyártotta.
A szerb és magyar Ikarus története tehát a névvita dacára sok szempontból is összekapcsolódott. Mindebből mostanra már nem sok maradt, hiszen nincs Rába motorgyártás és az Ikarusnak sem kell megbirkóznia külföldön balkáni versenytársakkal, de ennek drámai okát ugyebár már kívülről fújjuk…