Világszerte 140 országban értékesített 2400 különféle modellt tartalmaz az F2M globális adatbázisa, ebből vettük ki a győzteseket 2016 első félévéből, amikor is 45,8 millió új autót adtak el a gyártók. Íme, a top 10, zárójelben az egy évvel korábbi adat.
10. Chevrolet Silverado 307 845 darab (310 985)
Az európai szem számára szokatlan járműveket is tartalmaz összeállításunk, jól mutatva a világ két legnagyobb autóértékesítője, az Egyesült Államok és Kína ólomsúlyát a világpiac egészében. Mindjárt itt van a második legnépszerűbb amerikai hátasló, a Silverado, amelyből bő 300 ezer kelt el az év első felében. Az örök második cowboy-kedvenc pick-up majd’140 centi magas orrában a legkisebb motor is 4,3 literes, egyedüliként ez V6-os, a kínálat meghatározó része nyolchengeres. 5,3 vagy 6, esetleg 6,2 literes blokkal, de van 6,6-os is, a teljesítményük 285 és 420 lóerő között mozog.
9. Honda CR-V 333 597 darab (321 038)
A második legnépszerűbb melósautó után a világ második legnépszerűbb szabadidő-autója következik, amelyet Szabó Gábor, a magyar importőr kommunikációs főnöke szerint „több mint 160 országban értékesítenek”. A 2012 óta futó, és 2015 elején kicsinosított CR-V-t a Honda szerint egyértelműen az európai ízlésvilághoz igazították, rögtön tegyük hozzá, ez egy olyan mondat, amely a nemzetközi bemutatókon rendre elhangzik a cégek sztratoszférájából. Nálunk harmadik-negyedik a kategóriájában, a benzines, 155 lóerős 2.0 i-VTEC alapára 6,99 millió forint.
8. Toyota Camry 339 611 darab (384 421)
Itthon is fut egypár tengerentúlról áthajóztatott példány (főleg az XV40 kódjelűek), ne firtassuk, hogy mennek át a műszaki vizsgán, a lényeg: nem az európai polgároknak köszönhető a rendkívül előkelő helyezés. A hibridként is árult limuzin igazi jolly joker: az egyik kontinensen az alsó középosztály családi autójaként szolgál, míg máshol céges kisfőnökök juttatásaként. A Celica Camryként 1979 óta, önálló néven 1982 óta gyártott japán négykerekű jelenlegi változata – amiből tényleg maroknyi fut idehaza – népszerűsége ellenére lassan csereérett. 2011-ben született, nem véletlen, hogy egy esztendő alatt 12 százalékot esett az értékesítése, de így is 8. Carlos Ghosntól Sergio Marchionnéig sokan a gyengébb karjukat adnák, ha bármelyik autójuk itt szerénykedhetne.
Hogy állnak a német prémiumok?
Európában sokan szeretik hangoztatni, hogy valójában a három német prémiummárka öldöklő versenye húzza előre a világ járműiparának fejlesztéseit. Vajon ez, és főleg a Mercedes, a BMW és az Audi lefelé nyitása, a kínálatuk végletekig szélesítése bejuttatja-e őket a világ 100 legnépszerűbb autója közé? Nos, alig: a 3 cégnek mindössze 4 kocsija fért be. Nem a legolcsóbbak, de nem is a legfényűzőbbek: öt méter feletti luxusautóval és sportkocsival egyikük sincs az első 100-ban, ilyenekkel más sem tudott felkerülni a 2016-os márványtáblára.
35. helyen áll az Audi A3 185 ezer eladott példánnyal, majd a középkategória három királya következik, százalékosan elég nagy különbségekkel.
43. a Mercedes C-osztály 170 ezer darabbal
58. a BMW 3-as szériája 147 ezer darabbal
85. az Audi A4 117 ezer darabbal. Ennyi.
A C-osztálynak nem csak belseje sokféle, a kombitól a kabrióig számos változatban kínálja a Mercedes.
7. Toyota RAV4 346 791 darab (312 993)
A legnagyobb gyártó szerint a Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive volt a világ legelső szabadidő-autója, amivel egyesek vitába szállnak, de tény, hogy nagyot szólt az első generáció 1994-ben. A 3,69 méteres, háromajtós, a személyautók közül szó szerint kimagasló karosszériája nőket, férfiakat egyaránt csábított, és sikere – mint a mostani 7. hely bizonyítja – azóta is töretlen. Újabban hibridként is rendkívül népszerű, ne feledjük, nagyobb és erősebb a Priusnál, és mégis olcsóbb 8,9 milliós alapárával. Három évvel a mostani generáció premierje után a benzines-elektromos változat megjelenése (párhuzamosan a facelifttel) új lendületet adott az értékesítésének, lásd fent a növekedést. Születése óta immár 5 milliónál is többet eladott belőle a Toyota, most olyan 150 országban lehet megvásárolni.
6. Volkswagen Polo 358 602 darab (365 257)
Gondolta volna, hogy idén a világranglista 6. helyén áll a Polo? És az feltűnt, hogy eddig ez az első európai kocsi a globális top 10-ben? Nem éppen trendi, drágább is számos riválisánál, frissnek sem mondható már, de hogy a bolygó minden szegletében kapható valamilyen formában ezen a néven, az biztos. A világ második autógyártója 1975 óta immár az 5. generációt készíti kiskocsijából, amely ennek az összeállításnak a legidősebb példánya, 2009 óta versenyez a piacon, innen nézve meghökkentően szépen teljesít. 1,2-es, 90 lóerős benzines motorral, ötfokozatú kézi váltóval itthon 4,08 millió forinttól elvihető, ha valaki nem akar alkudni.
5. Hyundai Elantra 363 490 darab (402 526)
Az Elantra nyomatásáról akkor kezdtem mélyen elgondolkodni, amikor az idei Super Bowl szüneteiben két premier-reklámot is lenyomott róla a Hyundai. Kettőt! Annyi pénz nincs ebben az országban, amennyit ezekre költöttek, amihez számoljuk hozzá, hogy az egyik filmecskéhez megvettek 17 darab Ryan Reynoldsot. Szeretik is az amerikai nők a kocsit, valószínűleg nem a countrytól hangos délen, Európában viszont mintha nem is akarna eladni belőle a dél-koreai óriás. Minek is, amikor itt a SUV-k között tarolnak. (Zárójeles megjegyzés: a top 100-ban egyetlen olyan autó szerepel, amely tavalyhoz képest 200 százaléknál is nagyobb mértékben növelte eladásait egy év alatt. A Hyundai Tucsont az amerikai sajtó csak „rising star”-ként emlegeti, nálunk is 7-8 hónapot kell várni az 1,7-es dízelre, abszolút világsiker. Jelenleg 16. 285 ezer értékesített példánnyal, de süvít előre.)
4. Ford Focus 367 479 darab (439 584)
Végre egy kedves ismerős, két kollégám családjában is szolgál egy-egy példány. Világszerte rendkívül népszerű autó, a Ford egyik felszínen tartója volt a 2009-2010-es nehéz években. 1998-as megjelenése óta igazi globális sikersztorivá nőtte ki magát, ám mégsem rózsás a helyzete. A lista első 50 helyezettje között a Focus zuhant a legnagyobbat a tavalyi első félévhez képest, 16,4 százalékot, aminél jobban semmi nem jelzi, itt az ideje a 2011 óta futó Mk3 cseréjének. Négyajtósként, szerény 125 lóval ötmillió alatt megvásárolható idehaza, ha valaki nem tud várni az újra. Talán meglepő, de a Focus-kínálat legolcsóbbja, az 1.6 Ti-VCT ötajtósként ennél magasabb összegről indul.
Régi európai kedvencek és feltörekvő kínai ismeretlenek
Ha már a Focusnál tartunk, nézzük meg, hogy az európai autóvásárlók számára évtizedek óta fogalomnak számító európai autók hogyan szerepelnek globálisan. A kontinensen az Év Autójának választott Opel Astráról (a 4. Focus közvetlen riválisa, ne feledjük) szerintem kevesen gondolták volna e cikkbe mélyedve, hogy csak a 71. a világranglistán 131 ezer darabbal, de maradva a márkánál, a Corsa sem fért be az első félszázba, 51. 155 ezer autóval. Csak hogy még jobban felhúzzák egyesek a szemöldöküket, mindeközben a Toyota Prius a 31. 208 ezer kocsival úgy, hogy „csupán” 90 országban elérhető. Azaz a világban másfélszer annyi Priust vesznek így is, mint Astrát.
Íme, még néhány jól ismert név és helyezés a listáról, természetesen hátulról előre:
29. Nissan Qashqai 220 ezer darab
28. Skoda Octavia 224 ezer
22. Ford Fiesta 240 ezer
21. Renault Clio 242 ezer
19. VW Passat 259 ezer (mindössze 50 országban kapható Passat néven)
Na most ezek mellé tessék odatenni az alábbi autókat és számokat. Az Egyesült Államok zömében belpiacos termékei mellett az európai ember számára teljesen ismeretlen kínai járművek is felkerültek a világranglista első ötvenjébe, nyilván legnagyobbrészt az otthon eladott példányokkal. Melyik fotója ugrik be elsőnek?
39. Baojun 560 174 ezer darab
27. Other China LCV 225 ezer
23. Great Wall Haval H6 240 ezer
13. Woling Hongguang 294 ezer
A H6 „Coupe” változatára már ne guglizzanak rá, ez az
3. Ford F-széria 478 384 (424 884)
Hiába állítja a Chevrolet, hogy a Silveradóval ellentétben az F-150 platójának lemezét átszakítja a magasról ráejtett macskakő, és hiába Howie Long NFL-legenda katonás séróval előadott reklámja, a Ford munkagépe az örök első Amerikában több mint félszáz éve. Pont. Sőt, annyit vesznek a behemótból – és egyre többet -, hogy ezzel jelenleg a világ harmadik legnagyobb darabszámban eladott autója. Az 1948 óta gyártott 13 generációból többet mindenki ismer látásból – igaz, filmekből – még ha nem is tudja, hogy az a furgon éppen valamelyik a sok-sok híres F-ből. A legendás pick-up mai változatának motorterébe pillantva hatalmas blokkokat látunk a 3,5 literestől a 6,2 literesig, és különleges változatokból sincs hiány. Kedvencem az SVT Raptor.
2. VW Golf 500 630 darab (509 829)
A francia és japán autókba elvakultan szerelmesek egyik kedvenc céltáblája a Golf ősidők óta, pedig az aktuális, 7. generációt már Japánban is olyan magasan jegyzik, hogy az év autójának választották. A Passattal ellentétben sajnos nem tudjuk, pontosan hány országban árulják a világ második legnépszerűbb autóját ahhoz, hogy fél év alatt összejöjjön a félmilliós értékesítés, ami szinte azonos a tavalyi számmal, a helyezés is ugyanez volt 2015 első felében. Sokat lehetne írni a kompaktok királyának elmúlt 32 évéről, vagy a 2012 óta futó jelenlegi változatról, de mivel e lista talán legismertebb autója a Golf a magyar olvasók előtt, legyen elég az aktuális alapára: a felejtős 85 lóerős benzines motorral, szálkásan fapados változatban 4,55 millió forint. Normálisan gatyába rázva, egy jó dízellel másfélszer ennyi az ára, tisztán elektromos meghajtással két és félszer ennyi.
1. Toyota Corolla 634 298 darab (641 850)
Mivel nem csak 2016 első felében (és egy évvel korábban) lett a világon a legnagyobb darabszámban értékesített személyautó, hanem bőven 40 millió példánnyal a valaha gyártott járművek örökranglistáját is vezeti, a Toyota valaha volt legfontosabb modellje, a Corolla. Most novemberben lesz 50 éve, hogy igazi Zsiguli-hasonmásként (pontosabban Fiat 124) kigördült az első példány az éppen számára épített gyár kapuján Japánban, azóta 11, egymástól olykor markánsan különböző generáció gyűjtötte a vevőket. Sikerének megfejtése regényterjedelmet kíván, de bizton ott van benne, hogy a Toyota nem sajnálja a pénzt modelljének kontinentális igényekhez alakítására. Rakják csak egymás mellé az aktuális Corolla Japánban kapható, európai és amerikai orrát. Nálunk éppen most vezeti be az importőr a faceliftes változatot, amelynek értékesítése is trükkös. Start néven egy kimondottan olcsó, 4,19 milliós alapárú változattal is megpróbálják növelni előnyüket a világ 2399 különféle többi modelljével szemben.
Két kiegészítés a listához.
1, Mivel „csak” 140 ország adatait gyúrja egybe, nem 100 százalékig teljes. A néhány tucat hiányzó aprócska állam számai azonban nem változtatnak a top 10-en, de feljebb, a milliméterre egymás után következő modellek helyezésein cseppet változtathatnak.
2, Így a legjobb 100-ba de facto majdnem éppen 100 ezer eladott autóval lehetett bekerülni. A Dodge Grand Caravan 99 151 értékesített példánnyal még éppen begurult az álomsorba.