Nico Rosberg nyerte a 2016-os Forma-1- Olasz Nagydíjat, megelőzve a szintén mercedeses Lewis Hamiltont és a ferraris Sebastian Vettelt. Ez volt a német pilóta idei hetedik, pályafutása során 21. győzelme, Monzában azonban most először tudott nyerni.
Azt követően, hogy időmérőn viszonylag nagy különbséggel csak második volt, Rosberg rajt-cél győzelmet aratott miután már az első kanyarban ő fordult elsőként. Hamilton rosszul kezdett, autója befulladt, így a rajtnál csapattársán kívül a két Ferrari, Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo is elment mellette.
A motorerőt előtérbe helyező pályán azonban Hamilton lassacskán visszaelőzte két ellenfelét, a Ferrarikat a gumistratégiával átugrotta, második helyével pedig megőrizte elsőségét a bajnokságban, de előnye 2 pontra olvadt. 21 győzelmével Rosberg megelőzte Mika Häkkinent és Kimi Räikkönent is, akiknek 20 elsőségük van.
A dobogósok mögött Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Max Verstappen, Sergio Perez, Felipe Massa és Nico Hülkenberg szereztek még pontot.
Így zajlott a futam
Napos, meleg időben (29 fokos levegő-, 37 fokos aszfalthőmérséklet) sorakoztak fel az autók a monzai pálya rajtrácsára az 2016-os Forma-1-es idény utolsó európai versenyére, az Olasz Nagydíjra.
A pole-ból a szombati időmérőn lazán győző Lewis Hamilton indult, Monzában az ötödik alkalommal, amivel beállította Juan Manuel Fangio és Ayrton Senna rekordját. Mellőle mercedeses csapattársa, Nico Rosberg kezdett.
A második sor a Ferrarié volt, Sebastian Vettel a 3., Kimi Räikkönen a 4. helyről rajtolhatott a tifosók előtt.
A harmadik sorba az időmérőn mindössze egy ezredes különbséggel záró williamses Valtteri Bottas és a Red Bull-os Daniel Ricciardo került, utánuk Max Verstappen és a Force Indiá-s Sergio Perez, majd Nico Hülkenberg és a Haaaszal nagyot alakító Esteban Gutierrez következett.
A visszavonulását csütörtökön bejelentő Felipe Massa a 11., a Mclaren-pilóták, Fernando Alonso és Jenson Button a 12. és 14. helyre állt.
A mercisek lágy keverékkel vágtak neki az első etapnak, a top10-ben mindenki más a szuperlágyon, hátrébb vegyes volt a kép, Massa, Wehrelin, Grosjean és mások a sárga jelzésű, míg a mclarenesek például a piros Pirellit választotta. Elvileg akár egy kiállással is lehetséges volt a verseny.
A lámpák kialvásakor Hamilton rosszul reagált, Rosberg fordult elsőként, a ferrarisok, Bottas és Ricciardo is megelőzte az angolt. Verstappen is elszúrta a startot, a 11. helyre esett vissza.
Hamilton a második kör kezdetén megelőzte Ricciardót, hátul Palmer és Nasr összeért, a Sauber brazilja kipördült, később mindkét versenyző kiállt a garázsba, de Nasrt hosszas szerelést követően, a 17. körben visszaküldték.
A 3. körben a sorrend Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Hamilton, Rcciardo, Perez, Massa, Alonso és Hülkenberg volt a top10-ben.
Verstappen pár kör alatt elkapta Hülkenberget és Alonsót is. Hamilton a 10. körre ért Bottas nyakára, a célegyenesben le is gyűrte a finnt.
A kerékcseréket Bottas kezdte a 14. körben, lágyakat kapott, ugyanakkor érkezett Verstappen és Alonso is. A Ferrari más stratégiát választott, Räikkönen és Vettel a szuperlágyak után újabb szuperlágyakat kapott a 16. és 17. körben.
A Mercedesnél igyekeztek mindent kihozni a lágyakból, Rosberg a 25. körben ment ki, a lágyakról közepesekre állt át, egy kiállásos stratégiát célzott. Egy körrel utána Hamilton is letudta ugyanezt.
A címvédő a Ferrarik mögé ért vissza, azonban Vettelékre még biztosan várt egy kerékcsere.
Féltávnál, a 26. körben Rosberg vezetett, mögötte Vettel, Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Perez, Verstappen, Massa és Hülkenberg haladt a pontszerző helyeken.
A manoros Pascal Wehrlein a 27. körben műszaki hibával húzódott félre a célegyenesben, kiesett.
A leghosszabb lágygumis etapot a haasos Romain Grosjean teljesítette, a 29. körben ment ki, a manoros Esteban Ocon közepesen kezdett, ő még mindig kint volt, amikor Valtteri Bottas a 32. körben már a második és egyben utolsó tervezett cseréjét is letudta, majd Hülkenberget megelőzve a 8. helyre állt.
Vettel a 34. körben ment ki harmadik szettjéért, lágyakat kapott, Räikkönen egy körrel később ugyanígy.
Verstappen a 6. helyről ment a bokszba a 36. körben, a 9. helyre tért vissza.
A futam kétharmadán túl Rosberg kényelmesen vezetett, mögötte Hamilton, majd a lágyakon utána sprintelő Vettel és Räikkönen, majd Bottas, Ricciardo, Perez, Verstappen, Button és Massa haladt a pontszerző helyeken.
Az élmezőny ezután jó időre beállt, Ricciardo végül a 47. körben előzte meg kíméletlenül Bottast, elvette az 5. helyet.
A 48. körben Verstappen is előzött, a második sikánnál „ijesztette le” a pályáról Sergio Perezt, a holland a 7. helyre lépett előre.
Ezek után már végképp semmi sem történt, Rosberg idei 7. győzelmét elkönyvelve befutott a célba. Mögötte a rajthelyéhez képest egy pozíciót rontó Hamilton, a német ezzel a bajnokságban 2 pontra csökkentette a hátrányát.
A Ferrari hozta a 3-4. helyet, Ricciardo és Bottas helyet cserélt, a további pontokon Verstappen, Perez, Massa és Hülkenberg osztozott. A Force India és a Williams eredményeinek köszönhetően az utóbbi visszavette a konstruktőri verseny 4. helyét az előbbitől, 3 ponttal.
A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva a Szingapúri Nagydíjjal folytatódik.