Egy kis odafigyeléssel bárki sokat tehet az autó hosszú élettartamáért és megbízható működéséért. Főleg ha figyel a listán felsorolt hibákra, és megpróbálja messziről elkerülni azokat.

1.- A motortér alapos takarítása nagynyomású mosóval

A szándék érthető, egy tiszta, por- és olajmentes motortér mindig üdítő látvány, a tisztaság mindig pozitív dolog, és ha már takarítunk, miért ne hagynánk ki a motorteret? Nos, jobb ha kihagyjuk, főleg magasnyomású mosóval. Az erős vízsugár bejuthat a modern autók motorterében hemzsegő elektromos csatlakozókba, érzékelőkbe, jeladókba, beázhat például az ABS-vezérlőegység csatlakozója, aminek hibája csak később derül ki a lassú oxidáció miatt, akár több százezer forintos kárt okozva.

 

2.- Mély vízbe hajtani óvatlanul

Az ártalmatlannak tűnő pocsolya alatt bármi lehet, mély kátyú, súlyos faág is, vagy akár egy autónknál nagyobb üreg. Ha már a motorháztetőt nyaldossa a víz, csak imádkozhatunk, hogy ne szívjon vizet a motor. A víz ugyanis nem, hogy elégni nem fog a hengerekben, a dugattyú sem tudja összenyomni – leáll a motor, a benne rekedő mozgási energiáktól görbül, törik a hajtókar, ha nem, akkor kiszakítja a blokk oldalát.

 

3.- Nagy tempónál visszareccsenteni kettesbe

A félreváltás a leggyorsabb módja egy váltó kukába küldésének, és bármennyire is hihetetlennek tűnik, van olyan, akinek sikerül kiviteleznie.

 

4.- Elfelejteni az olajcserét

A motorolaj feladata a motor kenése (és kisebb részben hűtése). Ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagban lévő szennyeződéseket, amelyek kiszűrése az olajszűrő feladata. Ha elmarad vagy sokkal későbbre csúszik az olajcsere, az olaj fokozatosan elveszíti viszkozitását (kenőképességét), ami fatális következményekkel járhat.

Nem csupán arról van szó, hogy a finomfuratok, pl. a vezérműtengely kis átmérőjű olajjáratai eltömődnek! Hiába van a főtengelycsapágyaknak, hajtókarcsapágyaknak nagyobb olajfurata, itt az igénybevétel is sokkal nagyobb, mint a vezérműtengelyeké, tehát az időben le nem cserélt, gyenge viszkozitású motorolajtól várhatóan ezek az alkatrészek károsodnak legelőször. Különösen figyelni kell az olaj minőségére és mennyiségére a turbós motoroknál, mert a kenési problémák gyorsan megölik a feltöltőt is, amelynek felújítása vagy cseréje 100-350 ezer forintos tétel.

5.- Hőmérséklet, az meg mi?

Ma már minden annyira automata, hogy az összes értéket mérő elektronika igyekszik mindent optimális szinten tartani, és nem akad már olyan műszer, ami a vezető orrára kötné a pontos olajhőmérsékletet, nyomást. Sőt, néha a vízhőfokkijelzés sincs ott a műszerfalon. Ennek ellenére nem szabad elfeledkezni arról, hogy az álló motor hideg, és a hirtelen nagy terhelés komoly problémák forrása lehet, főleg a dízeleknél.

Aki hidegen küldi a motort, az a füstös égéssel károsítja a porlasztócsúcsokat. Ha a csúcs megszorul és nyitva marad, túl sok gázolaj jut be a motorba, ami nagyon nem vicces. Mire az alig hallható hiba feltűnik, az alumíniumdugattyú szépen elolvad.

Ha már hőmérséklet, arra is érdemes figyelni, hogy nagy terhelésnél (autópályáról kiállva vagy hegyre kaptatás után) leállítás előtt hűtsük vissza 2-3 perc alapjárati ketyegéssel a turbót. Normál városi közlekedésnél, kis gázzal járva elég fél-egy perc is a lecsengésre. Egy tisztességes autópályás tempó után még percekig izzik a turbóház, szóval ha nem hagyunk neki időt lehűlni, hirtelen leállítjuk a motort, a csapágyakat hűtő olajáramlás nélkül pedig pikk-pakk megég a tengely, és vihetjük javítani a feltöltőt, ami garantáltan fájni fog.

18r83ey3w3o3zjpg

De indítás után is mindig várjunk 10-20 másodpercet a gázadással, hogy elérjen a feltöltőhöz az olaj.

6.- Vagánykodsz, de csak a kuplung ég, nem a gumi

Ezt egy igen remek válogatással tudjuk szemléltetni, aminek főszereplői azt hiszik, hogy övék a világ, közben pedig az abroncsok helyett a kuplungot gyújtják fel.

Ha ezt többször eljátszod, vagy addig csúsztatod a nyomorult kuplungot, amíg az teljesen szénné nem ég, akkor gyors úton jársz afelé, hogy sok pénztől szabadítsd meg magad. De ha az a cél, hogy gyorsan tönkretegyük a nyomorult négykerekűt, akkor minden váltást a lehető leghirtelenebb mozdulattal végezzünk el, a kettős tömegű lendkerék fogja csak piszkosul értékelni a rángatózást. Hiszen minden hirtelen gázadás és kuplungról való leugrás láncreakciót indít el a főtengelytől, odavág szépen a kuplungnak, csattintja a foghézagokat a váltóban, rúg egyet a féltengelycsuklókon, ránt egyet a kerekeken és az egész autón, ami az utasok fejbiccentésében teljesedik ki.

7.- Nem évszaknak megfelelő gumit használsz

A képlet itt végtelenül egyszerű: ha nyáron télit használsz, akkor jobb ha új szett után nézel a hidegebb évszakokra, hiszen addig úgyis elkoptatod a gumikat a forró aszfalton. Ha pedig nyári abroncsokkal mész neki a télnek, akkor maradjunk annyiban, hogy nem csak az autód épségével játszol. Már rég túl vagyunk azon a marhaságon, hogy a téli abroncs csak marketingfogás. Millió teszt bizonyítja (és persze saját tapasztalat), hogy a télivel drasztikusan lecsökken a féktáv, ha repkednek a mínuszok.

8.- Figyelj, mit tankolsz!

Elsősorban a dízelmotorokat veszélyezteti a félretankolás, ahol a nagynyomású rendszerek nehezen viselik a benzin miatt megnőtt nagyobb terhelést és a kenés hiányát, amit ott az üzemanyag végez. A régi dízelmotoroknál az adagoló mehet tönkre, az újaknál a szivattyú és a befecskendezés elemei. Utóbbiak több százezer forintos tételt is jelenthetnek. A károsodás mértéke függ attól, milyen keverési aránnyal kerül benzin a tankba és mennyi ideig üzemelt a nem megfelelő üzemanyaggal a motor.

Egy egyszerűbb benzines motor akár meg is úszhatja a dízelkalandot. El kell távolítani belőle a gázolajat és teletankolni újra. De fordított esetben, azaz amikor benzin kerül egy dízelbe, akkor sem minden esetben végzetes a hiba, főként ha azonnal észleli a sofőr a hibát. Még rövid időre sem szabad beindítani. Ilyenkor a tisztítás mellett egy üzemanyagszűrő-cserével megúszható talán. Érdemes ilyenkor azonnal szerelőhöz fordulni, mert ha sok benzin került egy dízelautóba, akkor az egy komolyabb művelet, hogy megóvják a motort. Nemcsak el kell távolítani a rossz üzemanyagot, de ki kell tisztítani az üzemanyag-ellátó rendszert és ellenőrizni a működését.

d2oflvcew3uta3hjw7pn_800

Normál esetben – amikor megfelelő üzemanyag van a tartályokban – gázolajat viszonylag nehezen lehet benzines autóba tankolni, mert a dízel töltőpisztoly csöve vastagabb, mint a benzinesek betöltőnyílása. Ugyanakkor a dízelautók tartályának csövébe könnyedén tehetjük a benzines töltőpisztolyt, ezért is fordul elő gyakran, hogy rossz üzemanyag kerül az autókba.

Régebben egy-egy tank gázolajhoz tudatosan is tankoltak benzint, mert állítólag így nem dermedt meg nagy hidegben az üzemanyag.