2

10. Melyik sportkocsi az? Ágaskodik egy ló az orrán! Jellemzően nem a Porsche érkezik válaszként, inkább olasz riválisa, már amennyiben az utóbbi években széles kínálatot felépítő stuttgarti gyártó konkurense a maranellóinak. Pedig a viszonyítási pontnak számító német luxusmárka címerében legalább annyira autentikus a paripa megjelenítése, igaz, kicsit későn ébredt a Porsche-klán ez ügyben. Elég rápillantani a legendás 356-os első példányaira, azokon csak márkanév szerepel, amin állítólag egy kaliforniai kereskedő megjegyzései után változtatott Ferry Porsche. Az 50-es évek közepén született meg a lótenyésztők által alapított Stuttgart (ágaskodó ló) és a tartomány, Baden-Württemberg címerének (szarvasagancsok) egybe gyúrásával a Porsche mai logója

3

9. Szintén sárga háttér előtt ágaskodó fekete paripa a jele a Continental gumigyártónak – nyilván még kevésbé tudott, mint a Porsche márkánál. Összeállításunk kakukktojásával kapcsolatban szerintünk az is kevésbé ismert, hogy az abroncsfejlesztés és -gyártás (amivel 44 ezren foglalkoznak 24 országban) a gigantikus konszernnek csak az egyik lába a négy közül. A Chassis & Safety, az Interior, a Powertrain, a Tires és a ContiTech divíziók jelenleg 53 országban több mint 200 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, ebből 6100-at Magyarországon. A lómotívum az alapításig nyúlik vissza, az 1800-as évek második felében a cég egyik termékcsaládjának – ki nem találnák -, a pataápoló szereknek a reklámalakjaként szerepelt. 1882-ben aztán hivatalos márkaembléma lett belőle, akkor jegyezték be a hannoveri Birodalmi Szabadalmi Hivatalban a Continental jelképeként. (+1 Az Avanti osztrák kúthálózat logója is sárga háttér előtt fekete paripa.)

peugeot2

8. A borsőrlőt feltaláló, majd az 1800-as évek derekán a konyhai eszközök gyártása felől az esernyőkön és varrógépeken át a kerékpárig (1855), majd az automobilig (1889, gőzhajtás) eljutó Peugeot-család termékeinek előbb volt oroszlán a logója, minthogy elkezdtek volna motorral hajtott önjáró gépeket gyártani. Születése a kerékpárjuknál is régebbre, 1847-re tehető, és a Franche-Comté régió zászlója alapján készült. Érdekesség, hogy a Peugeot jelenleg is kapható borsőrlőire az eredeti jelvényt rakják ma is, amelyen még négykézláb áll az állatok királya. A logó formája azóta sokat, sokféleképpen változott, ahogyan a fenti ábrán látható. Szerintem az 1965-ös a legvagányabb

5

7. Kedvelt állata az autógyártók logóinak a sziklákon is magabiztosan mozgó gekkó. A járműveik extrém tapadását jelezte a hüllővel logójában a 2014-ben becsődölt német manufaktúra, a Wiesmann is. A BMW alkatrészekből épített roadsterek egyikében volt szerencsém kipróbálni ezt, a gerincbántóan kemény GT MF4 életre szóló élményt nyújtott, azóta időnként elnézegetem német hirdetési oldalakon a 8-10 éves használt példányok ma olyan 100 ezer euró környékén kezdődő árait

13

A stílusos sportkocsikat kézzel összeszereltető cégnek még a dülmeni gyára is gekkó formájú volt

6

6. Ugyanitt kell megjegyezni, hogy az Audi összkerékhajtási rendszere, a quattro is a tapadókorongos talpú állatkát választotta jelképnek, amit matricákon, kiegészítőkön jelenleg is használ az anyacég. A minap én pl. egy ilyen gekkós légfrissítővel leptem meg az öcsémet, bárki vehet hasonlót az Audi-szalonokban, de a Fáy utcai központban biztosan. Hírnevét a nyolcvanas évek első felében még mint önálló típus alapozta meg a ralivébén, amikor is kétszer konstruktőri bajnok lett vele az Audi, kétszer pedig második. Azóta csupán a márka összkerékhajtási rendszerét hívják így, a fanok persze várják az őskocka szériagyártású utódát

7

5. Maradva a hüllő vonalnál, az Alfa Romeo címerében is egy kígyó tekereg, ráadásul sárkány fejjel. Beugrott a logó e cikk címének olvasásakor? És azt tudják, hogy az Alfa az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, vagyis Névtelen Lombardiai Autógyár rövidítése? Ezt vásárolta meg 1910-ben Nicola Romeo, akinek a márkalogót egyik alkalmazottja a milánói Piazza Castelló egyik tornyának tetején lévő Visconti-címerről „lopta”. A koronás sárkányfejű kígyó éppen egy embert nyel le – nézzék csak meg közelebbről az autógyár mai emblémáját, azt a kis piros valamit ott középen. Örömteli, hogy az ijesztő, de apró részletet is megtartotta az alapító a fehér alapon piros kereszt, vagyis Milánó zászlaja mellett

8

4. Nem is gondolná az ember, hogy a paripák mellett a csúszó-mászókból találunk legtöbbet az autóipar logóit szemlézve, márpedig van még a fentieken túl is. A Dodge (1994-től 2010-ig kosfej a címere!) Viper nevű szörnyéhez talán a könnyed mozgású vipera helyett jobban illene valami rinocéroszfajta neve, de hogy legendás a hosszú orrú sportkocsi neve, nem kérdés. 1992-ben a Ram pickup tízhengerese köré épültek az első példányok, a 400 lóerős, és maximálisan 630 Nm nyomatékú hatalmas blokk hajtotta autó a kor egyik amerikai fenevadja lett. Innen indulva jutottunk el mára a harmadik generáció alapváltozatának 640 lóerejéhez és 813 Nm-éhez

10

3. Ikonikus autó 1964-es születéssel, melynek az emblémája a neve, egy vágtató vadló. Érdekesség, hogy amennyire egyszerűnek tűnik a logó magyarázata, annyi hülye kérdés lengi körül. Az egyik kedvencem, hogy vajh’ miért jobbról balra szalad ez a szerencsétlen hátas? Az egyik szerint a Ford Mustang vadságát jelzi, hogy ez a vadló a szelíd szekérhúzókkal ellentétben rohan ki a világból a szabályokkal ellenkező irányba. A másik Phil Clark dizájner balkezességével magyarázza az irányt, állítólag neki így volt könnyebb rajzolni. De van más is: a negatív öntőforma készítésénél véletlenül tükrözték az eredeti sablont

11

2. Valószínűleg többen ismerik a sértett traktorgyáros történetét. A legenda szerint 1948-ban a Ferrarikkal elégedetlen Ferruccio Lamborghini tanácsokat próbált adni a nagy Enzónak, aki rávágta: ha nem tetszenek, bakker, csinálj jobbat! Innen indulva született meg a szupersportkocsi fogalma nem Ferrari-, hanem fekete-arany Lambo-pajzzsal az orrán, amelyben az alapító csillagjegye, a bika látható. Egészen konkrétan egy Murciélago nevű híres állatról mintázva a formát, amely még 1879-ben egy bikaviadalon 24 kardszúrást élt túl, ezzel a legyőzhetetlenség szimbólumává vált. A Lamborghini azóta is előszeretettel választ viadalos bikák nevei közül a modelljei számára

12

1. Amennyiben a Continental komolyan gondolta volna logója védelmét, ma nem írnánk a Ferrari paripájáról, ami talán a világ legismertebb autós címere. Születése állítólag egy grófnő ötlete a 20-as évekből, ő javasolta az akkor még autóversenyző Enzo Ferrarinak a fekete, ágaskodó lovat, mondván, az szerencsét hoz, majd, akár fiának. Francesco Baracca gróf olasz hős volt, aki a légierőnél szolgált és mindig fekete ágaskodó lovat festetett repülőgépe oldalára. Enzo némi változtatással átvette a rajzot, hátteréül szülővárosa, Modena sárga színét tette, és a ló farkát az eredetitől eltérően felfelé kanyarintotta. Az 1929-ben alapított márka autóin mindez pajzsformába került, felülre a Scuderia Ferrari SF rövidítésével, legfelül az olasz zászló zöld-fehér-pirosával. Jellegzetesség az A oszlop alatti logó.

 

Az említett márkákon felül számos más autógyártó használt ilyen-olyan állatokat címerében a Jaguartól a Dacia kezdeti szárnynyitogató sasán és a Saab griffjén át a Volga szarvasáig. Akinek van még más kedvenc állatos autó-logója, írja meg kommentben!