Hetyke bajuszáról és mézédes hangjáról ismert színészünk mesélte egykor valami beszélgetős műsorban autója ellopásának történetét. Kedves feleségével indultak volna valahová egy szép reggelen, ám a nemrég vásárolt négykerekű nem állt a ház előtt. Jesszus, ellopták a betyárok! Összetörtek, felépülésükön csak a casco segített, a biztosító által egy hónap múlva kifizetett pénzből vásároltak egy másikat. Egy ugyanolyat.

Teltek-múltak a hetek, egyszer csak nem a megszokott úton közelítették meg új kocsijukkal a házukat, majd két utcával az otthonuk előtt megdöbbenve fedezték fel a békésen ott parkoló előző autójukat. Jesszus, de hülyék vagyunk! Ők állították oda két hónapja alkalmilag, ami kiment a fejükből, de nagyon.

Hogy miért hozom fel csacskaságuk történetét az Opel egyedülálló szolgáltatásának hazai bevezetésekor? Minimum két ok miatt, figyelj, hetyke bajusz!

Mi ez, és mit tud?

Az OnStar eleinte ingyenes, később fizetős szolgáltatáscsomag jobban felszerelt új Opel személyautókhoz, ami okostelefonnal az igazi. Hogy mást ne mondjak indításként, az importőr számos iPhone átadásával kezdte prezentációját, majd kirakott minket az irodája előtti méretes parkolóba: a telefon majd az autódhoz vezet. Tenyerünk navigációvá változott, Pokémonok helyet modellfrissített Zafirákat kerestünk. Mondanunk sem kell, feledékeny sofőröknek aranyat ér Budapest belvárosában a szolgáltatás, ahol nehéz kétszer egymás után ugyanoda parkolni.

z8

Nem csak megtalálja, nyitja és zárja is a telefon az autót

Ha már van ez a nyomkövetés, az Opel rendszere természetesen a járműlopások megakadályozásában is beveti. Már a jármű feltörésekor a riasztó megszólalása mellett (ki tudja, kié zajong az utcában álló 27 kocsi közül?) sms-t és emailt küld a tulajdonosnak. Ha ennek ellenére sikerül elvinnie a kocsit a rosszfiúnak, távirányítással meg lehet akadályozni az újraindítását, majd a nyomkövetővel megtalálható az idegenek számára mozgásképtelenné tett jármű. Menet közben sajnos nem tudjuk meglepni a bűnözőket a jármű blokkolásával, „Európában a tolvajoknak is vannak jogiak”, hangzott el a bemutatón.

Ha nem lopták el, és meg is találjuk a vadiúj Zafiránkat, annak ellenére bárhová célra visz minket, hogy nincs benne például navi, csak egy képernyő. Az okostelefonunk térképe egy USB kábelen átkúszik oda, és a kocsikba drága pénzen beépített, de közel sem napi szinten frissülő térképekkel ellentétben a telónk adataival jobban járunk. Sőt, az OnStar arra is képes, hogy hangvezérléssel befogadja az úti célt, ami különösen praktikus menet közben. A város, az utca és a házszám benyomkodása helyett elég kimondani a címet.

Milyen az új Zafira?

Éppen mostanában kerül a szalonokba az átrajzolt arcú, és módosított belterű családi autó. Aki kíváncsi rá, hogy mit fűrészeltek le a műszerfaláról, itt megtudhatja.

z6

Az autóval való beszélgetésnél is többet tud az OnStar. Egy gomb megnyomása után élő telefonkapcsolatba kerülünk az angol Lutonban ülő, és magyarul beszélő ügyintézőkkel, akik szinte bármiben tudnak segíteni a tanácsért hozzájuk forduló Opel-tulajdonosnak. Ha mondjuk kivillan a műszerfal megannyi színes kijelzőjét nem igen ismerő művész lélek előtt valami piros kis izé a fordulatszámmérő környékén, akkor 130-as tempónál is megkérdezheti: akkor most megálljak az autópálya közepén, vagy mehetek tovább a parkolóig? Segít a legközelebbi márkaszerviz, autómosó, vagy éppen mozi megtalálásban is, de megkérdeztem, azt nem tudja megmondani, hogy az Opel-szervizek közül melyikben szerelnek a legkedvezőbb rezsióradíjjal. Nem robotok, ez jó, segítenek akár külföldön bolyongva szállodát találni, de mégis betanított szöveget mondanak, és nem olvasnak a sorok között.

z5

Még az is lehet, hogy fel sem villan a piros kijelző az OnStart használó autó műszerfalán, ugyanis a szolgáltatás rendszeresen információkat szolgáltat az autó állapotáról az akksik feltöltöttségétől a motorolaj állapotáig – ha kéri a tulaj

Soha ne kerüljön rá sor, de az egyik legfontosabb szolgáltatása az új rendszernek a balesetes segítségnyújtás. Az SOS-feliratú gomb megnyomásával elmondhatjuk problémáinkat, de ha olyan súlyos a sofőr és az utasok állapota, hogy nem tudnak beszélgetést kezdeményezni, az ügyintéző Nagy-Britanniában is látja a bajt, és beszól a kocsiba. Ha nincs válasz, maga hívja a mentőket, rendőrséget, a tűzoltóknak még információkat is küld az autó áramtalanítási pontjairól, és természetesen minden hatóságnak a sérült autó pontos pozíciójáról.

z3

Okostelefon nélkül is bármikor, bárhol használható az OnStar három gombja, balról jobbra: netezni akar a gyerek, halló, Lutonnal szeretnék beszélni, baj van. A szolgáltatás egy évig ingyenes (utána havi kb. 3 ezer Ft lesz), a wifi három hónapig

Ennyi minden után már szinte természetes, hogy az OnStar-os autóban netezni is lehet, a Vodafone által szolgáltatott 4G/LTE-kapcsolatot akár hét készülék is használhatja egyszerre, így az autóban ülők cseveghetnek, játszhatnak ismerőseikkel,  filmeket nézhetnek kedvenc alkalmazásukkal, és természetesen dolgozhatnak is menet közben.

Mielőtt valaki feltenne gonoszkodva egypár kérdést – hogy, na, kedves művész úr, ezzel a kocsival ellene? ezt talán nem hagyná el, ugye? – megemíltem Jenson Button F1-bajnok néhai édesapját, a mellszőrig kigombolt rózsaszín ingek és a női nem nagy rajongóját. John a Budapestnél sokkal kisebb Monacóban nem tudta megjegyezni, hogy hová rakta le a kocsiját.

Az egy Ferrari volt. OnStar nélkül.