Röviden – Használt Mazda MPV, 1999-2005 | |
---|---|
Mi ez? | A termetes egyterű 1999-2005 között gyártott második generációja, elsőkerék-hajtással. 2002: modellfrissítés és a dízelmotor bevezetése. Utóda, a Mazda8 csak Ázsiában kapható, Európában a kisebb, Zafira-méretű Mazda5 pótolta. |
Mennyibe kerül? | 600-700 ezer forinttól nagyjából 1,4 millió forintig mennek fel a kínálati árak.. |
Melyik motor jó bele? | Szervizszempontból jobbak a négyhengeres benzinesek, vezetni és tankolni a dízelt nagyobb öröm. A dízelek átlagfogyasztása 8,1, a benzineseké 9,5 l/100 km a Spritmonitor.de adatai szerint. |
Mi van helyette? | Valamivel kisebb belül a Hyundai Trajet, hatalmas, de a 2,5 literes dízellel problémás a Chrysler Voyager. Jóval többe kerül, de nem rozsdásodik így a Toyota Avensis Verso és a Toyota Previa. Jellegében hasonló autó a Kia Carnival, de a fő vetélytárs a Ford Galaxy-SEAT Alhambra-VW Sharan trió. |
Aki igazán nagy egyterűt keres egymillió forint körül, nem sok típus közül választhat. A Zafirákon túl, a Grand Voyageren innen adja magát a Mazda MPV második nemzedéke. Ebből a típusból a Palno Kft. 899 000 forintért hirdetett, ötüléses autóját fotóztam le a cikkhez. Az autó gazdája szerint, aki régóta használtautó-kereskedelemből él, a hétülésesek gyorsan elkelnek, a Mazda MPV-t sokan keresik. Mivel újonnan nem ez a helyzet a glóbuszon, a Mazda leáll az egyterűek gyártásával.
Belső tér
Európai szemmel nézve a használt Mazda MPV full size egyterű, tényleg óriási belül. Létezik öt-, hat- és hétüléses kivitel is. A második üléssorban találkozhatunk három önálló, sínen csúsztatható üléssel, mint a cikkhez fotózott autóban. A középső sor tologatható üléseivel jól variálható a lábtér és a csomagtartó aránya. Létezik használt Mazda MPV második üléssorában két, kartámaszos fotellel és oldalirányban mozgatható jobb hátsó üléssel, amivel széltében, a nagyobb oldaltávolsággal tehető kényelmesebbé az utazás.
Változattól függően a két leghátsó ülés egyenként kivehető vagy padlóba fordítható. Utóbbi egy üléspad, amely csak egyben nyitható ki vagy tüntethető el és bizonyos esetekben praktikusabb a különálló székek ki-berakásánál, mert a pótülések mindig kéznél vannak, nem a pincében vagy a garázsban.
Különféle verziókban forog itthon a Mazda MPV, mert az olasz és német specifikációjú autók eltérhetnek az osztráknak megfelelő magyar példányoktól. Az újonnan itthon forgalomba helyezett autókban nagy valószínűséggel nemcsak a fűtést vezették el hátulra, hanem a légkondicionálást is. Ennek nézzünk utána a belső térben, mert komfortfokozatban érezhető különbség adódhat két egyformának tűnő autó között.
Aki ötülésest vesz, amelyben az ülések nincsenek benne, de a padlóban adott a helyük, az az NKH-tól kérheti az autó átminősítését és egy újabb vizsgát követően hét személyre vizsgáztathatja az autót. Kedvező a belső térben, hogy az első ülések közötti tárolóhelyet át lehet lépni, így a kocsin belül is hátrajuthatunk.
Motorok
Európában a Mazda 626-ból származó, 122 lóerős kétezres és a 2002 után a helyébe lépő 2,3-as, 141 lóerős négyhengeres jelent alternatívát a dízellel szemben. A klasszikus svájci autókatalógus 2,5 literes, 170 lóerős hathengeressel és 3,0 literes, 200 lóerős V6-tal is hozza az egyterűt, de ezek a modellek nem jutottak át a nagy vízen.
Szinte egyeduralkodó a használt Mazda MPV-ben a kétliteres dízelmotor, 136 lóerővel. A motor szelepeit szíj mozgatja, a vezérlés tehát periodikus cserét igényel.
A kétliteres benzines 3800-on 175, a 2,3-as 4000-es fordulaton 195 Nm nyomatékot ad le, tehát a legtöbbször használt fordulatszám-tartományban fele-harmadannyit, mint a kétezren 310 Nm-re képes turbódízel.
A két motor közül a feltöltött dízelmotor ereje passzol jobban a testes egyterűhöz, ne a 13,2 másodperces 0-100-as gyorsulásból induljunk ki. A nagy, 1,8 tonnájával nyugodt hangulatú dízellel jó utazni. A használt Mazda MPV kényelme és szállítókapacitása a kocsi árához mérten igazán kedvező.
Hibalehetőségek, benzines
Egy soros motorú szívó benzines Mazda nem az a konstrukció, amelynek hajtásláncától tartani kellene. A benzines négyhengeresektől gyújtáshibánál nagyobb gondra titkán számíthatunk, de a gyújtótrafók, kábelek elhasználódása nem bénítja meg egy csapásra az autót, egyre sűrűbben visszatérő dadogás, nehézkes felpörgés, erőtlenség jelzi a gondot. A benzinesek mintha kevésbé rozsdásodnának, mert a dízelmotor rezonanciája is emészti a karosszériát, segítve a szétrázkódást.
Hibalehetőségek, dízel
„Azt szoktam mondani, hogy aki dízelt vesz, az kockázatot is vesz” – vázolja a motorváltozatokkal kapcsolatos dilemmát Kakas Péter, a Mazda Motor Hungary műszaki vezetője. Mélyen igaz megállapítás. A kétliteres dízel típushibája, hogy az olaj szívókosarában lévő szita, egy szűrő, eltömődik a dízelmotorokban termelődő koromtól és nem jut fel a kenési helyekre a motorolaj.
Olaj híján előbb a feltöltő megy szét, majd jönnek a főtengely és a hajtókarcsapágyak, elsőként a negyedik hengerben. Elég sok motorhibás Mazda MPV-t hirdetnek német használtautó-portálokon, többnyire ez a bajuk, ami 400 000 Ft körüli költséggel orvosolható.
Ezt a hibát a fék gyengülő szervohatásáról lehet felismerni. A megkérdezett mesterszerelő szerint a próbaúti ellenőrzéséhez 80-ról kell 3-4-et fékezni és ha a végén már felkeményedik a pedál, akkor a fékszervó vákuumszivattyúja kevés olajat kap, tehát eltömődött a szita. Aki így jár vele tovább, annál várható a turbóbaj és a motorhiba.
A tüneti kezelés módja leszedni az olajteknőt és kitakarítani az olajkosarat. Ám a gond újratermelődhet, ha nem cserélik a kifújó tűzkarikákat. A tömítetlenség miatt az olajba jutó kipufogógáz a korommal kis göböket alkot, a szennyeződéseket a visszafolyó motorolaj leviszi a karterbe és ez képes eltömíteni az olaj szívókosarát.
A tűzkarika a dízel injektorok tulajdonképpen filléres költségű alkatrésze, de elhasználódása nagy bajt okozhat. A tűzkarikák állapotát a kartergáz mennyiségéből ítélheti meg, akinek van ebben tapasztalata. A szelepfedélről lehúzva a kartergázcsövet látni, hogy sok-e a kartergáz.
Ha sok, cserélni kell a tűzkarikákat. A gyári ajánlás szerint a befecskendező szelepek kiszerelésekor az injektorokhoz vezető nyomócsövet is cserélni kell. Ez a cső és a szelep alakosan, deformálódó véggel idomul egymáshoz, ezért írja elő a gyár a cső cseréjét, ami sokkal drágább alkatrész a tűzkarikánál. A tulajdonosok persze szeretnék megspórolni a csövek árát, szerencséjükre ugyanarra az injektorra 2-3-szor is visszaszerelhető a cső.
Van más is, de mindjárt vége. A töltőlevegő-hűtő csőcsonkjánál szivároghat az olaj, amit a márkaszervizek a 2008 tavaszán indított visszahívási kampányban a teljes intercooler cseréjével javítottak. Ellenőrizzük a kinézett autóban az olajszivárgást ennél a könyöknél!
Mivel a dízelmotor zaját, rezgéseit kettős tömegű lendkerék tompítja, ennek cseréje a kuplungszett leváltásával együtt 300 000 Ft feletti tétel. Ha a motor alapjárati fordulatról leáll, például piros lámpához üresben begurulva, ennek oka elég gyakran a nagynyomású üzemanyag-szivattyú egyik szabályzószelepének időleges megszorulása volt. Ebben az esetben nem kellett a teljes szivattyút cserélni, elegendő volt ezt az egy szelepet. A felsorolt hibalehetőségek miatt nem kell eltántorodni a dízelektől, csak tudjon róluk, aki használt Mazda MPV vásárlását tervezi.
Hol rozsdásodik?
Ezeket az autókat nem is a dízelmotorok gazdaságtalan javítása küldi majd a bontóba, hanem a kínos rozsdásodás. Csúnyán korrodálhatnak a küszöbök, a hátsó kerékjárati ívek, az első sárvédők, a négy oldalajtó alja, a csomagtérfedél.
De nem ez az igazán aggasztó, hanem az alvázban a hátsó hossztartó rozsdásodása, akárcsak a kisebb, öt vagy 5+2 üléses Premacynál. Olvastam olyan hirdetést, amelyben az MPV fő vonzereje a típushiba korábbi kijavítása volt. A hátsó kerék mögötti alváznyúlvány rohad, állapotát a spirálrugó környékét megnézve lehet ellenőrizni. Tipikus rozsdagócot képeznek a fűtésrendszer hátsó csövei is.
Beszéltem a típusról egy aranykezű, régóta mazdázó mesterrel az M3 melletti Auto Focus márkaszervizből, aki pont a rozsdásodás miatt inkább a Mazda5-öt javasolta, hiába drágább és kisebb autó.
Évekig elérhető volt a márkaszervizekben egy szervizkampány az elégtelen gyári korrózióvédelem javítására. A Mazda-hálózatban ingyen elvégzett beavatkozással az ajtók belsejét beeresztették egy speciális folyadékkal, ami az ajtók alját védte. Mivel ez az átlátszó, lakkszerű anyag kívülről nem látható, a korrekció elvégzését az autó szervizdokumentációjából ellenőrizhetjük vagy ennek híján a hátsó sárvédőív belső, kerék felé eső peremén keressünk gumis tapintású réteget.
Mazda MPV árak használtan
Szikragyújtású motorral alig akad eladó Mazda MPV a használtautó-kínálatban. A felhozatal több mint 90 százalékát öngyulladós motorú autók teszik ki, a cikk feltöltésekor a Használtautó.hu oldalon összesen öt benzines közül választhat, aki nem akar gázolajast, az eladó dízelek száma 80 feletti.
Nagyjából 600-700 ezer forintnál kezdődnek az árak, az autók zöme 800 ezer és 1,2 millió forint közötti irányáron keres új gazdát. Elvétve 1,5 milliót is kérnek pár autóért. A dízelek bevallott futásteljesítménye 250-300 ezer kilométer körül mozog az ársáv alsó felében, a többe kerülők órája sokszor 200 ezernél kevesebbet mutat.
Egyáltalán nem érdemes foglalkozni az óraállással, inkább legyen 346 000 kilométer egy követhetőbb előéletű autóban, sűrű olajcserével, mint 193 000, csak mert az pszichésen kedvezőbb hatást kelt. 10-15 ezer forintért manipulálható az óraállás, legtöbbször sosem tudjuk meg a valóságot, ami nemcsak a külföldről behozott, a kínálat zömét adó használt Mazda MPV-kre igaz.
Nagy távolságok megtételére, utazóautónak érdekes a dízel, de összességében egy benzin-gázra átalakított Mazda MPV fenyeget a legkevesebb kiadással. Mindazoknak, akik hosszabb távra terveznek vele, muszáj bekalkulálni a lakatolás költségét, máskülönben az erősen korrodáló Mazda MPV nem sokáig lesz hű társuk.