Hazánkban a legtöbb autóvásárló nem a pompás márkakereskedéseket látogatja meg, ha autót szeretne vásárolni, hanem a használt autók tengeréből merít. Ha pedig nem kézből vesz autót, hanem betéved egy kereskedésbe, azonnal friss hússá válik, akit cápák közé dobnak.

Erre a néhány dologra figyelj, ha használt autót vásárolsz, és akkor lehet, nem sóznak rád valami ótvar trágyakupacot.

Pörgetett kilométer

Egy ápolt autóban negyedmillió kilométer után is jól nézhet ki az utastér. Ha nem testes az illető, a vezetőülés is sokat kibír. Modern autókban a kopott pedálgumi, a kifényesedő kormány és váltógomb nem ad támpontot. Ráadásul a kormány újrabőrözése 15-20 ezer forintból megvan, a váltógomb még kevesebből. Egyik sem tétel, pláne, ha bontottat vesz valaki.

81590_674629_1000x700

Ha az óratekerő alapos, akkor nehéz dolgunk van. Abban bízhatunk, hogy a csaló hanyag munkát végzett. Például nem írta át az óraállást az összes helyen, mondjuk mindkét kulcsban, a kilométer-számlálóban, a lámpamodulban és a motorvezérlésben, ahogy BMW-ken szokás.

Benne felejthet a rendszerben korábbi hibákat, így az autó a szervizszámítógépre csatlakoztatva kiköphet mondjuk egy légzsákproblémát évekkel korábbról, magasabb futásteljesítménnyel. Esély lehet a motortérben, falcokon felejtett matrica az esedékes olajcserékről. Rábukkanhatunk a kesztyűtartóban hányódó papírok között magasabb óraállásra. Tovább a teljes cikkhez!

Kittből felépített karosszéria

A rétegvastagság-mérő a vevő legjobb barátja és egyben a nepper legnagyobb ellensége. Mindig legyen nálad, ha elindulsz autót nézni. Nem feltétlenül kell megvásárolni, kérhetsz kölcsön ismerőstől vagy bérelni is lehet, hidd el, megéri.

Higgyétek el, nagyon ügyes szobrászok vannak, akik karosszériás és/vagy fényezőműhelyben dolgoznak. Persze maximális tisztelet a kivételnek.

Íme egy elrettentő példa

Szénné hajtott cégesből megkímélt garázsban tartott

A céges autókat sokszor felmatricázzák, és nem ritka az olyan kereskedő, akihez ilyen autó kerül, hogy ügyesen leszedi róla a cégért, ám nem elég alapos, utána nem polírozza át az autót, így a levonók körvonala megmarad. Ez pláne akkor észrevehető, ha egy kis por ül az autóra.

Erre nem árt figyelni, ugyanis előszeretettel válik a céges igavonó megkímélt, nyugdíjas orvos által hajtott, garázsban tartott házi kedvenccé.

Kamu hirdetések

Elég munkaigényes, de bevált trükk a beszámítandó vagy vételre kinézett használt autó értékének lenyomására álhirdetéseket feltölteni. Ha például a megcélzott H Astrát 1,5 millióra tartja a gazda, 1,3 milliós autókat kell feltölteni frissebb évjáratból, kevesebb kilométerrel és gazdagabb felszereltséggel. Odafordítja a kijelzőt, hogy a tulaj is lássa: irreális az elképzelése. Érdemes meggyőződni róla pár telefonnal, hogy valódiak-e az ajánlatok.

Ugyanez a megoldás működik fordítva is. Ha a nepper nem akar engedni az árból, feltesz 1,7 millióért hasonló Astrákat, és máris jobban csillog a portéka.

Nem volt időm lemosni

Akkor majd te, mint vevő, megteszed a saját érdekedben, hiszen a kosz alatt bizony olyan hibák, sérülések bújhatnak meg, ami remek alkupozícióba hozhat, vagy azt mondod, hogy hagyjuk a fenébe, ne raboljuk egymás idejét.

wash-me-on-dirty-car

Ha szemrevételezéskor is ódzkodik az eladó attól, hogy elguruljatok a mosóba, vagy feltekerjetek egy slagot, ott már tuti, hogy vaj van a fül mögött, ideje továbbállni.

Végül néhány alapszabály

  • Alaposan nézzünk körbe, ne dőljünk be az első kedvezőnek tűnő ajánlatnak
  • Ellenőrizzük le az autót még vásárlás előtt, amennyire csak lehet
  • Sose vegyünk egyedül autót, vigyünk magunkkal minél több embert, lehetőleg egy autószerelőt is
  • Ne kössünk üzletet sötétben, esőben, vagy koszos állapotú autóra
  • Ne vásároljunk bűnözőnek kinéző alakoktól
  • Alaposan próbáljuk ki az autót, vizsgáljuk át töviről hegyire
  • Legyünk gyanakvóak!