Röviden – Fiat Fullback Double Cab 180 MT | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat 2016-ban bevezetett pickupja, ami igazából egy Mitsubishi L200, csak Fiat-emblémákkal |
Mi tud? | Tágas, kényelmes utasterű, erős és gyors, de nagy teherbírású kisteherautó. A futómű, a rugózási komfort eléggé teherautós, de a kabin nagy tempónál is csendes |
Mibe kerül? | Nettó 6 640 000 forint, automata váltóval 7 040 000 |
Kinek jó? | A szokásos pickupos kör autója: az ÁFA-visszaigényléssel gazdaságos vállalkozói családi autónak és vontatós, terepezős igáslónak egyaránt alkalmas |
A Fiat vitatható tempóérzékkel szállt be a pickup-üzletbe a Fullback-kel. Ebben a modellévben újult meg a Toyota HiLux és a Nissan Navara, az Isuzu D-Max, meg persze a Mitsubushi L200 is. A sok újdonság között tehát csak az egyik a Fiat újdonsága. Ugyanakkor az is igaz, hogy a legnagyobb durranás valóban az eddig ebben a szegmensben nem szereplő olasz modell, még akkor is, ha a kocsinak semmi köze a Fiathoz. Az első és hátsó emblémák között ugyanis teljes egészében a Mitsubishi L200-at találjuk, a kocsi a Mitsubishi thaiföldi üzemében készül. A Fiat Fullback az úgynevezett badge engineering, a pusztán emblémacserével megoldott modellfejlesztés iskolapéldája.
Külső, karosszéria
Az 5,3 méter hosszú pickpon még a lámpák is ugyanazok, mint az L200-on. A Fiat csak a hűtőmaszkot rajzolta át, és csoda történt. A Mitsubishi krómkopoltyúi helyett egyszerű vízszintes rács került ide, de ez és a lágy fehér fényezés már elég volt ahhoz, hogy férfiak és asszonyok, öregek és fiatalok tömege nyilatkozzon így: „De szép autó!” Az L200-as tesztautóra soha, senki nem mondott ilyet.
A jól sikerült front mögött pedig egy átlagos mai japán pickup húzódik öt és negyed méter hosszban. A praktikumot a hazai piacra szánt változatoknál messze felülírja a látványos megjelenés, ahogy az összes többi mai ilyen platós kocsinál is tapasztalhatjuk. A plató nagyon magasan van, a kocsi méretéhez képest szűk is, a hátfalat nem lehet leengedni a csícsás króm lökhárító miatt. A platódoboz az amerikai MOPAR-tól származik (a Fiat-Chrysler házasság óta több a Fiatokhoz is gyárt a cég gyári kiegészítőket), és ez is inkább szép, mint praktikus. Iszonyat szűk nyílást tár fel a hátsó ablak, ki-bepakolni nemigen lehet ezen keresztül. Az oldalsó kisablakok csinosak, a nyitószerkezetük is szép bonyolult, gázteleszkóppal, nagy zsanérral, de ezek is olyan picik, hogy legfeljebb szellőztetésre jók.
A Fiat is pontosan tudja, hogy errefelé a legritkább esetben végez klasszikus mezőgazdasági vagy nehézipari melót egy ilyen jármű. A lényeg az ÁFA-visszaigénylés lehetősége egy nagy, erős, komfortosan berendezett kocsiban, vagyis a kabin ma már sokkal fontosabb, mint a plató.
Kabin
A kormányon lévő Fiat-emblémán kívül a kocsi odabent egy Mitsubishi. A japán autóról származik a műszeregység, az ülés, a klímakonzol, de még a két DIN-es fejegység is egy univerzális cucc, nem a Fiat saját HMI-je. A Silver felszereltségű modellhez nem jár navigáció, csak a Goldhoz (amelyben nagyobb, hétcollos az érintőképernyő), de a Fiat fura üzletpolitikája miatt a nettó 400 ezerrel drágább Gold már kötelezően automata váltós is és a kétzónás automata klímát is megkapjuk a navi mellé, ha akarjuk, ha nem.
Adatlap
Fiat Fullback LX Silver
Motor | 2442 cm3 közös nyomócsöves turbódízel |
Teljesítmény | 133 kW (181 LE) @ 3500 |
Nyomaték | 430 Nm @ 2500 |
Terepszögek (első, hátsó, rámpa) | 30, 22, 24 fok |
Teherbírás / vontatási képesség | 1000 kg/3100 kg |
Fogyasztás (vegyes, tesztátlag) | 8,1 l/100 km |
Listaár: | 6.640.000 Ft + ÁFA |
A helykínálat a mai pickupokban megszokott módon bőkezű, pohártartó, könyöklődoboz, öblös ajtózsebek, tágas kesztyűtartó: nem gond ezt mind kialakítani a mára jócskán öt méter fölé nőtt platós kisteherautókban. (Az első generációs Mitsubishi L200 1978-ban 4,69 méter hosszú volt, a Fiat Fullback 5,29, a tengelytáv 2780 mm-ről három méterre nőtt 38 év alatt.)
A vezetői ergonómia közepes. Az ülés lehetne komfortosabb és a térd is belever egy kicsit a középkonzolba, az se lenne baj, ha a kormány kicsit jobban ki lehetne húzni – bár akkor meg a bal láb kerülne kényelmetlen távolságba a kuplungtól. Aki szereti a komfortot annyira, hogy bevállaljon egy-másfél liter többletfogyasztást, jobban jár az ötfokozatú automatával szerelt Gold kivitellel. Ott nem számít, hogy éri el a bal láb a kuplungot, ugye.
A hátsó padon jó ülni, legalábbis amíg áll a kocsi. Fejtér-lábtér van bőven, lehajtható, pohártartós könyöklő is akad. Menet közben aztán a kemény rugós zötyögés rossz úton, pláne terepen sokat levesz az élményből, de nincs ez másképp a többi pickupnál sem – emlékeim szerint még a csavarrugós Nissan Navara se sokkal különb.
A hátsó ülés támlája előredönthető, mögötte a kabinhátfalban kiképzett üregben elfér a KRESZ-csomag, esetleg egy kisebb laptoptáska vagy retikül, amit nem szeretnénk közszemlére téve otthagyni a kocsiban.
Milyen vezetni?
Hogy a Fiat változtatott-e valamit a hangszigetelésen vagy csak a doboz javítja a zajkomfortot, nem tudom, de a Fullback egyértelműen csendesebb volt a nyitott platós L200-nál, autópályatempónál. A motor hangja mindig jelen van, de nem zavaró, ebben a teherautóban elfogadható minőségben lehet rádiót, zenét hallgatni nagy sebességnél is. Ami lehet tényleg nagy, hiszen ezek a mai pickupok 150-ről még terhelten is jócskán képesek gyorsulni, ha kell, és a stabilitásuk is ég és föld a 2-3 generációval ezelőtti változatokhoz képest.
Alapjárat-közelben, elindulásnál viszont hajlamos lefulladásra a motor – ez a közös nyomócsöves korszak óta szintén a legtöbb pickup sajátja, automata váltóval lehet védekezni a jelenség ellen.
A kormányzás könnyű, a fék nagyon hatásos – nem is csoda, hiszen akár három tonna vontatmánnyal és megrakott platóval is tudnia kell lassítani a kocsit. A magas bakról jól belátni a forgalmat, fel lehet készülni a lassításokra, sávváltásokra. A Fullbacket könnyű és élvezetes vezetni, legfeljebb akkor izzad meg kicsit az ember, ha szűk helyen kell manőverezgetni a személyautóknál jóval hosszabb bódéval.
Terepen a könnyű far miatt érdemes hamar bekapcsolni az összkerékhajtást – természetesen elektronikus a rendszer, egy tárcsa elfordításával máris hajt minden kerék, tovább fordítva pedig zár a középső difi és aktiválódik a felező. A magas építéssel, nagy kerekekkel átmegy a kocsi mindenen; a gondot terepen is a nagyon hosszú test okozhatja. Szűk helyen, fák között azért egy normál terepjáró jobban elboldogul.
A benzinkútnál a vegyes üzemben levezett kb. 600 kilométer után leesett az állam: 8,1 liter volt a kocsi fogyasztása, nem a fedélzeti műszer szerint, hanem rendesen kiszámolva. Ekkora testtel, ennyi nehéz vassal az ülés alatt és olyan dinamikus, cseppet sem spórolós menet után, ráadásul 50-60 kilométer 750 kilós vontatással a menetnaplóban ez parádés.
Konkurensek, költségek
Nem is értem, hogy hagyhatja ezt a Mitsubishi, de a Fiat Fullback nem csak az összes többi pickupnál, hanem az L200-nál is olcsóbb. A tesztautóval azonos felszereltségű Intense Plus L200 nettó 210 ezer forinttal többe kerül. A többi hasonló tudású pickup meg még többe, még akkor is, ha gyengébb (Navara, HiLux):
180 lóerő körüli, kézi váltós, automata klímás konkurensek, elérhető legolcsóbb változat, dupla kabin (telj., teherbírás) | Nettó listaár, forint |
|
Mitsubishi L200 Double Cab Intense Plus (181 LE, 1030 kg) | 6 750 000 | |
Nissan NP300 Navara N-Connecta (160 LE, 1047 kg) | 7 351 181 |
|
VW Amarok Highline DC Pickup 3.0 V6 TDI (204 LE, 987 kg) | 10 118 000 | |
Toyota HiLux 4×4 DC Executive (150 LE, 1035 kg) | 7 724 409 | |
Ford Ranger Limited (160 LE, 970-1207 kg) | 7 765 000 | |
Fiat Fullback 180 6MT DoubleCab (181 LE, 1030 kg) | 6 640 000 |
Hogy miért tudnak egyáltalán eladni más cégek közepesen felszerelt, erős pickupot, ha ilyen olcsó a Fullback? A megoldás alighanem a flottavásárlók számára kalkulált egyedi ajánlatokban rejlik, hiszen tudjuk, mennyire számít Magyarországon kőbe vésettnek egy-egy autó hivatalos listaára. Ezzel együtt, ha valaki pickupot akar és kap is egy jó ajánlatot máshol, mindenképpen kötelező kör felkeresni a Fiat szalonjait is, és megkérdezni, ők mennyit engednek a feléből. Hiszen a Fullback semmivel sem rosszabb, mint a többi japán pickup, még akkor is, ha olasz.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|