Röviden – Suzuki SX4 S-Cross, 2016-os modell | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki kompakt crossoverének kívül-belül felfrissített, korszerűsített új változata |
Mit tud? | Finoman nyomva a gázt takarékos, de ha kell megy is a két új turbómotorral az autó. Technikájában is, extráiban is felzárkózott a konkurenciához az S-Cross a modellfrissítéssel. |
Kinek szól? | A Suzuki vevőközönségét itthon a józanul választó 50+os magánvásárlók teszik ki. A komolyabb pofájú új S-Cross pont ilyen vevőknek szól – szerintünk. |
Mennyi? | 4,99 millió forint az egyliteres, háromhengeres motorral, 8,21 a legdrágább a Fiat-féle dízellel |
A Suzuki egy esztergomi gyárlátogatásra invitálta a hazai autós szaksajtót – de nem busszal mentünk ám, hanem az új, vagy legalábbis felfrissített SX4 S-Crossokkal. A gyár pont olyan, mint volt, de az faceliftes kis crossover sokkal korszerűbb lett. És, miután élőben is megszemléltük alaposan, azt mondom: szebb is. A hivalkodó, agyonkrómozott pofa a valóságban nem durva, passzol a magasabbra emelt, markánsabb megjelenésű kocsi új karakteréhez. Ja, és a név: mivel a gyáriak is csak simán S-Crossként emlegették az autót, azt hiszem, itt az ideje, hogy soha többet ne írjuk le vagy ejtsük ki a lehetetlenül hosszú és hülye es-iksz-négy-es-krossz kifejezést. S-Cross, és kész.
Lett neki arca
Az eredeti modellről még legfeljebb annyit mondhattunk, hogy erősen emlékeztet az első szériás Nissan Qashqaira. Ez az új a masszív, függőlegesen rácsozott króm hűtőmaszkkal és a legfapadosabb alap-alapmodellen kívül minden kocsiban széria LED-es menetjelzővel inkább a faceliftes Peugeot 2008-ra emlékeztet, de egyrészt ez az az áthallás már korántsem olyan erős, mint a régi, másrészt a Peugeot 2008 is egy határozott megjelenésű, markáns pofájú autó – ahogy az új S-Cross is.
A hátsó lámpa is LED-es lett, de ami ennél is szembeszökőbb: a karosszéria másfél centivel magasabban áll a talaj felett. A 16 centis hasmagassággal sokkal komolyabb, erőteljesebb, terepjárósabb az S-Cross kiállása. Természetesen a szín- és felnilista is frissült, a négy új árnyalat közül a képeken látható indigókéket nyomják a legjobban a gyáriak. És tényleg szép is.
Követőradar és érintőképernyő
Az utastérben a Vitarából átemelt, szintén látványosabb és markánsabb, immár érintőképernyős HMI-felülettel hivalkodó középkonzol a leglátványosabb újítás. De nem csak a tapogatós fejegység, a követőradaros tempomat és a városi ütközésveszély-jelzés, automatikus vészfékezés is ott van immár az S-Crossban (legalábbis a legdrágább, GLX felszereltségben).
Akár az extralista, a motorválaszték is bővült, de ennek már nem biztos, hogy mindenki fog örülni. Az európai piacra ugyanis emisszió-csökkentési okból a Suzuki nem küldi tovább a kiforrott, nagyon takarékos, vélhetően hosszú időn át hiba nélkül szolgáló 1,6-os szívómotort. Helyette egyliteres, háromhengeres, 112 lóerős, vagy 1,4 literes, 140 lóerős benzinmotort választhatnak a vevők, illetve megmaradt a Fiat-féle 1,6 literes dízel is, 120 lóerővel.
A pici benzinmotor öt-, a nagyobb hatfokozatú kézi váltóval társul, illetve mindkettőhöz rendelhető hatfokozatú hagyományos automata is. A dízel csak hatos kézi váltóval vagy csúcsfelszereltségben hatfokozatú dupla kuplungos váltóval kapható. Összkerékhajtás (a ma szokásos, elektronikusan vezérelt központi kuplungos, automatikus rendszer) mindegyik motorhoz rendelhető.
Az S-Cross új motorjai | 1.0 BoosterJet | 1.4 BoosterJet |
Motor | 988 cm3, 3 henger, 12 szelep | 1373 cm3, 4 henger, 16 szelep |
Teljesítmény | 82 kW (112 LE) @ 5500 | 103 kW (140 LE) @ 5500 |
Nyomaték | 170 nm/2000-3500 160 Nm @ 1800-4000 (aut.) | 220 Nm @ 1500 |
Végsebesség (kézi váltó, 4×2) | 180 km/h | 200 km/h |
Végsebesség (automata, 4×2) | 165 km/h | 200 km/h |
0-100 km/h (kézi váltó, 4×2) | 11 s | 9,5 s |
0-100 km/h (automata, 4×4) | 13,5 s | 10,2 s |
Az S-Cross tömege (kézi váltó, 4×2) | 1090 kg | 1150 kg |
Az S-Cross tömege (automata, 4×4) | 1250 kg | 1290 kg |
Euro-norma szerinti átlagfogyasztás (kézi váltó, 4×2) | 5 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Euro-norma szerinti átlagfogyasztás (automata, 4×4) | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Hogy megy? Mennyi?
A menetpróba tapasztalatai szerint az S-Cross olyan autó, amelyből az egyszerűbb a jobb. A 7,71 milliós, automata, 140 lóerős, (mű)bőrüléses, nyitható üvegtetős fullos tesztautó papíron és képeken ugyan mindent tud, amit egy korszerű, erős, drága kompaktnak tudnia kell, de élőben nagyon kilóg a lóláb. A hagyományos automata nem jól működik együtt a motorral, álló helyzetből kellemetlenül erősen lő ki, menetből viszont nyúlósak a gyorsítások. Autópályán erős a kocsi, 150-ről is gyorsul(na, ha szabadna neki), de a futómű nem jön ki jól az orrnehéz testtel, ideges, imbolygós az autó. A bőr(szerű) kárpit izzasztó és nyikorgós. A napfénytető jól néz ki, de nagy tőle a szélzaj és a tokozás a hátsó fejteret nagyon leszűkíti, 181 centivel már nem bírtam hova tenni a fejem. Szóval akármilyen sok extra is volt ebben a kocsiban, nem lett belőle Mercedes.
Ellenben az egyliteres motoros, ötfokozatú kézi váltós, egyszerű szövetkárpitos, lemeztetős S-Cross nagyon tetszett. Igaz, hogy ebben 130-nál már 3000 felett forog a motor (az 1,4-essel 2500-at mutatott a műszer), de vibráció alig érezhető, a motorhang kellemes és az a pár tucat kilós súlyelőny is nagyon érződik a kocsi viselkedésén. Nemrég volt szerencsém a VW/Audi egyliteres turbómotorjához az Audi Q2-ben; a hasonló méretű S-Crossban semmivel nem tűnt erőtlenebbnek, lomhábbnak, de még zajosabb sem volt (napfénytető nélkül, persze). Persze, hogy erősebb és menőbb a gazdagon extrázott kocsi, de isten bizony az egyszerűbb, olcsóbb modellt vinném haza, ha minden nap használni kellene. Pláne, ha tankolni is nekem kell.
Fogyasztásról a rövid menetpróba után pontos adatokat nem tudok mondani, de nagyon hasonló körülmények között az 1,4-es automata 4×4-es kocsi számítógépe 7,5, az egyliteres, kézi váltós, de szintén összkerekes autó 5,6 litert mondott 100 kilométerre. Ha a kisebb motor számítógépe nem hazudott, akkor valóban nem veszteség a mesésen takarékos 1,6-os szívómotor eltűnése; ennyire keveset azzal nem nagyon lehet összehozni, összkerékhajtású kocsiban.
Az autó áráról a lenti táblázat segít tájékozódni. Az S-Cross felszereltségi szintje meglepően magas, az abszolút belépő modell GL is tempomatos, klímás, de 1,4-est vagy dízelt nem is lehet kulcs nélküli nyitás-indítás, ülésfűtés, automata klíma nélkül venni. A GLX csúcskivitel a navival, komplexebb hifivel és a követőradarral, no meg a szép, de nem túl kellemes bőr-műbőr kombinációjú kárpittal tud többet a GL+-nál.
Néhány S-Cross változat listaára | 1,0 Boosterjet | 1,4 Boosterjet | 1,6 dízel |
GL 4×2 kézi váltós | 4.990.000 Ft | – | – |
GL+ 4×2 kézi váltó | 5.310.000 Ft | 5.610.000 Ft | 5.910.000 Ft |
GL+ 4×4 kézi váltó | 5.910.000 Ft | 6.210.000 Ft | 6.510.000 Ft |
GLX 4×4 automata váltó | – | 7.710.000 Ft | 8.210.000 Ft |
(Megjegyzés: a cikk illusztrálásához a Suzuki gyári sajtófotóit használtuk, mert a saját képeim odavesztek egy SD-kártya halála folytán. Pedig még videók is voltak rajta az esztergomi gyárban hegesztő robotokról. Kedves olvasók – ne vegyetek olcsó SD-kártyát! – a szerző)