A maláj DRB-Hicom cégcsoport mindent megtenne azért, hogy feltámassza az egykor viszonylag sikeres, ám néhány rossz minőségű széria és a saját fejlesztések következetes elmaradása után a sarokba söpört Proton autómárkát. Ehhez persze pénz kell, amelynek egy részét megkapták ugyan a maláj kormánytól, ám a harmadmillió dolláros támogatás kevés az újraindításhoz.

A Proton anyavállalata ezért azt fontolgatja, eladja többségi tulajdonrészét a Protonban, de az is felmerült, hogy értékesítenék a cégcsoport ékkövét: a brit Lotus sportautómárkát. Ezzel kapcsolatban több autógyártót is megkerestek, így képbe került a PSA Peugeot Citroën, a Renault és a Suzuki is. Állítólag mintegy 20 vállalatot környékeztek meg, ezek egyike sem kommentálta a fejleményeket.

Ötajtós Ptoton Persona, 2016-os modell. A gyár jelenleg alig több mint 100 000 autót állít elő évente.

Ötajtós Proton Persona, 2016-os modell. A gyár jelenleg alig több mint 100 000 autót állít elő évente.

A Proton talpra állítása nem alaptalan ambíció: a márkának két összeszerelő üzeme is van Malajziában, ezek teljes gyártási kapacitása évi 400 ezer autó. Ugyanakkor a kormány fenntarthatatlannak ítélte meg a vállalat jelenlegi, saját fejlesztést nélkülöző üzleti modelljét, a külföldi szakmai beruházókat pedig többször is elriasztotta az, hogy az ország vezetése nem egyezett bele abba, hogy többségi tulajdonrészt szerezzenek a vállalatban.

A Suzukinak már most is van némi érdekeltsége a brit sportautó-manufaktúrák világában: ők szállítják a Caterham belépőmodelljéhez, a Seven 160-hoz a kétharmad literes, háromhengeres motorocskát.