Lewis Hamilton az őszi szakaszt nyitó Belga Nagydíjon – a szabályok kiskapuinak kihasználásával – három új erőforrást kapott, hogy a szezon hajrájában ne kelljen aggódnia a további hátrasorolásos büntetések miatt.
A vasárnapi Maláj Nagydíjon a második új egységgel a győzelem felé haladt, amikor a motor füstöt és lángot okádva megadta magát, az angol kiesett, amivel nemcsak a versenye, hanem a világbajnoki vezető pozíció megszerzésének lehetősége is elszállt számára.
Hamilton a kiesés után legalábbis félreérthetően arról beszélt, hogy válaszokat vár a Mercedestől, hogy az idény alatt a nyolc különböző autóban működő 43 erőforrás közül miért kizárólag az övéi romlanak el, majd levonta a következtetést, hogy „valaki vagy valami nem akarja”, hogy ő győzzön.
Az angol később az Instagramon leszögezte, hogy teljes mértékben hisz a csapatban, majd istenről és a próbatételekről írt, de eddigre már mindenki úgy kezelte a megszólalását, hogy összeesküvést, szabotázst sejtet a csapatnál.
A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda visszautasította ezt az értelmezést:
„Jól ismerem Lewist, sosem vádolná ilyesmivel a csapatot. Ezt az értelmezést nem tudom elfogadni. Mégis mit gondolnak, tényleg elkezdjük szabotálni a versenyt?! Miért tennénk? Nevetséges, őrültség. Akármire is gondolhatott, bárhogy lehet értelmezni. Ha peches vagyok, és nem találok magyarázatot, mondhatom, hogy ha létezik isten, talán rosszat tettem, esetleg nem kedvel engem. Pilótaként idegességében az ember mond néha hülyeségeket, én is mondtam néhányszor. Nem azt mondom, hogy Lewis hülyeséget beszélt, de előfordul az ilyesmi. Ilyenek az indulatok, ez teljesen érthető, nincs ezzel semmi gond.”
A csapatfőnök, Toto Wolff is elnézően beszélt:
„Egy ilyen elkeserítő pillanatban bármilyen megjegyzés belefér. Amikor a futamgyőzelem és a bajnoki vezetés felé tartva a motor megadja magát, Lewis azt mondhat, amit csak szeretne. Ilyenek az érzelmek, ez teljesen érthető.”
„És valóban, nincs magyarázat. A hiba után összeültünk és feltettük a kérdést, hogyan lehetséges ez? Furcsa, észszerű magyarázatot nélkülöző helyzet ez, ő is belátja majd, amikor megnyugszik, a pillanat hevében pedig elfogadható, hogy így reagált.”
„Nagyon rosszul esett ez neki és a csapatnak is, el sem tudom mondani, mennyire sajnálom, a szívem szakadt meg, ugyanúgy, mint neki. De amikor visszatért a garázsba, azonnal megkereste a kommunikációs főnököt, Nikit, engem és minden egyes szerelőt, hogy személyesen mondja el, mit érez. Aztán, miután mindannyian megnyugodtunk egy kicsit, leültünk beszélgetni, utána pedig összehívtunk mindenkit, az összes szerelőt, mérnököt, Lewis pedig nagyon szép dolgokat mondott a csapatról, remélhetőleg ez segít majd, hogy összekapjuk magunkat Japánra. Annak ellenére, hogy versenyzőként nagyon el volt keseredve, még ő próbálta jobb kedvre deríteni a csapatot. Ez nagyszerű volt.”
A technikai főnök, Paddy Lowe is hangsúlyozta, mennyire sajnálja a történteket, és azt, hogy ezzel „beleszóltak” a bajnoki küzdelembe:
„A Spában bevetett specifikációjú motor romlott el, ez a darab előtte egy szabadedzést teljesített. De megvan még a Belgiumban pénteken használt motorja, az is új, és az, amivel Belgiumban, Olaszországban és Szingapúrban versenyzett. Szóval most újra egy szintre került Nicóval, Lewis is újra ötmotoros programon van a hat helyett.”
„Nagyon bánt minket, hogy ez az eset eltorzította a csatát, mert teljesen fair küzdelmet szeretnénk. Nagyon-nagyon keményen dolgozunk, hogy a lehető legkevesebb meghibásodás legyen, és évről évre javulunk is. Ha a teljes képet nézzük, soha nem is volt még ilyen jó a megbízhatóságunk, Barcelonától eltekintve ez az első kiesésünk idén.”
„Szóval keményen dolgoztunk, hogy elkerüljük az ilyesmit az igen kiegyenlített bajnokság utolsó szakaszában, nem akartuk cserbenhagyni egyik pilótát sem. Sajnos nem sikerült. Nagyon sajnáljuk, mert mindannyian fair küzdelmet szeretnénk. De ilyen ez a sport. Ironikus, hogy valószínűleg nem lett volna gond, ha Nicóhoz hasonlóan Lewis is megtartja a Szingapúrban használt motorját.”