Tavaly szeptember óta a dízelbotrány gyászos feketéje kíséri a Volkswagent, talán ezért is pompázik a Párizsi Autókiállításon bemutatott koncepcióautó az ártatlanság patyolatfehérjében. Mintha korszakváltásra készülne a gyár a füstmentes Volkswagen ID megvillantásával, amelyből négy év múlva lesz megvásárolható autó.
Elég ritkán megadató öröm beülni egy kézzel készített, egyetlen példányban létező tanulmányautóba, de a Volkswagen standján némi sorba állás után minden további nélkül beszállhattam a volán mögé.
Vezethetünk, de nem muszáj
410 centiméteres hosszához képest az autó rendkívül tágas, mivel az elektromos hajtás sokkal kevesebb teret foglal el, mint a belső égésű motor és perifériái. A motortömb helyére bezsúfolható a légkondicionáló. Mivel nincs hűtést igénylő belső égésű motor és a hűtési szükséglet igen csekély, nem kell hűtőrács az orra.
20 centiméterrel távolabb van a vezetőtől a műszerfal, mint a valamivel hosszabb, 4,25 m körüli Golfban. Kezünkkel megérintve a kormány hátrasiklik a műszerfaltól, amennyiben mi vezetünk. Mert nem muszáj.
Ez az autó egyben az önvezető járművek előfutára is. Az autonóm közlekedés csak 2025-re tűnik megvalósíthatónak a gyár prognózisa szerint, de a kocsit már az egyéni mobilitás következő korszakára készíti fel a Volkswagen. Az Volkswagen ID nemcsak a vezető tehermentesítésére képes utazás közben, de amíg a gazdi nincs otthon, a ház előtt parkolva a kocsi csomagterébe kézbesíthetők lennének az érkező küldemények.
Merőben új az MEB
Merőben új az autó technikája. Az elsőkerekes alapú modellek MQB-alkatrészkészlete és a hosszmotoros Audik és a Touareg alapjai mellett a konszern kifejlesztett egy villanyautókra tervezett architektúrát (MEB – Modularer Elektrischer Baukasten), amelyre a legkülönfélébb méretű, hátsó vagy összkerékhajtású autók építhetők, a párizsi koncepcióautónál sokkal erősebb motorokkal is.
A hajtó villamos gépet etető akkumulátorok az alvázban vannak, ami jót tesz a súlypontnak, az autó stabilitásának. Az MEB nagyjából úgy képzelhető el, mintha egy módosítható tengelytávú, kerékméretű és nyomtávú gördeszkára kalapálnánk különféle karosszériákat. A megcélzott hatótáv a telepektől és az autó árától függően 250-500 kilométer. Erre a technikára kis haszonjárművek is építhetők.
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/VW_Effizienz.html
Nem szempont, tud-e farolni
Ennél az autónál 170 lóerő a teljesítmény, pont annyi, amennyit a BMW i3 tud. A két autó nemcsak német eredetében közös, a hórihorgas, farolásra képtelen BMW is farmotoros. Persze ne legyenek illúzióink, várhatóan a VW ID-nek sem engedélyeznek gumifüstös farolgatáshoz elegendő kerékkipörgést a programozók.
Várhatóan marad a hátsó hajtás, de ezzel is várjuk ki a szériaautót! 2007-ben az Up előtanulmánya is farmotoros volt és hátsókerék-hajtású, mert a kiskocsik között ez kedvezőbb térkihasználást biztosít, lásd a kétüléses Smart Fortwót. A szériaváltozat azonban elsőkerék-hajtással valósult meg önálló technikára, mert a Polóé nagy, nehéz és drága lett volna.
Amennyiben hátul hajt a széria ID, akkor a VW-személyautóknál utoljára a Bogárban használt megoldást eleveníti fel. Mexikóban 2003 júliusában készült el a 3000 darabos búcsúszéria, a halványkék Ultima Edicion. A hátsókerék-hajtás csak a márka haszonjárműveiben, a régi Toyota Hiluxra épített Taróban, a Crafterben és az egyszerűbb hajtásláncú Amarokban fordul elő.
400-600 km hatótávval
2020 a piacra dobás tervezett éve. Arról nincs információnk, hogy az év melyik szakaszában debütálhat az autó, de a tanulmányautó jelenlegi stádiumában igen távol van a sorozatgyártástól, ezért is kell mintegy négy év a megvalósítására.
Hatótávolsága az akkucsomagtól függően 400/600 kilométer lehet. A szabvány szerinti mérési ciklus az elektromos autókkal szemben is megbocsájtó, akárcsak a belső égésű motoros modellekkel, égessenek azok benzint, autógázt, sűrített földgázt, gázolajat, bármit.
Ebből fakadóan a megadott a távolság felével-kétharmadával érdemes számolni valós forgalmi körülmények között, amikor a nagyfeszültségű akkumulátorok hűtése vagy hideg időben szükséges előfűtése is energiát emészt majd fel, szemben az optimális laborhőmérsékleten végzett ciklus szerinti teszttel. Ez ugyanígy igaz az 500 kilométert ígérő új Opel Ampera-e-re és a többi konkurensre.