„Több ügyfelünk megijedt, amikor meglátta ezeket a járőrkocsikat. Nem ilyen minőségű használtautókhoz szoktak nálunk” – mondja a Vezessnek Jakab Attila, az AutoPark Maxabo Kft. ügyvezető igazgatója. Szerda délután az óbudai Bécsi út végén állunk egy kulturált használtautós telephelyen, körülöttünk 60 darab lepusztult rendőrségi jármű várja a másnapi árverést. Valóban szokatlan látvány a viharvert járőrflotta.
A legtöbb autó belsejében mintha szellemek fogócskáztak volna, közben szétszaggatva a kárpitot, letörve a napellenzőket, kilökve a kocsi orra elé a lámpákat, vagy éppen pusztító tüzet okozva. A rendeltetésszerű használat nemigen vág gallyra ilyen szinten egy személyautót. Többnek az orra, némelyiknek a teteje is össze van zúzva.
Már 24 óra sincs hátra, és csütörtökön ebédidőben a BRFK megbízásából elárverezi a Maxabo kft.-je a roncsokat. Ez itt most az előre meghirdetett nyilvános szemle ideje.
Jobbra tőlünk egy mackónadrágos vállalkozóforma jegyzetel, ahogy autóról autóra halad, hangosan odaveti táskahordójának a sorszámot és a típust. 6-os, Mondeo. Háta mögött fiatal srác böngészi a kétoldalas nyomtatványt a kocsikról, majd gyorsan válaszol: 2003-as, 120 ezer forint a kikiáltási ára. Ez szar. És az az Astra ott? 42-es a száma. Az 97-es, és 70 rugóról ugrik.
Nézzük meg mi is a kínálatot!
Korábban másik céggel végeztette az árverést a rendőrség, de most az Opeljeit részben szerelő Maxabóra váltott. Ezúttal Opelnél sokkal több Skoda kerül kalapács alá
Kezemben a lista a 60 tételről: sorszám, rendszám, típus, alvázsszám, évjárat, kikiáltási ár – motor sehol. Futásteljesítmény is csak egy-kettőnek olvasható a szélvédőjén, amelyiket esetleg még lábra lehet állítani. A négykerekűek többsége bontósok műtőasztalán végzi
De nem ez. Az árverés második legdrágább autója egy 2012-es Astra közepesen összezúzott orral. 730 ezer forintról indul majd a licitje, most valaki éppen arra kíváncsi, beindul-e
Alig látszik a felirat, 37 ezer kilométert futott, és igen, kinyílt a légzsákja
Sajnos a kívülről ígéretesnek tűnő rendőrautó nem szép belül, letört kapaszkodók és napellenzők hevernek az üléseken. Kiszúrták, hogy ebben már a speciális, deréktájon bőrrel erősített üléshuzat védte az eredeti kárpitot? 37 ezer kilométer, és pár év alatt is kidörzsölte a bőrt a fegyvertok, de az is lehet, a paprikaspré fityeg a rendőrök bal oldalán
Vajon mi a története ennek a – talán parancsnoki – autónak? Úgy tűnik, semminek nem ment neki a Grand Vitara, de mintha ugráltak volna a motorháztetején, és rugdosták volna az oldalát, miközben az utastere a fémvázig égett
Valószínűleg nem itt keletkezett a tűz
?????????????? Megkérdezzük az ORFK sajtóosztályát
2008-as, 190 ezer forint a kikiáltási ára vasban utazóknak
Ilyen egy enyhén megolvadt alufelni
A lepusztult flotta gerincét adó Octavia Combik jellemzően 2002/2003-asok, a kikiáltási áruk leginkább 100-150 ezer forintról indul
Hat darab 2003-as Mondeóra is lehet licitálni 120-170 ezer forint közötti összegről. Egyiknél sem bizsergett a tenyerem
Az egyes Focus pályafutásának végén, 2003-ban gyártották, 170 ezerről indul érte a verseny. Hiányos, de az egyik legígéretesebb darab
2004-ből három Wagon R+ is eladó, erre 120 ezertől lehet licitálni
Szomorú a közvagyon pusztulását látni. Szinte felismerhetetlenre tört négyéves Astra
Két Tauris Mambo, és hat BMW K 75 is eladó. A 2009-es robogók ára 80 ezer forint, az 1992-es és 1996-os nagymotoroké 215 és 265 ezer
Öregecskék, de legalább mennek, és egyik sincs összetörve. Ez a boxer 170 ezer kilométert futott eddig, másnap új gazdával, teljesen új életet kezd
Eljött csütörtök. 10 óra 45 perc, készülődünk az árverésre
A szerdai napsütést és langymeleg 18 fokot szemerkélő eső és 8 fokos hideg váltotta fel. Ebben a nyitott sátorban kezdődik mindjárt a móka
Nagyjából 20-an regisztráltak 50 ezer forint befizetésével, ami sikeres vásárláskor beszámítódik a vételárba, kudarc esetén visszajár. A versenyzők A4-es méretű sorszámot kaptak, ennek felmutatásával jelezhetik, ha tartják az árat. Középen a kikiáltási ár ugrál felfelé, fölötte a jármű adatai, de minden licitáló kezében ott a lista, többeknél a tétel mellé írva, hogy meddig mehet el érte a versenyben
Jobbról a második zöld dzsekiben Jakab Attila, ő vezeti a műsort Virág Judit hírnevét elhomályosító lendülettel, egy idő után már tegezve a mikrofonba a bontósokat, neppereket. Balról a második a közjegyző, akinek egyszer be kellett kapcsolódnia egy kisebb szóváltásba, ő mondta ki megkérdőjelezhetetlenül, hogy valaki tartotta-e az árat, vagy nem (a versenytárs vitatta)
Meglehetősen gyorsan pörgött a licit, az első négy tétel például senkit nem érdekelt (két Octavia, egy Felicia, és egy Astra)
Az első igazán nagy csata éppen a rozsdás vassá égett Grand Vitaráért (vagy csak a motorjáért?) zajlott sokáig két férfi között. A 100 ezer alatt induló járművek ára 5000 forintonként emelkedett, efölött 10 ezer forintonként. Ők sokáig kitartottak, a 190 ezres kikiáltási árról indulva 330 ezernél ütötték le a Suzukit
Ugyanaz a páros itt egy 1994-es VW Transporterért is összecsapott. Annyira sokáig nyomták a párharcot a 140 ezer forintról induló kisbuszért, hogy nem is vagyok száz százalékig biztos a végében. Ha jól rémlik, 330 ezerért ütötte le Jakab, aki egyszer közbeszólt: te most tartod? Emeld magasabbra!
Itt a nap legértékesebb autója, az utolsó, 60-as tétel. Na, mi ez?
A 2014-es, totálkáros, hátul is futómű-sérült Octavia Combi ára 840 ezer forint volt. Nem hozta lázba a tisztelt megjelenteket, ahogyan a cikk elején bemutatott 2012-es, enyhén sérült Astra sem. Utóbbit végül egy fiatal srác vitte el nem sokkal a meghirdetett 730 ezer fölött. Az volt a benyomásom, élete első autója lesz
Végül 33 jármű talált új gazdára a meghirdetett 60-ból, nagyjából egy új rendőr-Merci ára jött össze. A K 75-ös BMW-k 300 és 400 ezer között mentek el
Mindössze 25 perc alatt lepörgött az egész, ami Jakabot is meglepte, akivel az árverés után beszélgettem még egyszer. Összességében elégedett a jó 50 százalékos értékesítéssel, azt viszont nem volt hajlandó elárulni, hogy mennyi az általa igazgatott AutoPark Maxabo Kft. jutaléka. Pedig kétszer rákérdeztem, másodjára hangsúlyozva, hogy adóforintokból vásárolt közvagyonról van szó. Üzleti titok, mondta.
Szívesen elárulta ellenben, hogy hasonló árveréseken 5 és 20 százalék közötti a lebonyolító haszna a járművek értékétől függően. Minél ócskább a cucc, annál magasabb a jutalék.
Miközben ennyi folyik be a rendőrség kasszájába a levetett rendőrautókból, most megnézheti, mennyiért vettek prémiummárkás vadiúj kocsikat. A Vezess megszerezte a szerződéseket, mindent megmutatunk a 10 milliós Auditól a 15 milliós Mercedesen át a 46 milliós havi szervizköltségig.