Hogy előbbit elkerüljük, most utóbbiról gyűjtöttünk össze tíz elrettentő példát. Ezek szélsőséges esetek, de aki teljesen elfeledkezik arról, hogy az autóban nem csak az üzemanyag az egyetlen folyadék, az könnyen így járhat.

6716805905fd24254bcd6e46a9101fb0x

Miért fontos az olaj, illetve a rendszeres, gyártó által előírt periódusonként történő csere?

Az olaj feladata a motor kenése, részben hűtése, ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagba kerülő szennyeződéseket, működés során leváló apró fémszemcséket, amelyek végül az olajszűrőben kötnek ki.

Ahány gyártó, annyi olajcsere-intervallum, de az általánosságban leírható, hogy 1-2 év vagy 30 000 kilométer a használat legfelső határa, az a maximum, amit semmiképp sem léphetünk át, az óvatos tulajok pedig a 10-15 000 kilométerenkénti cserére esküsznek. Sajnos a motorolaj akkor is oxidálódik, ha az autó egy centit sem mozdul, így akkor is muszáj cserélni, ha alig futott az autónk, csak az előírt időintervallumot értük el.

Az olajcsere elmaradásával csökken a folyadék viszkozitása (kenőképessége), ez pedig gyors motorkopáshoz, az olajjáratok eltömődéséhez vezet. Különösen figyelni kell az olaj minőségére és mennyiségére a turbós motoroknál, mert a kenési problémák gyorsan megölik a feltöltőt is, amelynek felújítása vagy cseréje 100-350 ezer forintos tétel. Mindemellett minél régebbi és kopottabb a motorblokk, annál gyorsabban koszolódik az olaj, tehát egy idősebb autóban érdemes lehet a hivatalosnál gyakrabban cserélni.

Ha pedig csere, akkor jobb ha felkészült, profi műhelyre bízzuk a munkát, ahol biztosak lehetünk a beépített alkatrészek, felhasznált kenőanyagok minőségében. Ez akár márkaszerviz is lehet, ma már több gyártónál találhatóak fixáras csomagok, munkadíjjal, gyári alkatrészekkel, garanciával. Erre tökéletes példa a Ford Fix ár és Ford Motorcraft programja. Előbbi a garanciaidő alatti járművek éves szervizére vonatkozik, míg utóbbi az 5 évnél idősebb autók igényeire specializált szervizprogram.

Mindkét program nagy előnye, hogy átlátható árképzést kínál,  a program keretében a Ford-tulajdonosok rejtett költségektől mentesen jutnak hozzá a márkaszervizek magas színvonalú szolgáltatásaihoz és a biztonságot jelentő, gyári minőségű alkatrészekhez. A Ford Motorcraft programban az éves szerviz mellett kedvező műszakivizsga- és gumiabroncs-ajánlatok, valamint olyan gyors karbantartási javítások is szerepelnek, mint például ablaktörlőlapát-csere vagy fékbetétcsere.

Olajteknőben összegyűlt olajsár.

Olajteknőben összegyűlt olajsár.

A rosszul megválasztott  olajtípus is ezt az eredményt hozhatja, törekedjünk mindig a gyári előírásnak megfelelő, eredeti kenőolaj használatára.

A rosszul megválasztott olajtípus is ezt az eredményt hozhatja, törekedjünk mindig a gyári előírásnak megfelelő, eredeti kenőolaj használatára.

dsc00860rvk_8815f582bd2c511f796859725b35c0d6d8fbfd2a

 

002-1

Láttunk már egy-két képet olajsárban fürdő motorblokkokról, de ez a Land Rover mindenen túltesz. Igazi cseppkő lett a kenőanyagból.

bmw_drivers_should_know_640_02

A képen egy E34-es BMW benzines sorhatja szerepel, amely ki tudja, mennyit ment el olajcsere nélkül, mire ez az olajsár ellepte.

bmw_drivers_should_know_640_01

sludge oilpan

Ez nem a menzai pörkölt maradéka, rossz esetben ilyen anyag tömíti el a még valamire való olaj útját a motorban.

12821573_1069653436418998_3622234320498099546_n

A prémium autóban nem kell olajat cserélni, mondta az E60 525i tulaja, majd elment százezret ugyanazzal az olajjal.

2

A feltöltő azt állítja, hogy a fotón egy Audi TT-blokk látható, ami 135 ezer(!) kilométert – még egyszer: 135 ezer kilométert! – ment olajcsere nélkül.

20130719_174035

Meglepetés a szervizben, hangosan, kopogva járt az Audi A8 Quattro motorja. Ezért.