Az utolsó N betűvel kezdődő rendszámokat osztják ki ezekben a hetekben az okmányirodák, az ügyintézők már NX…-felirattal adják az autóvásárlók kezébe. „December első felére tehető a P betűvel kezdődő sorozat érkezése” – válaszolta kérdésünkre Szabó Zsolt, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) főosztályvezetője.

Kisebb meglepetésre az N után nem az ábécé szerinti O-betű jön. „Azért nem lehet O karakterrel kezdeni, mert összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel (Pl.: OOQ-011)” – szól a hivatalos indoklás.

Hamarosan szállítják az okmányirodákba

Szabó szerint ezekben a napokban még nem, de pár héten belül megkezdi a Plaket Kft. az új fémlemezek gyártását, amelyek várhatóan november-december fordulóján kerülnek be az okmányirodák páncélszekrényeibe. Onnantól kezdve pofonegyszerű az átállás: az érkező igényekre az utolsó darabokig az N-es rendszámokat adják ki az ügyintézők, majd ezek elfogyása után nyúlnak a P-betűsökhöz.

Az átállás nyilvánvalóan nem esik azonos napra az ország különböző pontjain. Akár több hét is eltelhet egy nepperek által kedvelt fővárosi okmányiroda első P-betűs rendszámának kiadása, majd egy kevésbé pörgős vidéki hivatal utolsó N-es azonosítójának kiadása között. Arra nincs lehetőség, hogy valaki – mivel látott már az utcán – a kezébe nyomott N-es helyett inkább P-betűset kérjen, mert neki az jobban tetszik.  Az ügyintézők sorban adják ki a lemezeket.

subaruJÓ

Csak plusz pénzért lehet válogatni

Rekordgyorsan kifutott az N betű

Az elmúlt másfél évtizedben egyik betű sem futott ki ennyire gyorsan, különösen az N előtt közvetlenül használt M és L betűkkel összevetve feltűnő a mindössze egy és háromnegyed évnyi használat. A válság tépázta L-t négy évnél is hosszabb ideig adták, az utána következő M betűt az immár éledező, de a 2008 előttinél azért még szerényebb járműpiac 3,5 évig tartotta életben.

Jól mutatják a dátumok, hogy mekkora a különbség az összeomlás utáni évek pangása és a tavaly óta egyre erősebb  piacpörgés között. Az új autók értékesítése és a használtak behozatala évről évre határozottan emelkedik, azaz egyre több üzembentartó jelentkezik vadonatúj azonosítóért az okmányirodákban.

Itt látható, hogy melyiket mikortól meddig adták a hivatalok:
– M: 2011.11.22-én szállították az első rendszámot, 2015.03.11-én adták ki az utolsót.
– L: 2007.12.04-én szállították az első rendszámot, 2012.03.27-én lett kiadva az utolsó.
– K: 2005.12.09-én szállították az első rendszámot, 2007.10.25-én adták ki az utolsót.
– J: 2003.12.22-én szállították az első rendszámot, 2005.11.11-én adták ki az utolsót.

Két furcsaságot is kiszúrhat a szemfüles olvasó a fenti hivatalos dátumok összevetésekor. Az egyik a J és a K kifutása utáni pár hetes szünet, a másik pedig, hogy az L betűt még hónapokig adták egyeseknek az első M-es rendszám kiadása után.

Természetesen továbbra is kérhető (majdnem) bármilyen őrült felirat

Változatlanul él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám rengeteg variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112 450 forint. Ugyanennyiért az is kérelmezhető a hatóságnál, hogy az autón jelenleg használt, valamiért a tulaj szívéhez nőtt azonosítót „egyénileg kiválasztott rendszámmá” minősítsék, így az örök életre megmarad, újabb és újabb autókra áttehető.

A KEKKH által „egyedileg előállított rendszámtáblának” nevezett 4 betű és 2 szám, vagy 5 betű és 1 szám szintén választható 435 000 forintért, itt már sokkal több lehetőség adott nevek, akár értelmes szavak kiválasztására.

1

A válság utáni spórolós években egyre több magáncég és állami intézmény hagyta veszni a drága speciális rendszámokat

Mindennek két feltétele van. Szabadnak kell lenni a kiválasztott rendszámnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál az ügyintézők tudnak adni. A másik feltétel szerint kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó magyarázatot.

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható. Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

4

Ezt valószínűleg nem engednék

Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló KEKKH dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes a jogszabállyal.

Egyelőre nem lesz területalapú rendszám

Pedig Európában ez a legelterjedtebb, a leginkább logikus, és a járműről/üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt az N, majd P betűt kapják, mint a nullkilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.

Pár éve komolyan szóba került itthon is a területalapú rendszám bevezetése, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Nemrég megkérdeztük a KEKKH-et, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.

A jelenleg használt ábécé alapú rendszer a számítások szerint nagyjából 2030 környékén kifut, elfogynak a betűk. Meglátjuk, akkor mi következik.