Az autóbolondok pontosan tudják, hogy milyen elképesztő mértékben szaporodnak az ilyen-olyan SUV-ok, és azzal is tisztában vannak, hogy a szabadidőautó-őrület egyik legnagyobb haszonélvezője Európában a Qashqai. No de akad pár érdekesség a Nissan európai értékesítésének a felét (!) adó crossoverről, amit talán még a tulajdonosai sem tudnak.

10. Név
Visszaolvasva az első generáció megjelenéséről szóló 2007-es cikkeket, számos sajtómunkás és kommentelő kifogásolta a nevet. Hogy tulajdonképpen ki sem lehet mondani. Ma már nincsenek ilyen problémák, inkább a helyesírásánál akadnak nehézségek, láttuk mi már „kaskáj”-ként is. Ezzel a szerző tulajdonképpen telibe is talált: a Qashqai a Délnyugat-Iránban élő kaskáj nomád perzsa törzs nevét írta helyesen. Éppen innen származik a japán kompakt SUV neve.

9. Eredet
Távol-keleti elemeket valójában csak nyomokban tartalmaz. A Qashqait a Nissan Design Europe (London, Egyesült Királyság) és a Nissan Technical Centre Europe (Cranfield, Egyesült Királyság és Barcelona, Spanyolország) munkavállalói tervezték, gyártása pedig az angliai Sunderlandben folyik, részben bevándorlók által. A legnagyobb darabszámban pedig a francia Renault dízeleivel fogy.

8. Alap
A VW-Audi-Skoda-Seat keresztbe-kasul alkatrészeket pakolunk egyikből a másikba-világban nyilvánvalóan a többi konszern is ezt az egy eurósokkal kikövezetett utat járja. A második generációs Qashqai volt az első olyan forgalomba kerülő modell, amely a Renault-Nissan Alliance új CMF (Common Module Family) platformjára épült.

3

7. Népszerűség
Sokan aggódtak az első generáció meghökkentő sikere után az utódért 2014 elején, tévedtek. 21 hónap után elérte a most futó Qashqai az 500 ezer legyártott darabot, ami azt jelenti, minden 62-ik másodpercben legördül egy új példány a gyártószalagról.

7

6. Tartósság
Mármint az autó emelkedőn való megtartása, a hosszú távú minőségről annak ellenére nem lehet érdemben nyilatkozni, hogy a nálunk tartósteszten futó és milliónyi extrával szerelt példányba fél év alatt 18 ezer kilométert tettünk. A gyártó szerint kifejezetten ebbe a kocsiba készült visszagurulás-gátló az ESP-vel együttműködve az összes kereket magától rögzíti pár másodpercig, ami után emelkedőn elinduláskor levesszük a lábunkat a fékről, és a gázpedálra rakjuk át. Igazi anyakedvenc apróság.

5. Csomagtartó
Kategóriaelsőnek mondja a Nissan, hogy két forgatható, kivehető panel segítségével 16 különféle módon variálhatjuk a csomagtartó belsejét. Nem számoltuk meg az utolsó lehetőségig, de tény, a dupla padló egyszerű és jó ötlet. Növelhetjük az elemek kiszedésével a helyet, élére állítva az egyiket a csomagtartó közepén megtámaszthatunk vele bármilyen, menet közben kalandozni vágyó szatyrot, és ha 180 fokkal megfordítjuk, a műbőrözött – addig rejtett – borításra nyugodtan rádobhatjuk peca után a tükörpontyot, így nem nyálazza össze a szövetkárpitot.

b2

4. Vészfékezés
Van apakedvenc is, nem is olyan apróság. Nyilván egyik férfi sem bámulta még a Margit hídon átautózva a járdán testhezálló futónadrágban kocogó lányokat, ám ha mégis, ilyesmi közben a Qashqai előtt szorosan haladó jármű hirtelen megállna, jól jön a vészfékező rendszer. Ebben a perzsa-angol-francia Európa-kedvencben ráadásul három szinten avatkozik be a sofőr bambulásának mértéke szerint. Először hangjelzéssel figyelmeztet, ha az előtte haladó autóhoz túl közel kerül a Qashqai. Ha a vezető nem reagál erre, a rendszer automatikusan részleges fékezést hajt végre. Ha az autók távolsága ezután is tovább csökken, a rendszer az előzőnél jóval nagyobbat fékez a kocsin.

3. Éberségfigyelés
Az autó sajtóanyaga szerint a Qashqai ismeri sofőrjét, így meg tudja állapítani, mikor lankad vezetője figyelme. A rendszer felméri sofőrje vezetési stílusát, majd a műszerfalon figyelmeztetést jelenít meg, ha a kormányzás ettől túlságosan eltér, és a vezetőnek pihenőt kell tartania.

radarok

2. Hűtőrács
Európa egyik legnépszerűbb autója, tényleg rengeteget látni, sokak családjában vagy az ismeretségi körében fut egy, de a második generáció sok százezer használója közül valószínűleg csak maroknyian tudnak a vezetéskor az orruk előtt dolgozó aktív hűtőrácsredőnyről. Ez a megoldás apró trükkel csökkenti a Qashqai légellenállását a hűtőn keresztüli légáramlás lezárásával, ha arra nincs szükség. A hűtőrács redőnye 30 km/óra felett automatikusan lezárul, és csak akkor nyílik ki újra, ha az érzékelők jelzik, a motornak hűtésre van szüksége. A rendszer a manuális váltós, dízelmotoros változatoknál az alapfelszereltség része.

1. Sebesség
Végül egy lista, amely az agyontuningolt első generációs Qashqai példájával bizonyítja, agyontuninggal bármi lenyomható.

Egy 2015-ös végsebességverseny eredménylistájának elejéről következzék néhány autó, és néhány szám:

Koenigsegg One – 200 mph
Porsche 918 – 203 mph
Lamborghini Aventador SV – 204 mph
LaFerrari – 205 mph
997 GT2 – 207 mph
9EXX – 217 mph
UGR Gallardo – 219 mph
SVM Qashqai – 222 mph

Átszámítva a Qashqai 355 km/óra fölé ment. Itt a videó: