2016 harmadik negyedévében a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves átlagdíja 32 ezer forint körül volt, ami 21 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért 26 400 forintos összeget.
A Netrisk online biztosításközvetítő cég statisztikái szerint ugyanakkor a fenti kategóriában az év elejéhez képest már csupán néhány százalékkal emelkedett a megrendelt kgfb-szerződések átlagdíjának szintje. A társaság az év végi időszakra csendes kgfb-kampányt vár, mintegy 100 ezer körüli váltóval (ez a szám a flották nélkül értendő).
Év közben a kötelezős szerződések többségét a jármű tulajdonjogának megszerzésekor kötik – ezt nevezik szaknyelven azonnali kötésnek. Az azonnali kötések átlagdíja a korábbi években mintegy 50-60 százalékkal alakult az évfordulós biztosítóváltások átlagdíjszintje felett. Az idei év közepére azonban 30-40 százalék közötti mértékűre zárult ez az olló, miután az azonnali díjak átlaga az év eleje óta 7 százalékot esett.
A Netrisknél a harmadik negyedév végén egy újonnan vásárolt személyautóra átlagosan 37 500 forintos éves díjon kötöttek kötelező biztosítást, ugyanez egy, az évfordulón váltó személyautó esetén 26 700 forint volt.
Évről évre egyre kevesebb autóst érint az év végi (gyakorlatilag novemberben lezajló) kötelezőkampány: 2016 végén már csak mintegy egymillió autósnak fordul január elsejével a biztosítási éve. A kampány azonban nem csupán emiatt lesz a korábbiaknál kisebb, hanem amiatt is, mert egy idén életbe lépett jogszabály-módosítás miatt a biztosítók az új ügyfeleiknek már nem kínálhatnak kedvezőbb kgfb-díjakat, mint a már meglévő, régebbi szerződőknek.
Emiatt idén várhatóan jóval kevesebb olyan autós lesz, aki felmondja, majd ugyanoda vissza is köti kötelezőjét. Tavaly még az összes év végi váltásnak több mint harmada ilyen visszakötés volt a Netrisk oldalán megrendelt szerződések esetében.
A cég százezer szerződésváltásra számít a novemberi időszakban. Ez valószínűleg akkor sem lesz magasabb, ha (amint az várható) magasabb indexdíjat tapasztalnak majd az autósok tavalyhoz képest, mivel jó eséllyel kevesebb váltásra ösztönző ajánlattal találkoznak majd.
A novemberi kampány átlagdíját befolyásoló további tényező lehet az is, hogy idén a kampányidőszakra mennyi biztosító fog külön díjtarifát hirdetni. Tavaly még csupán egy biztosító volt, amely a január elsejei évfordulóra november elején nem hirdetett külön tarifát.