Az előírást Max Verstappen miatt vezették be, akinek stílusa miatt egyórás vita alakult ki a pilóták pénteki eligazításán Austinban. Verstappen az idén többször is úgy védekezett, hogy a féktávon változtatott irányt, legutóbb Szuzukában, Lewis Hamilton ellen tett így.
Noha betű szerint nincs benne a szabályokban, hogy ez tilos, a versenyzői etikett mindig is tartalmazta. Az utolsó pillanatban történő irányváltás ugyanis veszélyes, és még legjobb esetben is komoly időveszteséget okozó kitérő manőverre kényszeríti a támadót.
Gyakorlatilag minden versenyző úgy foglalt állást, hogy az ilyen akciók ellen tenni kell valamit, Charlie Whiting versenyigazgató pedig lépett.
Kiadtak egy új direktívát, amely úgy pontosítja a sportszabályzatot, hogy „amennyiben egy pilóta úgy változtat irány féktávon, hogy azzal vészmanőverre kényszerít egy másik versenyzőt, azt (ezentúl) potenciálisan veszélyesnek tekintik, és azonnal jelentik a felügyelőknek.”
Az továbbra is kivétel, ha az engedélyezett egy irányváltás után az elöl haladó úgy tér vissza az ideális ívre, hogy egy autónyi helyet hagy maga mellett. A felügyelők időbüntetéstől a kizárásig bármilyen szankciót alkalmazhatnak.
Verstappen először megpróbálta elkenni a választ, amikor az új szabályról kérdezték, pozitívnak nevezve, hogy egyáltalán beszéltek róla.
New rules about defending your position on track? Here’s @Max33Verstappen‘s verdict #F1 #USGP pic.twitter.com/JjNq1As0Cs
— Formula 1 (@F1) 2016. október 22.
Később azért nem bírta ki, hogy ne mondja el az igazi véleményét. „Sokan panaszkodnak, ennyi ez a történet” – mondta a holland. „Szerintem ez csak a versenyzés új módja.”
„Inkább mindenkinek hozzá kellene szoknia, de most hoztak egy szabályt, szóval el kell fogadnunk.”
Verstappen később azt is mondta, hogy nem fog változtatni a stílusán.