Röviden – Toyota HiLux, 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota Európának (is) készített pickupjának -2016-ban bemutatott – nyolcadik generációja |
Mi tud? | Elvisz egy tonnát, átmászik buckán-sáron, jól néz ki, tágas az utastere |
Mibe kerül? | 8,4 millió a legolcsóbb duplakabinos HiLux, a képeken szereplő bőrös, automata kocsi ára 10,7 millió forint (bruttó) |
Kinek jó? | Farmerek, nehézgépekhez alkatrészeket, üzemanyagot szállító karbantartók és hasonlók autója – plusz persze a szokásos adóoptimalizálós, áfa-visszaigénylős látványos, masszív cégautó |
Nagy pickup-dömping volt az elmúlt egy-két évben. Megújult a Nissan Navara, a Mitsubishi L200, a Ford Ranger, az Isuzu D-Max, visszakapta V6-os motorjait a VW Amarok, a semmiből előjött a Fiat Fullback (az L200 klónja némi olasz dizájnnal) – és utolsóként a Toyota HiLuxból is megérkezett az új generáció, szám szerint a nyolcadik. Az afrikai első menetpróba után végre magyar földön, magyar rendszámmal is kipróbálhattuk a kocsit. Egy nagyon gazdagon felszerelt, bruttó áron csaknem 11 milliós, bőrkárpitos, automata példányról volt szó, ami nem okozott csalódást. Se pozitív, se negatív értelemben.
Dizájn, méretek
Végre megint jól néz ki! Marty McFly SR5-ös HiLuxa óta a Toyota világszerte terített pickupja egyre kevésbé volt összeszedett optikailag, de a széles, vaskos hátsó sárhányókkal, a Toyota aktuális személyautó-frontja és a LandCruiser V8 monumentális oromzata közé jó érzékkel belőtt pofával ez a kocsi megint megforgatja a fejeket, amerre jár. Kicsit amerikás lett a HiLux, és ez jól áll neki. Külön öröm, hogy még a menetjelző LED-csíkot is sikerült nem elrontani. A tesztautón látható Invincible, magyarul Sebezhetetlen feliratok is menők – ez egyébként egy 180 ezer forintos extracsomag része. Az Invincible csomag része a strapabíró fellépő: egy árokparton fel is fektettem rá a kocsit, bírta. (Ugyanakkor a krómozott, szintén Invincible feliratozott belső küszöbtakaró a kocsi legcsúnyábban karcolódó eleme, ami azért ironikus.)
Az új dupla kabinos HiLux (van szimpla és szemben nyíló ajtókkal extra kabinos is) 5 méter 33 centi hosszú, nyolc centivel hosszabb, mint egy aktuális hosszú tengelytávú (L) bálna (S) Mercedes. Persze nem csak ő ilyen eszeveszett nagy, a konkurens modellek is jelentősen megnyúltak az elmúlt évtizedek során. Ez a méret már a mindennapi használhatóság rovására megy, ráadásul a már-már feleslegesen tágas kabin mellett a plató kényelmetlenül rövid, még úgy is, hogy a HiLux a piac egyik legnagyobb rakfelületével rendelkezik (1645×1555 centi).
Utastér
Tágas a kabin elöl hátul, főleg széltében szokatlan személyautós szemmel a pazarlóan nyitott tér. A műszerfal halványan emlékeztet az Aurisokéra, Corollákéra: van, akinek nem szimpatikus ez a sajátságos széttagoltság és ritmustalanság, de van egyfajta egzotikuma, amolyan kedvelhető japános furcsasága.
A műszeregység viszont tökéletesen passzol az európai ízléshez, a Toyota éppen úgy lemásolta a standard német megjelenést, mint a Nissan is korábban, és ez jó. Minden fontos infó azonnal megvan, nem kell tanulni valami fura új logikát.
A kormány sok gombja elsőre sokkoló, de aztán hamar átlátható, a hagyományos karos Toyota-tempomat sem változott. A HMI érintőképernyős, de azért még ebben a modern időben is megvan a nagy klasszikus, a Japán Kvarcóra: kicsit röhejes, de azért jó, hogy van egy biztos pont ebben a virtuális világban, ami mindig ugyanott mutatja, mennyi a pontos idő.
A csomagtartó nélküli autóban jól jön a sok tágas üreg; különösen hasznos a kettős fedelű kesztyűtartó és az első ülések háttámlájára szerelt szatyorakasztó fül. A hátsó üléstámlában lehajtható, pohártartó könyöklőt találunk. Az ülőlap pedig felhajtható, így két személlyel akkor is egész jól pakolható bevásárlóautó a HiLux, ha nem akarjuk a platóra pakolni a tejet-kenyeret.
És mindenképp említsük meg a négy nagy, kétkezes, erős kapaszkodót, az A- és B-oszlopokon. Ez is jelzi: a HiLux nem platós szabadidő-autó, hanem valóban terepre szánt kemény munkagép is tud lenni, ha kell.
Technika
Igazi masszív pickup: hátul merev híd, elöl keresztlengőkar, sok nehéz vas alul. Persze az elektronizálás a HiLuxot is elérte. Az összkerékhajtáshoz, a felező kapcsolásához már nem kell megállni és nehéz karokat tologatni, egy forgókapcsolóval van csak dolgunk, a többit elektronika intézi. Az opcionális hátsó diffizárat is egy gombnyomás bekapcsolni csupán.
Adatlap
Toyota HiLux DC A/T Executiv Leather
Motor | 2393 cm3, négyhengeres, common-rail turbódízel |
Teljesítmény | 150 LE (110 kW) @ 3400 |
Nyomaték | 400 Nm @ 1600 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,8 s |
Végsebesség | 170 km/h |
Fogyasztás (vegyes, tesztérték) | 10 l/100 km |
Listaár: | 10.712.450 Ft |
Az új HiLux teherbírásban, vontatási képességben is sokat javult. A duplakabinos modell 3,2 tonnát húzhat el, és immár jogos az „egytonnás pickup” megnevezés is: a teljes teherbírás 1040 kilogramm.
A motor – az valóban „a” motor, ugyanis Európában kizárólag egy 150 lóerős, 2,4 literes turbódízellel lehet megvenni a HiLuxot. Ehhez kapcsolódhat a hatfokozatú kézi, vagy a közepes felszereltségtől felfelé 450 ezer forintos felárért egy régivágású, hidrodinamikus nyomatékváltós klasszikus automata, szintén hat fokozattal.
A vezetéstámogató berendezések, az infotainment és a konnektivitás terén nagyot lépett a Toyota. Teherautós viszonylatban még cseppet sem általános extra a HiLuxhoz megvehető ütközés-elkerülő, fékezésre felszólító rendszer, a sávelhagyás-jelző, a tolatókamera vagy a táblafelismerő. Mondjuk az igaz, hogy volt olyan pillanat, amikor a töküres országúton, 80-as tempónál ijedt meg valamitől az autó, és jelezte, hogy fékezzek. De inkább néhány vakriasztás, mint egy elbambulós koccanás, hát nem?
A hétcolos érintőképernyő menürendszere nem jobb és nem is rosszabb, mint egy átlagos középkategóriás kocsié. És ez nagy szó, mert a Toyota és a Lexus hosszas kísérletezgetés, teljesen háborodott logikájú menük után jutott el végre-valahára erre az átlagos szintre, amit immár a pickupban is élvezhetünk.
Milyen vezetni?
A szép hangú, erőteljesen morgó dízelmotor az automatával puhán, finoman dolgozik együtt, de ha sietnénk, az erő lehetne több, a váltó lehetne fürgébb, kevésbé nyúlós. Békés sztrádamenetben aztán megint kisimul minden, 90-nél 1600-at, 130-nál 2300-at forog a motor. A HiLux zajkomfortja elfogadható, a hifi pedig az Executive-ban kifejezetten szépen szól, cseppet sem teherautós a hangminőség.
De mégis, terepen, főleg nehéz terepen a legjobb a kocsi. Ilyenkor lehet igazán áldani az automata komfortját: se kuplungszag, se lefulladás, csak magabiztos, erőteljes kúszás-mászás bármin át. A hosszú test, a nagy bódé a 29 centis hasmagassággal ügyesen lépi át az akadályokat, se elöl, se hátul nem akad fenn túl hamar. A kikapcsolhatatlan menetstabilizáló elektronika viszont, bár ügyesen dolgozik és nem gátolja a kúszás-mászást, időnként elrontja a mókát egy-egy kellemes megcsúszás túl óvatos lekezelésével. De hát ez már csak egy ilyen világ.
Nemrég egy teszten kiderült, hogy az új HiLux, akárcsak elődje, hajlamos akár fel is borulni, ha hirtelen gyors terhelésváltásokkal teszi próbára a sofőr a futóművet. Ez egyrészt elriaszthatja, aki személyautót keres egy ilyen pickupban, viszont mondjuk nekem kifejezetten szimpatikus, hogy a robusztusság legendájának új generációján dolgozva nem a kényelem és a magas szintű országúti biztonság volt a fő fejlesztési szempont. Emberek, vegyétek tudomásul, hogy ez egy komoly terepképességekkel bíró teherautó, amit nem úgy kell vezetni, mint egy Opel Mokkát!
Az ülések kényelmesek, hosszú távon sem fárasztóak. Érdekes, hogy milyen gyengécske volt az ülésfűtés és hogy maga a fűtés is milyen sokára talált magára hideg hajnalon: nem lennék meglepve, ha a mi klímánkon eladni szándékozott kocsikon ezeknek a hatásosságát legalább a modellfrissítéskor javítaná majd a Toyota.
Amilyen óvatoska volt a fűtés, olyan bőkezű viszont az ablakmosó. A kocsi műszere már átvételkor jelezte, hogy fogytán a folyadék, mégis gyakori használat mellett is bőven elég volt vagy 800 kilométerre. De hát ez egy ilyen hazudós autó. A fogyasztás vegyes üzemben, főként üresen, egy személlyel járva a számítógép által jelzett 9 liter helyett 10 liter felett volt valamicskével, a kúton mérve. Ez nem kevés – sejtésem szerint a nyúlós automata legalább egy, de inkább másfél literrel növeli meg a motor étvágyát.
Mennyi?
A kifutó áras előd után elég erősen érkezik az új HiLux, pláne a fullos-közeli modell. A személyautó-pótléknak vett elegáns, igényes, jól felszerelt változatnál az elképesztően drága Amarokon kívül is van ugyan drágább pickup, no de ezeket nem is a piac leggyengébb motorjával szerelik:
150 lóerő körüli, automata váltós, automata klímás, navis konkurensek | Nettó listaár, forint |
|
Mitsubishi L200 Double Cab Instyle Navi A/T (181 LE) | 7 850 000 | |
Nissan NP300 Navara Tekna A/T (190 LE) | 8 170 079 |
|
VW Amarok Highline DC 3.0 V6 TDI TipTronic (204 LE) | 10 299 000 | |
Toyota HiLux 4×4 DC Executive (150 LE) | 8 080 000 | |
Ford Ranger Limited aut. (160 LE) | 8 265 000 | |
Fiat Fullback 180 6AT Gold (181 LE) | 7 040 000 |
A HiLux elpusztíthatatlanságának legendája alighanem van olyan erős, hogy a kocsi el fogja bírni ezt a magas árat is. És hogy a legendának új motorral, új bódéval lesz-e folytatása – meglátjuk!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|