Röviden – Peugeot 3008 | |
---|---|
Mi ez? | A kor divatja szerint szabott megjelenésű szabadidő-autó, francia stílusban, az azonos nevű 3008 crossovert váltó típus |
Mi tud? | Utastere tágas, egyedi és jó minőségű, akad benne rengeteg különleges részlet, csomagtartója nagy, motorjai takarékosak, vezetése semleges és könnyű |
Mibe kerül? | A 130 lóerős 1,2 literes benzinmotorral 5,8 millió forintról indul az értékesítés. |
Kinek jó? | Azoknak, akik szívesen vezetnek egy nem csak megjelenésében extravagáns szabadidő-autót. |
Még mindig van szufla a szabadidő-autós szegmensben, hiába száll már be, licitál egymásra minden gyártó, aki SUV típussal bővít, az készülhet a növekvő eladási számokra. 2009 óta két és félszeresére nőttek az SUV-eladások, ebben lehet nagyot kaszálni, itt kell lepipálni a konkurenciát.
Pont ezt akarja elérni a Peugeot a második generációs 3008-assal, ami az egyterűek, kombik és érintőlegesen a szabadidő-autók génjeiből kevert előddel szemben nem egy merész vadhajtás, hanem a piac igényei szerint készült, nagybetűs SUV.
Külső
Így nem marad el a terepjárós testalkat, 22 centi a hasmagassága, komoly méretűek a kerekei (a legkisebb 17-es, a legnagyobb 19-es). Masszív benyomást kelt, sok szögletes élből néhány puhább ívből áll össze a karosszéria, széles kerékjáratokkal, körben végigfutó vaskos mattfekete műanyag borítással, vízszintes motorháztetővel, és szinte függőleges farral.
A 4,45 méter hosszú 3008 nyolc centivel hosszabb elődjénél, a szélessége nem változott, a magasság viszont csökkent. A tengelytáv is megnőtt, 2,61 méter helyett 2,67, ami jót tett a hátsó sor térkínálatának, ebben a tekintetben sokat lépett előre a második generáció, bár az ülőlap lehetne magasabb hátul, a fejtér megőrzése végett mélyre engedték, de így a combot nem támasztja eléggé.
A tetővonalat rozsdamentes acélból készült díszcsík emeli ki, és szinte ma már kötelező divatelemként egy oszlop sem látszik, az övvonalon felül nincs az autó elsődleges színére fújt alkatrész.
Érdekes, hogy hirtelen nehezemre esett felidézni a 3008 vonásait, pedig tele van jellegzetesnek szánt részletekkel, a fényszóró környékét a 2008 stílusához hasonlóan merész plasztikával kozmetikázták, dudorok és üregek váltják egymást, és a hangsúlyos hűtőmaszk sem marad el. Orrból ráadásul kétféle létezik, felszereltségtől függően, a LED-fényszórók és a hűtőmaszk apró krómdíszei árulják el a gazdagon extrázott kivitelt.
Hátra is jutott márkajelleget erősítő fogás, a fekete csíkra biggyesztett lámpák a már védjegynek tekinthető három oroszlánkarom-marta csíkként jelennek meg, alul pedig egy akkora krómöv terpeszkedik, ami borotválkozótükörként is tökéletesen beválna.
Belső
Na de belül! Belül hozza az igazi meglepetést a Peugeot 3008! A sajtótájékoztatón végig a vezetési élményről szónokoltak. Sárban brutálisan tépő, vadonatúj összkerekes hajtásláncot vizionáltam, mókázásra termett kormányzást, de rájöttem, hogy a Peugeot átértelmezte a fogalmat. A 3008 inkább az utazás közben eltöltött idő élményére lett kihegyezve. Szolgáltatásban, kényelemben, dizájnban lépett hatalmasat előre.
A kitűnő kijelzők, a gyorsan működő fedélzeti rendszer, a menüben barangolás mára a vezetési élmény részévé vált, és ebben élen jár az új 3008. Az i-Cockpit névre hallgató műszerfal most teljesedett ki igazán, menő, jövőbe mutató, a kisméretű, immár alul és felül egyaránt csapott kormánykerék végre nem takarja a műszereket, az ötféleképpen konfigurálható 12,3 colos digitális műszerfal pedig egy az egyben Audi-színvonal, még a méret is megegyezik, de a grafikában szerencsére akad némi franciás eredetiség, van például éjszakai üzemmód, amikor csak a sebesség jelenik meg az egyébként sötét kijelzőn.
Finomítottak a 8 colos középkonzoli érintőképernyő kezelésén. Szerencsére már nincs minden odazsúfolva, a legfőbb funkciók, klíma, navigáció, rádió, beállítások közvetlen (zongorabillenytűkre emlékeztető) gombokat kaptak, így könnyebben a képernyőre hívhatók, nem kell mélyre merülni a menüben. A kezelés is könnyebb, immár kapacitív a képernyő, akár a legtöbb mai okostelefonnál, elég csak hozzáérni, kezeli a két újjal adott utasításokat is.
Luxusból tényleg nincs hiány, aki arra vágyik, az valódi fával, bőrrel bőven megpakolhatja a 3008 fedélzetét, de ezek nélkül is jó az összbenyomás, különösen tetszett a textil felhasználása, a nyitható panorámatető pedig az utasok garantált kedvence lesz. Akárcsak a Focal 10 hangszórós, 515 watt teljesítményű, magas minőségű hifi rendszere.
Ez pedig még csak a jéghegy csúcsa, akad itt masszázsfunkcióval, kihúzható combtámasszal gerincbarát AGR minősítéssel rendelkező első ülés, a 3008 GT pedig még egy külön Amplify gombot is kapott, amivel érzékszerveinkre hat a kocsi, vagyis indul a masszázs, szellőzőbe spriccen némi gyári illatosító, megváltozik a hangulatvilágítás és a műszerfal grafikája. Na ez a vezetési élmény 2016-ban!
Nagyot nőtt a csomagtartó is, 430 literről 520 literre bővült az alaptérfogat pótkerék nélkül. A padló továbbra is két szinten helyezhető be, az anyósülés támláját előredöntve akár 3 méteres tárgyak is szállíthatók a kocsiban, minden lehetőséget kihasználva 1580 liternyi teret kínál a 3008.
Furcsa hogy az indításhoz hosszan, legalább 2 másodpercig nyomva kell tartani a látványosra faragott váltó előtti indítógombot. Ugyanez igaz a Sport mód gombjára is, úgy tűnik, a megfontolt döntések illenek a Peugeot 3008-hoz.
Motorok
Hogy milyen motor van az autóban, az szinte mindegy, elfogadhatóan jól, vagy még jobban megy, nincs reklámozható listaár miatt, flottásoknak betett vérszegény blokk, már a belépő 1,2 lteres turbós benzines is 130 lóerős, ezzel 10,5 másodperc a százas sprint, az 1,6 literes benzines pedig már egész combos, 165 lóerős, viszont csak automatával kapható. Dízelből több is akad, az 1,6 literes HDi 100 lóerős kivitele (csak ötfokozatú kézi váltóval), valamint ugyanez a blokk 120 lóval, ami szintén választható kézi és automata váltóval is. Akinek még ez is kevés annak a 150-180 lóerős kétliteres HDi-t kell bepipálnia, igaz, utóbbi csak a luxussal teletömött, borsos áron mért GT felszereltséggel együtt rendelhető.
Vezetés
Országúton az 1,6 literes dízelt vezetve tényleg érezhető az élményfókusz eltolódása, a szokásos MacPherson első, és olcsó csatolt lengőkaros hátsó futómű mutatványa tökéletesen semleges, inkább kényelmesbe hajló, a zajszigetelés példás, a dupla ragasztott oldalablakokon alig szűrődik be valami a külvilágból, motorzajból.
A laza talajon történő haladást a Grip Control rendszer könnyíti meg, mivel összkerékhajtás még nincs a palettán. Az elektronika a szokásos módon, a kerekek fékezgetésével próbál tapadást találni, és ez az átlag felhasználónak pont elég. Jól tudják ezt a Peugeot fejlesztői, nem véletlenül hagyták későbbre az EMP2 padlólemezhez is passzoló összkerekes hibrid bevezetését, a vásárlóknak bőven elég, ha elöl kapar a kocsi, és kijelzőre klónozható a mobiltelefon képernyője.
Titkok a fejlesztésről
P84, rollerrel a csomagtérben: Az új 3008 az első modell az Opel és a PSA Peugeot Citroën együttműködéséből. A P84 gyári kódú Peugeot-ról Szörényi András kollégámnak az autó fejlesztési vezetője, Vincent Heride válaszolt.
Egészen más jellegű autó az új 3008, jóllehet elődjéből eladtak 700 000 darabot. Mi indokolta a koncepcióváltást?
Európában kétségtelenül sikeres volt az előző crossover, de a nemzetközi piacokon nagyobb az igény egy SUV-ra.
Ha már terepjárónak néz ki, miért nem rendelhető összkerékhajtás?
Az EMP2 padlólemezre nem építhetők összkerekes típusok. Azért választottuk az autó alapjául, mert ebben a kategóriában a volumenmárkák között csekély a 4×4-es modellek aránya és a prémiummárkáknál is többnyire az erősebb motorokhoz kötődik a négykerék-hajtás. Míg a terepjárást segítő kipörgésgátlónk, a Grip Control és a négyévszakos gumi 6-7 grammal növeli kilométerenként a széndioxid-kibocsátást, az összkerékhajtás 20-25 grammba kerülne.
Ez az első újdonság a GM-Opellel kötött együttműködésből?
A mi részünkről igen. Az első közös Opel-termék részleteit nem ismerem, de a következő évben jelenhet meg, talán nyáron. (A Merivát és a Zafira Tourert leváltó autókról lehet szó. A szerk.)
Meddig tartott az új Peugeot 3008 kifejlesztése?
Három és fél évet vet igénybe, 2012 elején kezdtünk dolgozni az autón.
Melyik autó volt a mérce a fejlesztőcsapatnak?
Mind darabszámai, mind a márka és a termék árpozicionálása alapján a Volkswagen Tiguan a meghatározó ellenfél a kategóriában.
Független helyett félmerev csatolt hosszlengőkaros a hátsó futómű. Ezen kívül mivel takarítottak meg súlyt?
Hatékonyabb, azonos merevség mellett könnyebb acélokat használtunk. A csomagtérpadló műanyag, alumíniumból készül az első sárvédő, a motorháztető és a futóműben is nagy a könnyűfémötvözetek aránya. Mintegy 100 kilóval csökkent az autó tömege. Benzines motorral 1250 kilóról indul az autó súlya, a legjobban felszerelt dízel GT 1465 kilós. (Ez az autó tényleges súlya, az EU-értékkel ehhez adódik 68 kg a vezető és 7 kg a csomag tömegeként. A szerk.)
Az 5008-ban van tologatható ülés, a 3008-ban a közös padlólemez ellenére nincs. Miért?
Különféle ügyféligényekhez igazodik a két modell. A mozgatható üléspadot nem olyan egyszerű átvenni, mert nincs hely beszerelni a rövidebb 3008-ba.
Lesz hibrid hajtású, sűrített földgáz- vagy autógáz-üzemű változat?
Gázüzemű modellek értékesítésére nem látunk esélyt. Konnektorról tölthető hibrid viszont lesz, a tervek szerint 2019 közepén lép piacra.
Mit érdemes tudni a csomagtérben tölthető elektromos rollerről?
Kiegészítőként lesz megvásárolható a roller és igény esetén a csomagtéri dokkoló, amivel menet közben újratölthető a kétkerekű akkumulátora. A roller hatótávolsága maximum 12 km, a kocsiban fél óra alatt feltölthető a telep.
Heride úr, köszönjük a beszélgetést!
Költségek
Mert ezt is tudja a Peugeot 3008, ahogy vezetéssegítő rendszerekből, fáradságfigyelő, sávtartó, táblafelismerő, helyettünk fékező funkciókból sincs hiány. Ahogy szerencsére már hazai árból sem, legolcsóbban az Access felszereltségű 1,2 literes 130 lóerős kivitelhez juthatunk hozzá 5,79 millió forintért, de a hazai piacot ismerve az eladások javát a digitális műszerfalat, érintőképernyőt, tempomatot kínáló Active szint lesz az 1,6 literes 120 lóerős dízelmotorral, 6,95 millió forintról induló árral.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|