Problémás fiatal autósokkal kezdődtek az első tesztek olyan 7-8 évvel ezelőtt az Egyesült Államokban. Törtek-zúztak, drága volt a biztosításuk, ezért beműszerezték a kocsijaikat, hogy a készülékekkel megfigyelt vezetési szokásaikhoz igazíthassák a cascójukat. Azóta egyre népszerűbb a módszer Észak-Amerikában, jelenleg 7 millió ügyfél használja a telematika nevű rendszert, mifelénk Olaszországban terjedt el leginkább, ott 1,5 millió kocsiban dolgozik.
A jövőbe látók szerint pár éven belül forradalmasíthatja a járműbiztosítást, idehaza a K&H Biztosító kezdte nemrég tesztelni érdekes eredményekkel.
Mi az a telematika, és mit mér?
Egyszerűen összefoglalva: autóba szerelt műszer, amely a jármű mozgásáról számos információt továbbít a biztosító adatbázisába, valamint a sofőr telefonjára és számítógépére.
Leginkább a vezetői szokásokat méri és elemzi a sebességtől az irányváltásokon át a fékezésig, de a jármű fordulatszámát is rögzíti, a fogyasztást, és a megtett út hosszát, idejét is.
A komolyabb készülékek mindezeken felül több kényelmi és biztonsági szolgáltatást is nyújtanak használóiknak. Ha nem emlékszik a sofőr a leparkolt jármű helyére, a telefonjával megtalálhatja. Balesetnél hívást kap, hogy minden rendben van-e, és ha nem veszi fel sem ő, sem a megadott másik szám gazdája, mentőt küld a járműhöz. Indítási kísérletnél riasztja a tulajdonost, esetleges lopás után segíthet az autó megtalálásában a nyomkövető, és így tovább.
Black boxtól a mobilig
Három fő fajtája terjed a rendszernek. A legdrágább az ún. black boxos, 25-30 ezer forintért szakszervizben a motortérbe szerelnek egy lopásgátlásra is alkalmas, kb. 40-60 ezer forintos készüléket. A második a jármű szervizcsatlakozóján keresztül gyűjti az információkat, ennek két fajtája létezik. Az egyik a sofőr mobilját használja, míg a másik saját SIM-kártyával rendelkezik. Utóbbit használja a K&H, mert nem függ a működése az autós telefonjának töltöttségétől, tárhelyétől stb. A harmadik nagy csoport a legolcsóbb mind közül, gyakorlatilag az ügyfél mobiljának G-mérője és GPS-e gyűjti az adatokat, ez a legkevésbé pontos mind közül.
Mi a biznisz benne a biztosítónak, és miért jó ez az autósnak?
Megismerve ügyfelei vezetési szokásait, a biztosító személyre szabhatja casco-díjait, ami a nemrég kísérletbe fogott K&H-nál is cél 2018-ra. A biztonságosan közlekedő autósoktól kevesebb pénzt kérhet majd, hiszen róluk feltételezi az adatok alapján, hogy neki is kevesebbe kerülnek, a notórius szabályszegők viszont nem járnak jól. Ők persze el is mehetnek, de kívülről nézve a legkevésbé sem tragédia egy biztosító számára, ha a nagy autótörők otthagyják.
Fontos megemlíteni, hogy a telematikát használó autósok vezetésére jellemzően kedvező hatással van a beszerelt műszer. Óvatosabbak, jobban figyelnek a szabályok betartására, biztonságosabban vezetnek, ami a biztosítójuk mellett nyilvánvalóan számukra is pozitív változás.
Mit mond a tesztelő?
Tószegi Tamás legelsőként kapott a K&H-s céges autójába műszert, meglepő módon ő éppen hogy nem fogta vissza sportosnak mondott vezetési stílusát eleinte, állítja, még lendületesebb vezetésbe kezdett, hogy próbára tegye a beállított hibahatárokat. „Idővel aztán visszaálltam a megszokott tempómhoz, majd amikor már egyre több kollégám is használta a rendszert, és láttam, hogy kevesebb a hibapontjuk, mint nekem, feléledt bennem a versenyszellem, és egyre többször sikerült hiba nélküli napokat levezetnem.” A biztosítósok reményei szerint ügyfeleik szintén motiváltak lesznek, ők a kedvezőbb cascóért vezetnek majd biztonságosabban.
A telematikával „okos autóvá” tett járművek várható jelentős szaporodásától az optimisták világszerte a balesetek csökkenését várják. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint világszerte 50 millióan sérülnek meg (10 millióan maradandó sérülést szenvedve) és 1,3 millióan halnak meg közlekedési balesetben évente, a balesetek 93 százaléka pedig emberi hibára vezethető vissza.
De nem csak a cascón spórolhatnak az autósok. „Öt éven belül 2 milliárdra nőhet a járművek száma, ezt azt jelenti, hogy óránként több mint 5 milliárd liter az üzemanyag-fogyasztás. Ebből a szempontból is hasznos a telematika, ugyanis a segítségével az üzemanyag-fogyasztás 5-13 százalékkal lejjebb szorítható, ami pénzben is jól kifejezhető összeg” – állítja Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.
Gép mondja, de nem a traffipax: gyorsan hajt a magyar
Júliusban kezdte 5 autóval a tesztet a K&H, most már 100 körüli járműben dolgozik a telematika. A Vezess az első 88 autó 55 napjának 123 ezer megtett kilométer alatt begyűjtött adataiból a legérdekesebbeket közli. Fontos megjegyezni, hogy a vezetői szokások vizsgálatakor a rendszer az általa rossznak gondolt manővereket gyűjti.
Közel két hónap alatt a 88 autóstól 22 725 vezetési hibát rögzített a rendszer:
- ezek 33,7 százaléka gyorshajtás
- 19,6 százaléka hibás fordulatszám-használat
- 14 százalékkal holtversenyben 3-ik a hirtelen gyorsítás, a hirtelen fékezés és a hirtelen kanyarodás
Nagy kérdés, hogy mit tekint gyorshajtásnak, pontosabban milyen sebességet tart hibának egy adott közlekedési helyzetben a rendszer, amely a jármű körüli forgalmat nem ismeri. Mi a hibás vezetői magatartás: ha a Váci úton 70-es táblánál 71-gyel megy valaki, ha 65-tel, vagy ha 80-nal, miközben körülötte mindenki 80-nal megy?
Kaszab szerint 71-es tempót nem vesznek gyorshajtásnak, ráhagyással dolgoznak, ami a traffipaxok tűrési határához igazodik. Elismeri, valóban nehéz precízen mérni a kanyarodási vagy fékezési szokások helyességét, éppen ezért kezdték a kollégái tesztelni a telematikát, akiknek visszajelzései alapján folyamatosan finomítják a rendszert. Erről szól majd az előttük álló bő egyéves teszt.
Pénzbe kerül, de pénzt spórol
Novemberben a biztosítási ügynökeikkel ismertetik meg a rendszert, akik aztán a K&H Biztosító 800 ügyfelét vonják be személyes meggyőzéssel a rendszerbe, immár a személyes tapasztalataikra hagyatkozva. Jövő év elejétől így már 1000 autóból ömlik be egy éven át a tengernyi információ, amelyek alapján még tovább finomítják a rendszert, hogy aztán a tervek szerint valamikor 2018 első hónapjaiban eljuthassanak a kitűzött célig, és elindíthassák a személyre szabott cascót.
Sok tízezer ügyfelük számára felkínálják majd a lehetőséget: beszereltethetik a műszert, ami ha kedvező képet fest a vezetői szokásaikról, csökkentheti a biztosítási díjukat akár hónapról hónapra. Vagy negyedévenként, félévenként, ki milyen fizetést vállalt. Első lépésben ki kell fizetniük a készülék olyan 20 ezer forint körüli árát, valamint az alapszolgáltatás 1900 forintos vagy a 24 órás call-centeres segítségnyújtást tartalmazó prémiumszolgáltatás 3200 forintos havi díját.
„Mindezért cserébe akár 40 százalékkal is csökkenhet a cascójuk. A feleségem autójának most 114 ezer forint az éves díja, befizet 12-szer 1900 forintot, plusz még 20 ezret, de nyerhet bő 45 ezret, így már az első évben pozitív a mérleg, a másodiktól viszont már nincs a 20 ezres költség, viszont van az éves 40 százaléknyi kedvezmény” – mondja Kaszab.
Kérdésünkre, hogy a veszélyesen vezetők díját megemelhetik-e, a biztosító vezérigazgató-helyettese egyértelműen nemmel felelt.