Röviden – Kia Niro | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kompakt, szabadidő-autós megjelenésű hibridje, amely 2016 tavaszán debütált a Genfi Autószalonon |
Mit tud? | Kis fogyasztású, tiszta, divatos járgány Koreából |
Mibe kerül? | 7 449 000 és 8 049 000 forint a hivatalos alapár, de de jelenleg akciós áron 6 999 000 és 7 599 000 forintért is elvihetők. |
Kinek jó? | Aki praktikus, divatos és környezetkímélő autót keres, ezzel jól járhat |
Kíváncsian ültünk be 2016 tavaszán a Kia Niróba a Genfi Autószalonon. Az egyedi megjelenésű, hibrid hajtású járgányt Rácz kolléga akkor, az első pillanatok után ilyennek látta. A papírforma szerint a Niro jó eséllyel sikeres lesz, hiszen a kis méretű szabadidő-autók és a hibridek is egyre jobban fogynak. Valószínűleg a kettő ötvözetével is így lesz.
Külső, karosszéria
A Niro a Kia 2020-ig tartó tisztító- és fogyókúrájának egyik legfrissebb képviselője, amivel a márka azt a korábban megfogalmazott célt akarja hozni, hogy az autóik átlagfogyasztását 25, saját tömegét pedig 5 százalékkal kívánja csökkenteni 2014 és 2020 között. A Niro ennek szellemében született, kifejezetten alternatív hajtás befogadására tervezett új padlólemezre épül, amely 53 százalékban tartalmaz ultranagy szakítószilárdságú acélokat.
Hogy a karosszéria hozza az eredményes fogyókúrát, a motorháztető és a csomagtartó ajtaja is alumíniumból készült, valamint az első lökhárító merevítései és számos futóműalkatrész is könnyűfémből van. Az így is majdnem másfél tonnás autó hibrid hajtáslánccal, 0,29-es légellenállási együtthatóval és alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal próbál mégis zöldebb lenni konkurenseinél.
A kompakt, 4355 mm hosszú, 1805 mm széles és 2,7 méteres tengelytávú Niro méretre valamivel a Kia Sportage alatt marad, de egy átlag Cee’dnél nagyobb. Elölről hozza a kiás formai elemeket, jellegzetes hűtőmaszkot, lámpát látunk szemből. Oldalról a krómkilincsek, díszcsíkok látványosak, hátulról pedig a lámpatervező osztálynak kellett volna valami extra jellegzeteset alkotni. Nem sikerült. Ugyan mindent bedobtak, mégsem lett az igazi a LED-es diódákkal meghintett lámpatest. A Niro sűrű, masszív, strapabíró autónak tűnik.
Belső tér, csomagtartó
A krómozott kilincsek megfogásával, az ajtók nyitásával már érezni is ezt a masszív jelleget, amit az autó külseje sugároz. A kilincs nehéz, az ajtó úgy csukódik, ahogy komoly, nagy autók ajtajai szoktak csattanni. Odabent a kissé komor hangulatot a puha, kellemes tapintású borítások, a kényelmes ülés és a látványos műszerfal oldja. A minőségérzettel nincs baj, az anyagválasztás is gondos munkának tűnik, és extra is van benne elég. Így ősszel, télen a lassan már megszokott ülésfűtés mellé lassan felzárkózó kormányfűtés az egyik leghasznosabb dolog. Jelentősége persze nem hasonlítható a tűz felfedezéséhez, de mégis jó dolog. Pláne, hogy a Niróban gyorsan és érezhető mértékben melegszik a volán.
Műszerfala a klasszikus, két kerek műszerből álló elrendezésű, de a fordulatszámmérő helyett olyan műszer van, ami az energiaáramlás irányáról, mértékéről tájékoztat, a kettő között pedig a fedélzeti számítógép menüjében lehet elveszni. Persze van két külön üzemanyagszint-mérő is, egy a benzin-, egy pedig a villanymotor tápanyagszintjét mutatja. Az autó kezelhetősége is átgondolt, minden logikus helyen található, mindössze a pedálos rögzítőfék lehet szokatlan az európai ízlésnek, de mivel automatikus váltó kapcsolgatja a fokozatokat, nincs különösebb hátránya ennek a megoldásnak sem. Dicséretes a telefon egyszerű csatlakoztatása a fedélzeti rendszerhez, ami gyors és fájdalommentes folyamat, és az autó szőnyegei is masszívak és egész könnyen takaríthatók.
Kompakt méretéhez képest a Niro belseje élhető, tágas hely. Hátul is. Csomagtartója a katalógus szerint 427 literes – az akksik a hátsó ülések alá kerültek -, lehajtott háttámlákkal pedig 1425 literes, sík rakodófelület alakítható ki. Vannak hátul oldalsó mély árkok a magasabb cuccoknak, és a csomagtartó padlója alá is lehet még pakolni. Érdekes, hogy az autó 12 voltos akksija is ide hátra, a jobb oldali kis fedél alá került. Pótkerék sajnos nincs benne.
Milyen vezetni?
Adatlap
Kia Niro
Motor | Soros négyhengeres benzinmotor és villanymotor 1580 cm3 |
Teljesítmény | 105+43,4 LE,összteljesítmény: 141 LE |
Nyomaték | Együttesen: 265 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,1 sec |
Végsebesség | 162 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8-4,4 liter kerékmérettől függően |
Listaár | 7 449 000 forint |
A Niro orrában 1,6 literes, 105 lóerős benzinmotor dolgozik, amelynek a 43,5 lóerős csúcsteljesítményre képes villanymotor segít be, ha kell. Sőt, a benzinmotor helyett is tud dolgozni, ha ráérünk finoman gyorsulni, akkor tisztán elektromos hajtással is el lehet érni a Niróval a 120 km/órás sebességet. A két motor együttesen 141 lóerős csúcsteljesítményre és 265 Nm nyomaték leadására képes. A villanymotort 1,56 kWh-s lítium-ion polimer akkumulátorcsomag látja el energiával. A 33 kilogrammos akksipakk a csupán 45 literes üzemanyagtartállyal együtt a hátsó ülések alatt helyezkedik el, míg az autó saját, 12 voltos picinyke akkumulátora a csomagtartóban kapott helyet, egy oldalzsebben. Az autó álló helyzetből elektromos üzemmódban indul, és finoman adagolva a gázt, ráérősen gyorsítva képes tisztán villannyal is haladni. A való életben, igazi forgalomban ezt szinte lehetetlen reprodukálni, alighogy a villanymotor meglódította a kasztnit, máris morog a benzinmotor is.
A hibrid rendszert a Toyota Priusétól eltérő módon dupla kuplungos automatikus váltóval oldották meg a koreaiak, így a leheletfinom, szinte érzékelhetetlen terhelésváltások elmaradnak ugyan, viszont a lepadlózott autóban a fokozatmentes váltó idegesítő üvöltését sem kell elviselni. A hibrid autók egyik lélekmelengető tulajdonsága, hogy fékezésnél nem fűtik el a mozgási energiát, hanem egy részét elteszik a későbbi induláshoz. Városban araszolva ez aranyat ér, de lejtőn gurulva, piros lámpához érve is alaposan megváltoztatja a vezetési szokásokat. A többi autós nyilván teljesen idiótának tartja a lejtőn folyamatosan világító féklámpával ereszkedő hibridest, pedig neki igazából ilyenkor jó. Dagad az akksi és a fékbetétek sem kopnak.
Futóműve komfortos és bár az autó szabadidő-autósan magas, mégis vidáman lehet vele beesni gyorsabb kanyarokba is, a kasztni nem dől jobbra-balra. Fékét viszont szokni kell, nincs könnyen érezhető munkapontja, hanem a hosszú úton járó fékpedál szép lassan, egyenletesen kezdi lassítani a kocsit. Megáll, de elsőre biztos leizzad benne az ember.
Költségek
A Kia Niro árlistája nem túl zavarba ejtő. Összesen egyféle motorral rendelhető az autó – ez az 1,6-os benzines – és a felszereltségi szintek száma is mindössze kettő, LX és EX. Az olcsóbbik LX változat 7 449 000 forintba kerül – akciósan 6 999 000 -, a drágábbik, jobban felszerelt változat alapára 8 049 000 – akciósan 7 599 000 forint. Az LX-hez rendelhető még Komfort csomag 150 ezer forintért – fűthető első-hátsó ülések és kormány, tolatóradar – Advanced Driving Assistance (LX) csomag 160 ezerért -, AEB (Automatikus vészfékrendszer, gyalogos- és autófelismeréssel) intelligens tempomat, Supervision műszeregység – valamint vontatási csomag 50 ezerért és metálfény 140 ezerért.
Az EX változathoz az itt felsoroltakon kívül rendelhető Advanced Driving Assistance (EX) csomag 350 ezerért – pluszba BSD (Holttérfigyelő rendszert) és RCTA (Hátsó keresztforgalom-figyelő rendszert) is tartalmaz. Prémiumcsomagot 800 ezerért – ez vezeték nélküli mobiltelefon-töltőt, 230 voltos csatlakozót, intelligens kulcsot nyomógombos indítással, automata parkolórendszert, navigációt, fém küszöbvédőt és pedálburkolatot, xenonlámpákat és 18 colos felnit tartalmaz -, ehhez további 400 ezerért rendelhető bőr üléskárpit deréktámasszal, elektromos ülésmozgatással és szellőztetéssel. A napfénytető 200 ezer forintba kerül.
A teszthét alatt megtett bő 600 kilométer után 5,6 literes átlagfogyasztás jött ki a számolás végén. Ebben bő 400 kilométer 130-as autópályás menet is benne van, ami nem éppen a hibridek kedvenc terepe.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|