10. Stadium Super Trucks
Az alábbi videó megtekintése után nyilvánvalóvá válik mindenki számára, hogy ezt az Európában alig ismert szériát miért szeretik rajongásig az amerikaiak.
A Dakarról is jól ismert Robby Gordon a legnagyobb név, az 1300 kilós versenyautókat 600 lóerős Chevy V8-asok mozgatják, egyenesben akár 230-ig. A repülős mutatványokért a mesterségesen berakott ugratóknak jár hála, különösen, ha az egyikről a másikra esik néha egy-egy versenyző, mint Long Beachen Pat O’Keefe.
9. WRC
Szomorúan búcsúztatjuk a ralivébéről távozó VW Polo R-t, amely négy bajnoki címet és negyvennél is több győzelmet szerzett az elmúlt esztendőkben. A világverő Sebastian Ogier is új csapatot és új autót kell, hogy keressen. Íme, néhány adat búcsúzóul a bajnok Polóról: 1,6-os turbós motor, 320 lóerő (6250-es fordulatszámnál), 425 Nm maximális nyomaték (5000-nél), állandó négykerék-hajtás, 6 sebességes szekvenciális váltó, első és hátsó differenciálmű, rugóút murván kb. 275 mm, gyorsulás 100-ra kb. 3,8 másodperc.
8. WRX
Talán meglepő, de nem is olyan régen, csak 2014-ben kapta meg az FIA-tól a világbajnokság státuszát a ralikrossz csúcsbajnoksága, amelyben sokak szerint pont az plusz feszültség van meg, ami a raliból – és szerintük az igazi autóversenyzésből – hiányzik: a test test elleni küzdelem. Versenyzőóriásokból viszont nincs hiány. Petter Solbergtől (az első két bajnoki cím) Seabastien Loebön, és az egykori DTM-bajnok Mattias Ekströmön át Ken Blockig sokan gyepálják itt egymást. A sofőrrel együtt minimum 1320 kilós WRX-autók 600 lóerő körüli teljesítményükkel és 900 Nm körüli maximális nyomatékukkal sokkal dinamikusabbak a WRC-s gépeknél, közel 2 másodperc alatt felugranak 100-ra.
7. Super GT
A mai formájában 2005 óta létező széria GT500-as osztályában 600 lóerő körül teljesítenek az elvileg Lexus RC-F, Honda NSX, és Nissan GT-R alapokon nyugvó versenyautók. Elvileg, hiszen valójában csővázből, és rászerelt habkönnyű műanyag lemezecskékből állnak az autók, duplaturbós, mindössze kétezres, négyhengeres motorokkal. Jelenleg Tsugio Matsuda és a Nissan a király, korábban nyert már itt a Baumgartner Zsolt által aranyba foglaltatott nevű Ralph Firman, és André Lotterer is, utóbbi kétszer.
6. DTM
A németek túraautó-bajnokságában éppen úgy a három elitkategóriás saját márkájuk versenyez, ahogyan Japánban, de itt már V8-as motorok hajtják a felépítésre a Super GT-ben versenyzőkhöz hasonló autókat. Idén a BMW-s Marco Wittman másodjára lett bajnok, a gyártók közül pedig az Audi örülhetett, miközben a tavaly egyéniben és csapatversenyben is győztes Mercedes még mindig magasan első a begyűjtött konstruktőri bajnoki címeknél. A sofőrrel 1120 kilós autókat 4 literes blokkok 460 lóereje mozgatja.
5. NASCAR
Talán az egyetlen autóverseny, amely az alkoholnak köszönheti születését. A ’20-as évek szeszcsempészei a rendőrök sikeres lerázása érdekében tuningolt autóikkal versenyeztek egymás ellen rögtönzött pályákon, amikor éppen nem menekültek a hatóság elöl. Ebből kinőve hivatalosan 1948-ban alakult meg a National Association for Stock Car Automobil Racing, amely mára az USA legnépszerűbb autóverseny-szériáját szervezi. Itt nincs hibridrendszer, hőenergia-visszanyerés, de még ilyen-olyan feltöltő se: az eredeti Chevykre, Fordokra, Toyotákra alig hasonlító versenyautókat 5,8 literes, bő 700 lóerős, V8-as motorok hajtják. A befecskendezőket egységesen a McLaren szállítja, az üzemanyagot a Sunoco, a gumikat a Good Year.
4. Formula E
Hongkongban indult egy hónapja a tisztán elektromos hajtású, nyitott, együléses formaautók harmadik bajnoksága, ahová a legnagyobb gyártók kezüket-lábukat törve igyekeznek. A Forma-1-ből így-úgy kiesett, de még zömében igen fiatal versenyzők legnagyobb gyűjtőhelye nyilván az ultramodern és zöld hajtásrendszer miatt érdekes a Mercedesnek, a BMW-nek, a már ott lévő Renault-nak és az Audinak. A közhely szerint a jövő Forma-1-ében 20 pilóta versenyez 2-2 autóval, ugyanis futam közben a lemerült akksik miatt ma még járművet kell cserélniük, de ez hamarosan megváltozik. A furcsán visító egyenautók mindössze 250 lóerős teljesítménnyel is képesek 3 másodpercen belül 100-ra gyorsítani, de a vége csak 220 körül van.
3. WEC
Éppen a Formula E sikere, és rögtön tegyük hozzá, a VW-konszern dízelbotránya miatti spórolás következtében az elmúlt évtized legsikeresebb csapata, az Audi kiszáll a legkomolyabb hosszútávú bajnokságból. Pedig micsoda autókat építettek! 18 év alatt 183 versenyen 106 győzelmet arattak (13 Le Mans-i 24 órás), de ennek vége. R18-as búcsúzó modelljükben 4 literes TDI-motort egészíti ki a hibrid rendszer, míg az őket idén legyőző LMP1-es Porsche 919 feleakkora, és benzines turbós motort használ alapnak. Plusz egy fékenergia-visszanyerő, és egy kipufogó-energia visszanyerő rendszert. A Porsche bő 900 lóerejével szemben az Audi 1000-et tud. Akkor ennyi volt a dízel-hibrid versenytechnikának?
2. ETRC
A de facto világbajnokságnak tekinthető European Truck Racing Championship persze leginkább a regnáló bajnok, Kiss Norbi miatt került ennyire előre listánkon, de Mercedes kamionjának 1100 lóereje is éppen ide hozhatná. A 13 000 köbcentis, soros hathengeres motor maximális nyomatéka 5000 Nm, ám sajnos közel sem olyan rugalmas, mint a bajnokságot idén megnyerő Jochen Hahn MAN-je: 60-ról 160-ig 6,5-7 másodperc alatt ér fel, innen olyan 100 méter alatt áll meg. 5300 kiló a versenykamion minimumsúlya pilótával, de üresen, folyadékok nélkül, üres tankkal. Ebből minimum 3150 kilónak kell lenni az első tengelyen, és minimum 2150-nek a hátsón.
1. Forma-1
Objektíven nézve nem lehet más az első, azon belül pedig a hibrid-éra három éve alatt immár harmadjára fölényesen bajnok Mercedes. A világ legbonyolultabb versenyautós hajtáslánca összesen hat fő rendszert tartalmaz: az 1,6-os, V6-os belsőégésű motort (ICE), a mozgásienergia-visszanyerőt (MGU-K), a hőenergia-visszanyerőt (MGU-H), az akkumulátorokat (ES), a turbófeltöltőt és a vezérlőelektronikát. A teljes nevén Mercedes-Benz AMG Petronas nevet viselő, nagyjából 700-800 embert foglalkoztató csapat technikai főnöke, Paddy Lowe szerint az előnyük teljesítményben nagyjából 1 százalék ma a fő riválisok előtt, meglátjuk, hogy a téli szezonban velük együtt kvázi új autókat építő mezőnyt mennyire kavarják meg a szélesebb gumikra épülő új szabályok.