Khan a hivatala által vasárnap nyilvánosságra hozott közleményben a német járműgyártó csoport tavaly kirobbant a teszteredmény-hamisítási botrányával indokolja az összesen 2,5 millió font (900 millió forint) kártérítési követelést.
A londoni polgármester szerint a brit főváros közlekedésének irányításáért felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) hozzávetőleg ennyi bevételtől esett el a londoni belvárosi behajtási díjból a hamisított – a mindennapi használat során mértnél sokkal alacsonyabb – gyári szennyezőanyag-kibocsátási értékek után járó engedmények miatt.
A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta 11,50 fontra (4200 forintra) emelt behajtási díjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.
Sadiq Khan a Volkswagen nagy-britanniai érdekeltségének is elküldött felhívásában hangsúlyozza, hogy a TfL adatai szerint Londonban 500 ezer Volkswagen – illetve a járműipari csoport által gyártott egyéb modell, köztük Audi, Skoda és Seat – közlekedik. Közülük 80 ezer, 2009-2015 között gyártott dízelmotoros példányba szerelhették be azt a szoftvert, amely érzékeli, ha a motor teljesítményét laboratóriumi körülmények között mérik, és ekkor a mindennapi használatnál jobb szennyezőanyag-kibocsátási értékeket produkál.
A londoni polgármester közölte: a Volkswagentől várt kártérítést a városháza teljes egészében olyan londoni iskolák megsegítésére fordítaná, amelyek különösen szennyezett levegőjű negyedekben működnek.
Sadiq Khan felszólította a német autógyárat arra is, hogy részesítse kártérítésben azokat a londoniakat, akik a teszthamisító szoftverrel felszerelt Volkswagen gyártmányokat jóhiszeműen megvásárolták.
Hivatalos becslések szerint évente 9400 londoni hal meg olyan betegségekben, amelyeket közvetlenül vagy közvetve a szennyezett városi levegő okoz.
A VW saját adatai szerint világszerte 11 millió olyan dízelmotoros Volkswagen-modellt adhattak el, amelyekbe bekerült a hamis méréséi eredményeket produkáló szoftver.
A botrány az Egyesült Államokban robbant ki, és a Volkswagen eddig 15 milliárd dollár költséggel járó visszavásárlási, javítási és kártérítési programról jutott egyezségre az amerikai hatóságokkal.