A hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatták be a Solaris legújabb, harmadik generációs, sűrített földgázzal hajtott (CNG) autóbuszát. A 12 méter hosszú, háromajtós, alacsony padlós autóbusz szervesen illeszkedik a lengyel cég által 2014-ben bemutatott új Urbinó modellcsaládba. A fekete-aranyszínű autóbuszt a prágai Czechbus kiállításon tekintettem meg.

Nem zavaróak a dupla ülések, sőt, kényelmesen el lehet férni a közlekedőfolyosón.

Nem zavaróak a dupla ülések, sőt, kényelmesen el lehet férni a közlekedőfolyosón.

A vezető munkahelye követi a konvenciókat, igazából semmi szokatlan nincs benne.

A vezető munkahelye követi a konvenciókat, igazából semmi szokatlan nincs benne.

A jármű hajtásáról 320 lóerős (239 kW) ISLG8.9 típusú Cummins motor gondoskodik, mely teljesíti az Euro 6-os normákat. Az erőforráshoz egy ZF Ecolife automata váltó csatlakozik, de opcionálisan Voith Diwa 6 váltó is rendelhető. A hajtáshoz szükséges sűrített földgáz tárolására a tetőn található 4 darab üvegszál erősítésű gáztartály szolgál, melyek egyenként 315 literes kapacitással bírnak. Opcionálisan ugyanakkor akár öt darab, egyenként 375 literes gáztartály is választható.

Az utastér minden bizonnyal elnyeri a retró vonalat képviselő utasok tetszését.

A második és harmadik ajtó között is széles a közlekedőfolyosó.

A jármű utastere jóval igényesebb a megszokottnál, de különlegessége nem az elrendezésben, hanem a felhasznált anyagokban rejlik. A kiállított Solaris Urbino 12 CNG-ben 33 ülőhely található, de szükség esetén akár 37 szék is elhelyezhető. Az ülések vékony ülés- és háttámlával rendelkeznek, így szinte beleolvadnak az utastérbe, emellett az Ikarus 200-as családban hasonlóképpen alkalmazott megoldás szerint barna műbőrrel látták el őket, melyek ennek köszönhetően könnyebben tisztíthatóak.

A bézs színű oldallemezek jól kiegészítik a plafon borításául szolgáló faerezetű lemezt, mely ugyancsak a korai Ikarus 200-asokra emlékeztet egy kicsit. Ez a barnás faerezetű lemez ráadásul a motorsátornál is visszaköszön. A rozsdamentes acélból készült kapaszkodókon piros és zöld LED-világítást építettek be, a vezetőfülkét pedig lakkfekete elemekből állították össze.

A Solaris bevállalta a '70-es, '80-as évek ízlését.

A Solaris bevállalta a 70-es, 80-as évek ízlését.

Ez a 21. századi, ugyanakkor kicsit retrós belső tér nagyon üt, szintén pozitívum, hogy nincs telematricázva CNG-s feliratokkal a járműbelső, ráadásul az utastéren meg se látszik, hogy egyébként alternatív hajtáslánccal szerelt járműről van szó, holott a gáztartályok miatt általában a legtöbb gyártónak kell hozni egy-két kompromisszumot, melyek valamelyest a belső térre is kihathatnak (lásd. Scania Citywide). A 20 éves Solaris nagyon eltalálta ezt az autóbuszt, kíváncsian várjuk, hogy vajon hány üzemeltető választja majd ilyen belsővel a modellt.