Gigantikus felmérést végzett pár éve a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Kilenc uniós országban térdeltek oda emberei 38.000 autóhoz bevásárlóközpontok parkolóiban, hogy megmérjék az abroncsokban a nyomást. Elgondolkodtató eredmények születtek.
Az autósok 71 százaléka lapos gumikkal jár, aminek számos kedvezőtlen következménye lehet. Például magasabb fogyasztás, ennek érzékeltetésére az FIA kiszámolta, hogy évente kétmilliárd litert égetnek el a járművek feleslegesen, és 4,8 millió tonna szén-dioxidot nyomnak pluszban a levegőbe. De máshol is ráfizetnek a figyelmetlen autóhasználók, hiszen így gyorsabban kopnak a gumik, itt az jött ki nekik, hogy 12,2 millió abroncs megy tönkre idő előtt.
De van egy ezeknél is súlyosabb következménye a lapos abroncsoknak, növelik a féktávot, balesetveszélyesek. Hogy mennyivel, arra egy közel sem tudományos kísérletet végeztünk. Az FIA szerint az előírttól 0,5 barral alacsonyabb nyomás már kritikusnak számít, ezért a normál nyomásos gumikkal végzett satufékezés féktávját összevetettük a fél barral leeresztett és a fél barral túlfújt gumikkal mért távolságokkal.
Öt-öt-öt alkalommal gyorsítottunk százra a három különböző guminyomással, majd satuféket nyomtunk.
A méréseket a tököli vezetéstechnikai központban végeztük a tartósteszten futó Nissannal. Az Európa-szerte újonnan értékesített négykerekűek között átlagos és népszerű családi autónak számít a Qashqai. Segítségünkre volt Gere Tamás, okleveles autógépész, akinek szakterülete a GPS-alapú mérés
A fékezés időtartamát, és abból következően a féktávot a QStarz LT-Q6000S CX típusú műszerrel mértük
Itt éppen azt írja ki, hogy 100 km/órás tempóról ennél a fékezésnél 2,586 másodperc alatt állt meg a Qashqai, és ez a fékezés 0,014 ezredmásodperccel volt jobb az előzőnél. Azért fékeztünk öt-öt alkalommal minden guminyomással, hogy az átlagok pontosabb képet adjanak
Külső, 10 Hz-es GPS-vevő
Kontrollszoftvert is használtunk a sebesség monitorozására
Elsőként a gyártó által előírt normál nyomással fékeztünk ötször (elöl 2,3 bar, hátul 2,1 bar), és átlagosan 36 méter 24 centi lett a féktáv.
Tomi adatrögzítése után túlfújtuk a gumikat 0,5 barral. Elöl 2,8 bar, hátul 2,6 bar lett a gumikban – nyár közepi tűző napon hagyva az autót simán felmehet ennyire
Magas nyomással satufékezve 37 méter 12 centi lett az átlagos féktáv, azaz majdnem 90 centit nőtt. Igazán távol áll tőlünk a hatásvadászat, de ez akár emberéletet is jelenthet, ha lelép egy gyalogos a kocsi elé
Ezután leeresztettük a Dunlop Sport Maxx RT gumikat, az alacsony oldalfal ellenére már ilyen távolságból is látszik, hogy laposak, az orrmotoros autónál főleg elöl. Igen, még nyári abroncsokkal mértünk, nálunk ezek több hónapot vannak használatban a télieknél
Az 1,6-os, extrás, dízel Qashqai 225/45/19-ös abroncsai mifelénk nem mondhatók átlagosnak. Rossz guminyomásnál nő a gördülési zaj is, vagyis romlik a menetkomfort
Vészhelyzetre figyelmeztet az autó, lapos mind a négy abroncs, de ennek most így kell lenni
A gyári által megadott adatnál 0,5 bar nyomással laposabb gumikkal az átlagos féktáv 36 méter 92 centi lett, azaz közel 70 centivel később állt meg az autó a normál nyomásos fékezések átlagánál.
Ezúttal csak egyenes irányú haladáskor fékeztünk, de fontos kiemelni: rossz guminyomásos satuféknél sokkal instabilabb az autó, nemcsak a féktáv növekszik, hanem csökken a jármű stabilitása. Tisztán érződött ez a kormány elfordítása nélkül is
Végül pedig egy cikkajánló, aznap ugyanis két darab cseh rendszámos, metálkék Nissan suhant ki Tökölre. Hamarosan teszt a Vezessen az 570 lóerős GT-R-ről (féktáv 100-ról 0-ra meleg fékekkel 33,3 méter – AMS-mérés)