Ezek a svédek a szőke hajukkal és a kék szemükkel folyton kitalálnak valaki okosságot. Amikor éppen nem az áramszedős kamionok fejlesztésén dolgoznak, akkor vezeték nélkül tölthető elektromos buszokat építenek. Az első példányt tegnap kezdték tesztelni a cég svédországi főhadiszállásán, Södertaljében.
A tesztpéldány egy dízel-elektromos hibrid hajtással szerelt Scania Citywide alacsony belépésű, tehát nem full alacsonypadlós városi busz. A járműben kilencliteres, 320 lóerős biodízellel hajtott erőforrás, valamint egy 130 kW-os elektromos motor dolgozik. Utóbbi hajtásához szükséges elektromos energiát egy 56 kWh teljesítménnyel rendelkező lítiumion-akkumulátor tárolja el.
A vezeték nélküli töltéshez a busznak meg kell állnia egy, az erre a célra átalakított megállóban, melynek aszfaltjában olyan speciális panelt helyeztek el, mely automatikusan tölteni kezdi a tesztpéldányt, mihelyt az autóbusz megáll felette. A töltés mindössze 7 percet vesz igénybe, és ez az időintervallum a gyártó szerint elegendő arra az összesen 10 kilométeres viszonylatra, amelyen a tesztautóbusz közlekedik.
A technológia későbbi felhasználása során természetesen a töltés időtartama attól függően változat, hogy mekkora teljesítményű akkumulátorok feltöltésére van szükség. A vezeték nélküli töltő akár a végállomásokon is elhelyezhető, így a buszok akkumulátorai akkor is tölthetők, amikor azok éppen szükségszerűen állnak.
Az indukciós töltés nem ismeretlen fogalom az autóbuszgyártásban, igaz, több gyártó, így a Solaris, vagy a dél-koreai KAIST az aszfaltba épített tekercsekkel végzi az autóbuszok indukciós töltését. Ennek hátránya, hogy az adott viszonylat teljes vonalán le kell ezeket fektetni, míg a Scania által bemutatott fejlesztéshez mindössze egy-két buszmegállót kell átalakítani.
A vezeték nélkül tölthető dízel-elektromos busz fejlesztési projekt összesen 38 millió svéd koronás (1,2 milliárd Ft) beruházással valósult meg, melynek nagy részét a svéd gyártó biztosította, de az összköltségekhez a Svéd Energia Ügynökség (SEA) is hozzájárult 10 millióval. Ha a tesztek sikeresnek bizonyulnak, akkor a Scania várhatóan a típuskínálat részévé teszi a vezeték nélküli tölthető típusokat.