Két hónapja Párizsban már rácsodálkoztunk a megújult Dacia modellkínálatra, most pedig már vezethettük is őket. Az új lökhárítók, lámpák magukban nem lennének túl izgalmasak, de az új, takarékos háromhengeres motor, vagy a Dusterbe jövő márciustól rendelhető duplakuplungos automatikus váltó már valóban érdekes.
Külső
A frissített külső a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV jussa, ezek a modellek új, tagoltabb, LED-es nappalifénnyel megbolondított első fényszórót és szögletes, látványra LED-esnek tűnő, de valójába hagyományos izzóval világító hátsó lámpát kaptak. Megújultak, szintén szögletes mintát kaptak a hűtőmaszkok is, és az első, hátsó lökhárító is változott, szélesebbnek, komolyabbnak mutatja az autót, a Sandero B-oszlopát, illetve a kintről annak látszó ajtófelületet pedig feketére fényezték.
A ráncfelvarrások kötelező formai elemét, az új szín és új mintázatú felni kört is megugrotta a Dacia, a színpalettán egy új, barnás árnyalatú fényezés is feltűnik, és eztán mókás, alufelninek látszó, pont a lemezfelnire passzoló műanyag dísztárcsát is lehet hozzá rendelni, ami Flexwheel fantázianéven fut. Tényleg érdekes, költséghatékony módszer, ha valaki már unja a kerekeit, bűntudat nélkül lecserélheti a dísztárcsát, nem megy rá a családi megtakarítás nagy része. És tényleg csak közelről látszik, hogy átverés az egész.
Belső
Az utastérben a dizájn és a minőségérzet javításán dolgoztak sokat, így rengeteg apró, de eddig a Dacia-vásárlók életét keserítő dolgot száműztek. A duda átköltözött az index bajuszkapcsolójáról a kormányra és az elektromos ablakemelő kapcsolói is végre a helyükre kerültek. Lecserélték a kormányt is – az új puszta látványa is nagyot dob a minőségérzeten -, a négyküllős, a Stepway változatban felirattal és kellemes tapintású bőrbevonattal burkolt kormányra kerültek a tempomat gombjai is, a rádiót továbbra is a kormány mögé szerelt gombsorral lehet vezérelni.
Emellett világítást kapott a kesztyűtartó, került az autóba pár extra tárolózseb, 12 voltos csatlakozó, a vezetőnek könyöklő és pofásabb, emblémás slusszkulcsot foghat a Dacia-tulaj. Vastag, hímzett szőnyeget, extra mintájú műanyagbetéteket, tolatókamerát is kaptak a frissített Daciák. A visszagurulás-gátló alapáron érkezik minden Dacia modellbe.
Új motor
Változott a motorkínálat is, egy apró, takarékosnak ígérkező, háromhengeres, turbó nélküli benzinessel, ami az 1,2-es, szintén 73 lovas, 16 szelepes motort váltja. A 998 köbcentis, alumínium blokkal készülő motor mindössze 73 lóerős, csúcsnyomatéka is csak két számjegyű, 97 Nm-es. Az egyliteres motor dugattyúi grafitbevonatú hengerszoknyát kaptak, mindkét oldalon változó szelepvezérléssel és szinte örök életű láncos vezérléssel, változó térfogatú olajpumpával készül. Az alublokk használatával 20 kilót sikerült spórolni a tömegen.
Videón az új, háromhengeres benzinmotor:
Új váltó
A Duster minden várakozást meghaladó sikere miatt nem lehetett tovább halogatni az automatikus váltó kínálatba emelését sem, ugyanis Európában az utóbbi években jól érezhetően megnőtt az automata váltók iránti igény a kategórián belül. Nagy kár lenne lemondani azokról a vevőkről, akik nem szeretnének váltással bajlódni, és alapvetően tetszene nekik a Duster. Jövő márciustól teljesül a vágyuk, vihetik a Dustert két pedállal is. Igaz, csak elsőkerekes változatban és a 110 lóerős dízelmotorral párosítva.
Milyen vezetni?
A komoly tesztautó-választékból elsőként az egyliteres, 73 lovas Sanderót vittük el egy hosszabb körre. Az autó kívülről, belülről is teljesen vállalható szerzet, az apró módosításoktól persze nem lett belőle valami kívánatos, divatos cucc, de szégyenkezni biztos nem kell miatta. Belül a négyküllős kormány, a hímzett szőnyeg ad sok pluszt, de a korábbi nyomi kulcs helyét átvevő darab elforgatása is valamivel élvezetesebb. Aztán elindul a háromhengeres motor, aminek a jellegzetes hangja rendesen be is kúszik az utastérbe.
Aztán vicces az elindulás is, a 73 lóerő nem veti szét az autót. Igen, persze, ennél kevesebbel is boldogan autóztak az emberek évtizedeken keresztül és a legtöbb esetben tényleg elégnek kéne lennie ennyinek is – a csúcssebesség így is bőven a szabályosan autózható tempó fölött van – de eleinte azért mégis nyomorult érzés 73 lóerővel, 97 Nm nyomatékkal küzdeni a dombokkal, hegyekkel. Idővel aztán megszokja az ember és tojik a tarkójában hörgő izgága céges passatosra, mondeósra. De a nem túl acélos motornak is van előnye: nyugodtan kiautózhatjuk az autó tartalékait, sem gyorshajtani, sem meghalni nem fogunk vele. A kalandhoz a kissé darabos váltó és az átlagosnál érezhetőbb holtjátékú kormány is hozzátesz egy kicsit. Viszont a futómű egész barátságos, jól bírja az úthibákat, nem rázza szét az utasokat.
A következő páciens a Stepway kivitelű Sandero volt a 0,9 literes turbós motorral. Itt a berendezés, kárpitozás és az autó külső cicomái elvitték a show-t, így a 17 lóerős plusz nem nagyon tűnt már fel. Igazából azért mégis észrevehetően rugalmasabb ez a motor, bár a katalógus szerinti szerényebb fogyasztást – 0,3 liter a különbség – nem sikerült vele hozni, jó egy literrel több gurult le a torkán, mint a gyengébb változatnak. Igaz, ezt a fedélzeti számítógép adataira hagyatkozva tudjuk, ami persze nem szentírás. Majd minden kiderül, ha megjönnek a tesztautók. Utolsóként az automata váltós Dusterrel is mentünk egy kurta karikát. A hatfokozatú, duplakuplungos váltó kényelmes dolog, de a Dusterben talán egy kicsit tovább hagyja forogni a motort, mint ahol szívünk szerint mi elváltanánk. De mivel ez a modell már nem húzza sokáig, jövőre jön a második generációs Duster, lesz idő tökéletesre hangolni a rendszert.
Mikortól, mennyiért?
Magyarországon a frissített Logan, Logan MCV és Sandero már rendelhető, az első autók mostanában érkeznek meg a hálózatba. A Lodgy, Dokker és Dokker Van forgalmazása januárban kezdődik, az automatikus váltóval felszerelt Dusterek pedig 2017 márciusától lesznek elérhetők.
Dacia Logan árak:
Logan MCV árak:
Dacia Sandero árak: