A bevezető ellenére senki ne számolgasson átlagfogyasztást, az 1,6-os Renault-dízel képes volt 100 százalékos különbséggel fogyasztani nagyon eltérő körülmények között Budapest belvárosától az Alpok hegyein át a Balkánig. Sok érdekes szám mellett persze a fogyasztási adatokat is eláruljuk, amikor Európa autóvásárlóinak egyik kedvencétől búcsúzunk háromnegyed év után.
De lépjünk egy picit vissza az időben. Újraolvasva az első generációs Qashqai bemutatójáról szóló 2006-os cikkeket, két dolgon minimum kiakadt akkoriban az újságírók zöme. 1, Hogy lehet ilyen hülye, kimondhatatlan nevet adni egy kocsinak? 2, Egyáltalán, mi a túró ez? Se nem kompakt, se nem terepjáró, se nem egyterű. A Nissan azt válaszolta: picit mindegyik, reméljük, éppen ezért lesz majd sikeres. Aztán hozzátették, tulajdonképpen új kategóriát alkottak, úgy hívják, hogy crossover.
A formára semmilyen, belül kemény műanyagokkal borított autó aztán szupersiker lett. A 2013-ban bemutatott második generáció pedig sokkal komolyabb: pofásabb, tágasabb, jobb minőségű, és okosabb.
Nagyon más lett, mint elődje, de simán tovább vitte annak piaci sikereit, aminek érzékeltetésére néhány adat.
– 24 órában gyártja a Nissan sunderlandi üzeme, évente nagyjából 300 ezret raknak össze
– Ezzel a márka messze legsikeresebb modellje, a Nissan európai értékesítésének 42 százalékát adja
– Kongótól Katarig ma összesen 132 országban árulják
– 2017-ben átlépi a 3 milliót a világszerte eladott Qashqai-ok száma.
Tavaly decemberben magunknak konfiguráltunk egy példányt tele klassz extrákkal, aztán márciusban kaptuk kézhez a kocsit. Az nem volt kérdés, hogy a remek 1,6-os Renault-dízellel akarjuk (130 lóerő, 320 Nm), került bele kapcsolható összkerékhajtás, nem nyitható, de hatalmas panorámatető, hasított bőr és velúr egyvelege üléskárpit, elöl fűthető ülések, és 360 fokos kamerarendszer, sok minden más mellett.
4,37 méter hosszú, 1,8 széles és 1,59 magas, ezzel hosszában és széltében nőtt valamelyest a kategóriateremtő elődjéhez képest (4 és 2 centit), de túl kövérre nem hizlalhatták a főleg városba szánt autót. Így még könnyű vele parkolni.
Előszeretettel teszi oda crossoverét a Nissan olyan kompaktok mellé, mint a Golf, a Focus, vagy az Astra, vagyis azon kocsik mellé, amelyek egy évtizede megkérdőjelezhetetlenül uralták az ún. megfizethető családi autók piacát. Ezektől magasabban ül a sofőr a Qashqaiban, nagyobb a térérzete, és tágasabb a csomagtartója – nem véletlenül rabol vevőket a kompaktoktól.
Az autópályás fogyasztástól valamivel jobbat, és sokkal rosszabbat is mértünk a háromnegyed év alatt. Az M2-esen például havonta egyszer-kétszer autóztunk, egy idő után 3 emberrel az utastérben már arra törekedtünk, hogy a budapesti induláskor lenullázott fogyasztásmérő 60 kilométerrel később, a Börzsönybe érve 4,5 liter legyen. Ez volt az alja ezen az úton, ezen a távon, takarékosan közlekedve.
Kétség kívül Budapesten mozgott leginkább, azon belül is a belvárosban. A zsúfolt forgalomban a lehetőségekhez mérten lendületesen közlekedve 8,5-9 litert is megevett, de a kivezető utakon hétvégenként 50-70 között andalogva simán elment 5-6 literrel.
Fogyasztásról evidens módon minden tesztben olvasni, de ritkán fordul elő, hogy féktávot is mérünk. Kivittük a Nissant Tökölre, ahol öt-öt-öt alkalommal gyorsítottunk százra három különböző guminyomással, majd satuféket nyomtunk. Először megnéztük a gyárilag előírt elöl 2,3, hátul 2,1 bar nyomással, majd ezeknél 0,5 barral többel, és 0,5 barral leeresztve is.
A Dunlop Sport Maxx RT 225/45/19-ös abroncsait túlfújva, majd satufékezve 37 méter 12 centi lett az átlagos féktáv, majdnem 90 centivel több lett a gyári nyomásos fékezéshez képest. 0,5 bar nyomással laposabb gumikkal az átlagos féktáv 36 méter 92 centi lett, azaz közel 70 centivel később állt meg az autó a normál nyomásos fékezések átlagánál.
Mindez persze már nem a Qashqai sajátja, minden egyes autónál fokozottan ügyelni kell a helyes nyomásra, hiszen a féktáv mellett a fogyasztásra és a jármű stabilitására is hatással van. Végül egy fotó a Fradi-Újpest májusi kupadöntőjének idejéről, csak egy egészen másik meccsről.