Röviden – Ford Fiesta ST200 | |
---|---|
Mi ez? | Utolsó fellobbanás a kifutó Ford Fiestából, egy a pofátlanságig menő vezetési élményt nyújtó kisautó. |
Mi tud? | Túltöltéssel 215 lóerőt és rászoktatni arra, hogy mindenhová országúton menj. |
Mibe kerül? | Sokba: 1 100 000 forinttal drágább a 6,3 milliós sima Ford Fiesta ST-nél. |
Kinek jó? | Mindazoknak, akik felismerik, hogy egy nagyobb autó árán nagy élményt is vehetnek. |
Aki vezette a Ford Fiesta ST-t, valószínűleg egyet fog velem érteni, hogy erősebb és élesebb verzióra semmi szükség belőle. Nos, szükség, az tényleg nincs rá, de a Fordnál felügyelet nélkül maradtak az autóbuzik és felszúrták a búcsúzó sportmodell. Ez az örömautó a Ford Fiesta ST200.
Miben más?
1,1 millió forintot, amivel az ST200 többe kerül a sima ST-nél, nem a 182 helyett 200 lóerős motorra kell kifizetni. A csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű 27 százalékkal feszesebb, de lágyabb a lengéscsillapítás, amitől játékosabb az autó fara. Elöl 19 helyett 21 milliméter vastagságú keresztstabilizátorok fogják meg a billenést, a kormányzás közvetlenebb és ha jól értettem a gyári leírást, akkor rövidebbek a kormányösszekötők.
3,82 helyett 4,06 a differenciálmű végáttétele, amivel az összes fokozat áttételezése rövidebb. Elvileg kisebb ellenállású a légszűrő és a motorvezérlés bátrabb üzemanyag-adagolással dolgozik. További ültetés nincs, csak a sima ST 15 millimétere a kisebb teljesítményű modellekhez képest.
Külső
Annak a három embernek, aki tudja, hogy a tesztelt Ford Fiesta ST200 csak ezzel fényezéssel kapható, az árnyalat rögtön elárulja a csúcsmodellt. Talán nem vagyok elég kifinomult személyiség, de én ezt a Silver Grey színt „híg glett szürkének” mondanám.
Pár nappal a tesztautó leadása után a Ford megmutatta az új Fiestát, a mostani generáció tehát kifutó modell. Formáján mégsem érződik a kor. Oldalnézetben az övvonal látványosan tör az ég felé, ami persze rontja a kilátást. A Fiestához tolatókamera helyett hátsó parkolóradar jár.
Maradt a felni- és a gumiméret, 205/40 R17-es a kerék. A piros féknyereg a sima ST-hez is megvehető csomagban, itt alapáron megkapjuk. A piros ST feliratok a harcsapofás hűtőráccsal, a vagány, feketére fújt ötküllős felnikkel, a masszív tetőlégterelővel nagyon jó kiállást adnak a kisautónak.
Belső
Ha valaki ötajtóst szeretne, csak a sima ST jön szóba, mert a nagyobb teljesítményű sportváltozatot kizárólag három ajtóval gyártja a Ford. A csomagtér tisztességes méretű, 276 literes, használatát áthelyezhető padló könnyíti meg.
Amíg melegszik a motor és messze a városhatár tábla az első, ami meggyőző a Ford Fiesta ST200-ben, a civilizált működés és a gazdag felszereltség. A reggeli jégkaparás nyűgét elveszi a szélvédőfűtés, a félbőr kárpit és a belülről megvilágított fém küszöbvédő díszléc igényes hatást kelt.
Amikor felzendül a zene, azt érezni, hogy itt kapunk valamit a pénzünkért. A hifi tisztességesen szól és kompakt lemezt is benyel, ami a kisautók között egyre ritkább. Sokszor csak rossz minőségű, tömörített fájlokkal etethető a zenegép, a CD-olvasót inkább megspórolja a gyártó.
Még száz métert sem mentem, de átjön, hogy komolyan gondolták ezt az autót. A Recaro-ülések oldaltartása ígéretes, aki ebben ül, nem is érti, hogy készülhetnek a repülők turistaosztályára oly csumpi ülések ugyanezen a néven. Szomorú, hogy az ülés ennyire magas, a Ford ezt nagyjából az összes kis és kompakt sportmodelljében elrontja.
Motor
182 helyett 200 lóerős a motor, 6,9 helyett 6,7 mp a gyorsulás százra, a 240 Nm nyomaték alapesetben 290-re nő. A Fordokban hagyomány a túltöltéssel elérhető, rövid időre szóló teljesítménytöbblet. Itt maximum 20 másodpercig ad le 200 helyett 215 lóerőt és 290 helyett 320 Nm nyomatékot a négyhengeres.
Gyorsítás 210-ig: 1:40-től hallható a motorhang, érdekes látni a 85,7 literes pillanatnyi fogyasztást. Más autógyár sunnyog és a számítógéppel nem ír ki 30 liternél magasabb számot. A kattogó hang a videón a nagy nyomású közvetlen benzinbefecskendezés jellegzetes zaja
Vezetés
De a számok félrevezetőek. Niels Bohr vagy Laetitia Casta génállománya is nagy arányban megegyezik egy zsírhasznú mangalicáéval, mégis micsoda különbség van a végeredményben. Az ST200 varázsát nem a tempó, hanem a vezetés öröme adja, tényleg nem akarsz kiszállni belőle.
A motor alulról szépen beleszorít az ülésbe. 3000-től húz jobban, 4000 felett még jobban rúg, szépen végigég a teljes fordulatszám-tartomány. A motor 5000-nél még ráad egy kicsit, de onnan nem sokat forog már, a leszabályozás 6500 alatt bekövetkezik. A turbófeltöltéssel nyilván nem úgy pörög, mint nagy kedvencünk, a szívómotoros Swift Sport, cserébe 160 felett is akkorát lép, amit ki nem néznél ekkora autóból.
Mivel a rövidebb váltó-áttételezéssel a kettesnek 85 körül vége, ezzel biztosan benne hagyott a Ford néhány tizedet a százra gyorsulásban. De ez nem baj, mert a sűrű gangolás, a hármas, a négyes és az ötös leforgatása 130, 175 illetve 200 körül feldobja a hangulatot.
Autópályán 140-nél 3500, 160-nál 4000 a fordulatszám hatodikban. 140-ig csendes a motor és a kipufogó, onnan indul a kellemetlen zúgás, ami hosszabb távon idegesítő. A szívászaj egy membránnal felerősítve érkezik az utastérbe, a motor mély gázra, kis fordulaton szól a legjobban, tényleges méreténél komolyabb gép hatását kelti. Gázelvételkor pedig a lefújás, a felesleges töltőnyomás elengedése hat jól akusztikailag.
Külön élmény a sebességváltás. A váltókar nagyon könnyen és ugyanilyen precízen mozog, a gáz adagolhatósága illetve a kuplung finom, de határozott működése is tökéletes.
Országúton el leszel foglalva az ST200-ban, ha tényleg gyorsan akarsz vele menni. Az itthon átlagosan rossznak számító másod-harmadrendű utakon a kerekek nagyon megérzik a nyomvályúkat, mindenféle úthiba megcibálja a kormányt. Felüdülés volt Veszprém megyében Márkóról Hárskút felé tépni az erdőn át, ahol tökéletes az út, szépek és gyorsak a kanyarok.
Ízelítőnek egy gyári video a Ford Fiesta ST200-ról
A Ford meg meri tenni, hogy a Focus ST-hez hasonlóan a Fiesta ST200 farát is élénkre hangolja. Az egész autó a szűretlen, őszinte vezetési élményről szól, amihez passzol az alapjárati motorleállítás elhagyása és az ESP kikapcsolása is: feltűnő helyen, a váltókar előtt van a kapcsoló. Nem kell hosszan nyomnod, hogy kinyírd a rendszert, utána persze magadra vagy utalva.
Gázelvételre az ST200 lelkesen, de sosem agresszívan indul el keresztbe. Ha szeretsz ezzel játszani, olyasmit kapsz cserébe, amit hasonló felszereltséggel csak milliókkal súlyosabban a MINI ad meg az elsőkerekes autók között.
Ilyennek kellene lennie a kormányzásnak más autókban is. A legtöbb kanyaron kis mozdulatokkal átfűzhetjük az autót, a kormánykeréken jól érezni, mikor lesz sok, mikor veszítik el a kerekek a tapadásukat és szinte azt is elmondja, milyen mintázatú kővel burkolták a mélygarázst.
A Ford nem költött önzáró differenciálműre, ami a Corsa OPC-t, a DS3-at vagy az über-Cliót kiemeli a kategóriából. Jól tapadó úton nem hiányzott, csúszós úton pedig kár kísérteni az Istent. Az autó fékimpulzusokkal, az ívbelső kerék fékezésével igyekszik elejét venni az orrtúrásnak kanyarból kigyorsítva, ami elég jól működik.
Ford Store-ok Budapesten kívül
Tavaly ősszel létesültek az első Ford Store-ok a fővárosban illetve Szentendre határában. Ezekben az autószalonokban a Ford ST és RS sportmodelljeit, a Mustangot és a Vignale-csúcsmodelleket értékesítik a márkakereskedések. Nemrég Debrecenben, Győrött és Veszprémben is megnyílt a Ford Store az átépített korábbi márkakereskedés helyén.
Én a veszprémi szalon megnyitóján jártam, ahol a beruházó Császár Gábort arról kérdeztem – ismerve a Vignale-verziók és a 13 milliós RS Focusok iránti kereslet nagyságrendjét – mivel fogják kitermelni ezt a több tízmilliós invesztíciót? Az ügyvezető-tulajdonos nem aggódott. A szakember szerint nem mindent a sportmodelleken kell megkeresni, mert aki választ egy nyolchengeres Mustang GT-t, az vehet a vállalkozásába Rangert és Transitot, társának egy Fiestát.
Igaza lehet, mert a Store-ok-ban a Ford teljes modellkínálata megtekinthető, amivel az invesztícióra képes és hajlandó márkakereskedések a hétköznapi autók értékesítésében is előnyhöz juthatnak a hálózat többi tagjával szemben. A Ford Store-ban külön helye van a kiemelt termékcsoportok demoautóinak, köztük az új Edge kapcsán reflektorfényben tartott terepjáróknak is.
Ez a kiemelt hely a kerek porond az autó felett lebegő glóriával. Valamennyi Ford Store értékesítheti a Vignale termékvonalat. A várhatóan kiugró értékvesztésű Vignale-modellek az autók külső-belső kivitelén túl a szolgáltatásokban nyújtanak többletet a több Fordhoz képest. A digitális asztalon megtervezett autót az értékesítő egy mozdulattal átlőheti egy hatalmas videofalra, ami nagyon látványos. Ennek az ügyfélkörnek külön ügyfélkapcsolati menedzser segít, az autót hozom-viszem szolgáltatással szervizelik valamint havonta egy mosásra és belső takarításra jogosult a vevő. A márka névadója Alfredo Vignale, a neves olasz karosszériaépítő mester.
Költségek
Reálisan az új modell megbukik az ST200 árazásán. A korábbi összehasonlító tesztünket megnyerő Ford Fiesta ST 1,1 millió forinttal kerül kevesebbe, mint a Ford Fiesta ST200. Ennél drágábban vagy hasonló felszereltséggel prémiumterméknek szánt autók kaphatóak, például a MINI és az Audi A1. Nehéz mihez hasonlítani az összeget, mert vagy modellfrissítés miatt vagy érdeklődés híján az importőri honlapokról hiányzik a DS3 Performance, az Ibiza Cupra, a Clio RS, a Polo GTI vagy a 208 GTI ára.
A Ford Fiesta ST200 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A1 Sportback 1,8 TFSI Sport (192 LE) | 7 945 500 |
Ford Fiesta ST200 (200/215 LE) | 7 390 000 |
MINI Cooper S (192 LE) | 6 797 000 |
Opel Corsa OPC (210 LE) | 6 130 000 |
Aki egyszer kiköhögte az autó árát, különösebb érvágásokkal később nem kell számolnia. A Ford Fiesta ST200 alapgaranciája 2+3 év/100 000 kilométer, ami 21 300 forintért megnyújtható 200 000 kilométerre. A garancia mellé nem árt az évente vagy 20 000 kilométerenként esedékes kötelező karbantartásokat fedező szervizcsomag, öt évre és öt szervizre 269 ezer forintért. A Fiesta ST szervizelésére egyes márkaszervizek a sportmodellekre szabott, borsosabb óradíjat állapítanak meg, ami a Mustangot, a Focus ST-t és az RS-t is érinti.
Mérsékelt tempónál az autópályás fogyasztás 7,2 liter/100 km körül tartható. A maximum 14 liter, de ezért nagyon szégyellni fogod magadat. Én sem vagyok büszke rá, hogy szinte csak országúti és autópályás szakaszokkal 9,8 literre sikerült kihoznom a teljes tesztfogyasztást, ami közúton nagyjából maximum, ha a józan eszed maradéka még pislákol valahol. A technika fejlődését jelzi, hogy ugyanaz az autó képes 6,7-et gyorsulni százra, amivel 6,7 literrel is el tudsz poroszkálni.
Ez az autó valószínűleg nem jobb 1,1 millió forinttal a 182 lóerős ST-nél. A racionális döntés inkább elutazgatni, eltankolni ezt az összeget, félretenni a gyermekek iskoláztatására, bármire. Ám aki mégis az ST200-ra költi, az talán ésszerűtlen döntést hoz, de biztosan nem hibázik.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|