Az első igazán hűvös őszi péntek délutánon tartott Tibor és felesége a korábban lefoglalt wellness-hétvégére. Alig várták, hogy behuppanhassanak a meleg gyógyvízbe, amikor a Balaton-felvidéki célállomás előtti községben úgy kezdtek előzésbe 5-ös BMW-jükkel, hogy egy tőlük is gyorsabb motorkerékpár éppen őket előzte – így kezdődik a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija.

Felrepült a levegőbe a Yamaha

Tibor 30 éve vezet, és az utat is jól ismeri, ahol a baleset történt, mert egykor nyaralójuk volt errefelé. Ráadásul nyugisan, 50-55 km/órás tempóval közlekedtek a település végét jelző tábla után, amikor utolértek egy hűtődobozos teherautót. Mivel az egyenes szakaszon tisztán látta Tibor, hogy nem jön szemben semmi, gyorsítani kezdett, viszont a tükörbe nem nézett.

A háta mögül eközben tőle nagyobb sebességgel lőtt ki Péter, a szintén negyvenes mérnök, akinek Yamaháját pont oldalba lökte az E60-as BMW. Stabilitását veszítve a sportmotor azonnal kacsázni kezdett. A vezetője sajnos nem tudta megfogni, beszáguldott az út jobb szélén lévő árokba, ott az első kereke elakadt, a Yamaha felrepült a levegőbe, miközben Péter leesett róla.

Tibor és felesége azonnal félreálltak, próbáltak óvatosan segíteni a fájdalmai miatt nyögdécselő motorosnak, aki leginkább a lábát emlegette. A gyorsan kiérkező mentők rögvest kórházba szállították Pétert, aki szerencsére nem szenvedett életveszélyes sérüléseket, holott nem viselt védőruhát, sőt, motoros csizmát sem. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a több helyen eltört bal lábáról amputálni kellett két lábujját, ami maradandó fogyatékosságot jelent.

Az autósból vádlott lett, védelmét a Vezess jogi szakértőjeként is segédkező Janklovics Ádám vállalta el. Tibor nem ismerte el a felelősségét a balesettel kapcsolatban.

baleset motor debrec

Illusztráció, másik baleset fotója

Mit állapítottak meg a szakértők?

A nyomozáshoz kapcsolódó rendőrségi kihallgatásokon annyit mondott az autós, hogy a szabályoknak megfelelően kezdte meg a manővert. Közölte, látta a motorost az indexelése előtt, de akkor még stabilan mögötte haladt. Szerinte a két jármű egy időben kezdte meg az előzést, és az autójának irányváltoztatása véleménye szerint nem zavarta, nem zavarhatta a motorost.

Ugyanakkor mindig hozzátette, őszintén sajnálja Péter sérülését, amit azzal nyomatékosított, hogy több alkalommal is meglátogatta őt a kórházban a feleségével együtt.

A nyomozás során kirendelt műszaki szakértő nem erősítette meg az autós állítását az előzések azonos indításáról, bár időben nézve nagy különbséget ő sem állapított meg. Szerinte a motoros „legalább 0,7 másodperccel korábban kezdte meg az előzést”, mint a vádlott autós, ami szerinte egészen konkrétan azt jelentette, hogy a dinamikusan előzésbe kezdő Yamaha már a bal oldali sávban, gyakorlatilag a BMW mellé ért, amikor Tibor előzni kezdte a teherautót.

Az ütközés pillanatában a Yamaha sebessége kb. 75-80 km/óra, a BMW-é 60-65 km/óra volt. Fontos, hogy a motor a bal oldali sáv közepén haladt a két jármű ütközésének pillanatában.

Mindezek után az ügyészség vádat emelt az autós ellen, jött a bírósági eljárás, ahol a szakértő megerősítette számításait.

baleset-motoros1000

Illusztráció, másik baleset fotója

Hogyan ítélte meg a balesetet a bíróság?

Az ügyészség vádemelésének alapja, hogy szerinte az autós megszegte a KRESZ 34. § (1) bekezdés b/ pontját, vagyis nem győződött meg róla, hogy az előzni kívánt jármű előzését más jármű megkezdte-e.

Első fokon a bíróság „a vádirattal egyező tényállást állapított meg”, azaz bűnösnek mondta ki a BMW sofőrjét. Tényként állapította meg, hogy amikor az autó áthaladt a felezővonalon, a motor már mellette közlekedett.

Az ítélet indokolásának lényege az volt, hogy az autós hátratekintéssel, oldalra fordulással meggyőződhetett volna a Yamaha előzéséről. Szabályszegésével, ahogy a bíróság fogalmazott, „okozati összefüggésben következett be” a maradandó sérüléssel járó baleset.

Amennyiben a tényleges sávváltása pillanatában ismételten tükörbe nézett volna, a bíróság szerint egyszerű visszahúzódással elkerülhető lett volna a tragikus ütközés.

Végül 10 havi fogházbüntetésre ítélte Tibort a bíróság, amit 12 hónapra felfüggesztett. Ugyanennyi időre elvették a jogosítványát is.

Az autós nem fogadta el az ítéletet, felmentésért fellebbezett, de hiába. A törvényszék döntése helyben hagyta az elsőfokú ítéletet.