Sikerült megmenteni az enyészettől egy speciális feladatokra szánt csapatszállító, szovjet fejlesztésű járművet (fenti kép). A ZiL 49065-ös felújítása során kiemelt figyelmet fordítottak a karosszéria és a hajtáslánc megfelelő restaurálására. A munkálatokat az MSTS 6 AMSOIL névre keresztelt, egyedi igényeknek megfelelően épített limuzinok gyártásával foglalkozó cég végezte.

A járművet korábban az űrrepülések után történő landolások után használták a legénység összegyűjtésére. Mivel az űrkabinok leszállására gyakran nehéz terepen került sor, ezért szükség volt egy speciális, nagy teherbírású járműre. A ZiL nem sokkal a Szovjetunió összeomlása előtt építette ezt a járművet. Sokáig nagy becsben tartották, éppen ennek köszönhető, hogy végül korhű állapotban maradhatott fenn az utókornak.

Volt olyan változat is, mellyel a Szojuz űrhajókat szállították.

Volt olyan változat is, mellyel a Szojuz űrhajókat szállították.

A különleges, háromtengelyes, üvegszál-erősítésű karosszériával rendelkező ZiL-ből többféle változat létezett, de a források szerint nem készült belőle 20-nál több darab. Volt belőle rendőrségi csapatszállítós, ponyvás kivitel, de készült belőle zárt kabinos, illetve nyitott raktérrel („platós”) ellátott változat is. Ezeket a járműveket az orosz gyártó egységesen a 4906-os típusszámmal látta el, ehhez azonban általában hozzátettek még egy számot, mellyel az adott variánst jelölték.

Zil 4906

ZiL 49065 belülről

A Lihacsov Autógyár (ZiL) 1980 és 1991 között gyártotta a „Kék madár” névre keresztelt 4906-ost. Az ez idő alatt készült járműveket a felépítménytől függetlenül egységes paraméterekkel gyártották le, ennek megfelelően 9,25 méter hosszú és 2,48 méter szélesek voltak, emellett 2,94 méter magas vezetőkabinnal szerelték. A jármű első és hátsó tengelye kormányozható volt, ennek köszönhetően mindössze 10 méteres fordulókörrel rendelkezett, ami egy normál személyautóéhoz volt hasonló. Ha pedig a szükség úgy hozta, a gumiabroncsnyomást a vezetőfülkéből lehetett szabályozni, ami jól jött, hogy laza talajon is előrejuthasson.

Ha érdeklik a ZiL-gyártmányok, akkor olvassa el azt a cikkünket is, mely egy ZiL-alvázas Ikarusról szól!