Sokáig mintha a Volkswagen dízelbotránya (ld. összefoglalónkat a cikk végén) nem is hatott volna az autóvásárlók döntésére, a dízelmotoros autók részaránya stabil maradt. A legfrissebb németországi adatok azonban a dízelek visszaszorulására utalnak. A KBA, a Szövetségi Járműhivatal forgalomba helyezési adatai szerint a dízelmotoros autók részesedése a 2015-ös 48,5 százalékról 2016-ra 46,5 százalékra csökkent. Ez a különbség mindössze egy év alatt igen jelentős preferenciaváltást jelez a legfontosabb európai autópiacon.
A változás egyik oka lehet, hogy a krízis Volkswagen-ügyből dízel-világbotránnyá duzzadt. Független, közúti mérések kimutatták, hogy az emissziós határértékek impozáns szigorodása ellenére a tüdőnket ténylegesen mérgező gázok kibocsátása nem vagy alig csökkent.
Környezetszennyezés a motorvédelem örve alatt
Időközben más trükkök is nyilvánosságra kerültek. Számos autóban a nitrogénoxid-semlegesítés csak 17 és 30 Celsius-fok közötti hőmérsékleten működik, tehát Közép-Európában, így Magyarországon, az év nagy részében egyáltalán nem. Ez ráadásul legális! Az EU-szabályozás lehetőséget ad az autógyártóknak, hogy motorvédelmi célból leállítsák az NOx-semlegesítést, de ennek kritériumait a gyártókra bízta akik köszönik szépen, éltek a lehetőséggel.
Az Autó Magazin német testvérlapjának mérései alapján a FIAT 500x dízelmotoros változata azért szerepelhetett igen rosszul több független emissziós vizsgálaton, mert állításuk szerint az olaszok időkapcsolóval működtetik az AdBlue-adalékos kipufogógáz-utánkezelést. Mivel a hivatalos mérési ciklus 1180 másodpercig tart, az autó az indítás után 22 perccel már nem használja a berendezést. Pofonegyszerű, frappáns megoldás, mégse örüljünk neki.
Csalószoftver a TDI-dízelekben
2015 szeptemberében került nyilvánosságra, hogy a Volkswagen-konszern bizonyos dízelmotoros autóiban csalószoftver ismerte fel a laborkörülmények között végzett emissziós méréseket. A cég azért csalt, mert nem kívánta vagy nem tudta kigazdálkodni a hatásos(abb) kipufogógáz-tisztítás autónként mintegy 300 euróra (kb. 93 000 Ft) becsült többletköltségét. A szoftver a próbapadi üzemet felismerve rendesen működtette a kipufogógáz-tisztítást, normál használatban viszont az érintett 1,2; 1,6; 2,0 és 3,0 TDI motorok a környezetvédelmi normákban foglalt határértékek sokszorosával szennyezték a környezetet. A konszern az érintett autókat visszahívta és utólagos módosításokkal éri el, hogy az autók megfeleljenek a forgalomba helyezési előírásoknak. Ez előfeltétele lett volna annak, hogy egyáltalán részt vehessenek a közúti forgalomban.
Ha meginog a dízelmotoros autókba vetett fogyasztói bizalom, ha kétségessé válik jövőbeni használhatóságuk egyre több nagyvárosban, az erősen ronthatja a dízel használt autók értéktartását. Az újraeladási ár csökkenése azonban csak többéves adatsorral lesz vizsgálható.