Az orosz GAZ-csoport december végén kürtölte világgá, hogy egyetértési megállapodást írt alá négy iráni város vezetőjével mintegy 900 autóbusz gyártásáról. Az együttműködésről szóló dokumentum az orosz-iráni kormányzat keretegyezményének köszönhetően valósulhatott meg.

A megállapodás szerint Tabriz, Karaj, Qom és Urmia városának flottája újulhat meg LiAZ típusú, alacsony padlós buszokkal. Itt zárójelben megjegyzendő, hogy a Likinói Buszgyár (LiAZ), nem összetévesztendő a néhai csehszlovák teherautógyárral, mely ugyancsak LIAZ néven futott. Az üzlet értékét eddig nem tette közzé az orosz gyártó, azonban becslések szerint legalább 9 milliárd rubeles, azaz közel 45 milliárd forintos szerződésről van szó.

A megállapodásnak köszönhetően az oroszok teljesen összeszerelt, illetve készre szerelt autóbuszokat (CKD) szállíthatnak Iránba. Utóbbi annyit jelent, hogy a járműveket teljesen összerakják, majd főegységekre szerelik, melyeket dobozokban és konténerekben elszállítanak oda, ahová a vevő kéri. Ott aztán a CKD-üzemekben újra összerakják őket és már használhatóak is az autóbuszok. Így készül a harmadik világba többek között számtalan Mercedes-Benz teherautó is. 

A megállapodást Oroszországban írták alá négy iráni város polgármesterével. Az iráni delegáció ennek során a GAZ-csoport gyárait is megtekintette, ennek köszönhetően szóba került speciális járművek, mezőgazdasági gépek, valamint YaMZ motorok lehetséges exportja is. Nem ez az első ilyen orosz-iráni megállapodás, tavaly ugyanis egy másik orosz cég, a RM Rail Holding 272 darab vasúti kocsihoz szállíthatott főegységeket a közel-keleti országba.