Az elmúlt év elején hazánkban a benzin ára még a negyedik legalacsonyabb volt az Európai Unióban, az év végére a tizedik helyre csúszott vissza. Az Európai Bizottság adataiból az is kiderül, hogy a dízel a kilencedik legolcsóbb volt és most a 12. legdrágább.

Amennyiben az üzemanyag árának változását nem euróban, hanem forintban nézzük, úgy méginkább feltűnő, hogy itthon 12,9%-kal drágult a benzin és 21,6%-kal a gázolaj. Ezzel a harmadik legnagyobb növekedést produkálta az EU-ban. Az kiugró drágulásnak több oka is van, egyik a fogyasztás bővülése, amely lehetőséget teremtett az árrések növelésére. A hazai fogyasztás lassan a válság előtti szinthez közelít – tudta meg a Napi.hu. A csehországi Litvínov olajfinomítójában keletkezett tűz és a forint erősödése szintén befolyásolta az árakat.

Az üzemanyagok árának azonban több, mint a felét a különböző adók teszik ki, mint például az áfa, aminek kulcsa Magyarországon a legmagasabb. Ezek mellett a kormány tavaly év végén a dízel jövedéki adóját 10, a benzinét pedig 5 forinttal emelte.

A 2016-os év második hetében tehát a 327,5 forintos benzin után 69,6 forint áfát, 120 forint jövedéki adót és 1,5 forint készletezési díjt kellett fizetni, összesen 191,1 forintot. Ezzel szemben jelenleg 369,8 forintos benzinen 78,6 forint áfa, 125 forint jövedéki adó és 1,5 forint készletezési díj van, vagyis 205,1 forint.

A dízelért tavaly ilyenkor 313 forintot kellett fizetni, amelyből 178,4 forint jutott az államkasszába. Részletezve ebből 66,6 forint az áfa 110,35 a jövedéki adó és 1,4 forint a készletezési díj. Az év végére mindez viszont a 381,1 forint után 81 forint áfát 120,35 forint jövedéki adót és 1,4 forint készletezési díjat jelent, ami végeredményben 202,7 forint.