Azt, hogy tavaly Volkswagen, Opel és Ford modellekből helyeztek a legtöbbet használtan forgalomba, nem annyira meglepő. Csak ezekből a márkákból ki is jön bő 47 ezer darab autó, ami a tavaly rendszámot kapott autók pontosan egyharmada. Na de mi van az olyan márkákkal, amikből alig pár darab került forgalomba és esetleg azt sem tudjuk róluk, hogy melyik földrészen gyártják őket?
Ladától Zaporozsecig
Az egykori szocialista blokkból érkezett autók közül is jó pár tért vissza az életbe. Feltételezhetjük, hogy ezeket nem külföldről hozták be, hanem valahol a kert végében rohadtak idáig, tyúkokat kellett belőlük kihajítani, szerencsésebb esetben talán egy öreg bácsi féltve őrzött, már nem használt járgányát csípte meg magának valaki. Fene tudja, mi jó van mondjuk egy öreg Wartburgban, de szerencsére nem vagyunk egyformák, van, akinek ez tetszik. A volt KGST-s járgányok közül a használt Škoda viszi a prímet tavaly 2410 forgalomba helyezett darabbal, de hogy ebből mennyi a régi, a VW-es időszámítás előtti „igazi” Škoda, azt csak tippelni tudnánk.
Hasonló a helyzet a bő 500 darab Daciával is, nem valószínű, hogy hirtelen tengernyi 1310-es került elő a pajtából, nitrogénnel töltött fóliasátorból, rendszámért remegve. A Ladánál már valószínűbb, hogy a 60 darab frissen forgalomba helyezett példány valami tisztességes ősi darab, mert hát ki lenne az a bomlott elméjű, aki külföldről hozna magának mondjuk egy Grantát. Az igazán ritka szoci darabokhoz úgy a Trabant – 10 db 2016-ban – Wartburg, Volga táján jutunk, ezekből négy-négy darab kapott rendszámot. Volgáról magam is sokat álmodtam, fiatalkorom sokat csodált darabja egy kombi példány volt, a fene tudja hogyan a motorháztetőre tákolt pótkerékkel. Ebből a csapatból a legritkábbnak a Moszkvics, Zaporozsec, Kispolszki számít, egy-egy darabbal. De nézzünk ezeknél valami egzotikusabbat:
LTI? Dr Motor?
Mondjuk egy LTI? Mentségemre szóljon, hogy az angol autóbuzéria nálam a Land Rovernél kezdődik és ott gyorsan véget is ér, így elképzelésem sem volt, mit is jelent ez a három betű. Jó, egy soros nyolchengeres Rolls-Royce motoros Alvis Stalwartra még vágyom, de teljesen valószínűtlen, hogy egyszer csak találok egyet a hétvégi ház pincéjében. Szóval a wikipedia szerint az LTI egyszerűbben a londoni taxit jelenti. Ebből szintén 4 darab kezdett új életet tavaly, igaz, ez érthető is, városnéző vállalkozásnak teljesen jó választás lehet a tágas, hatalmas belterű járgány.
Vagy itt van szintén egyetlen árva példánnyal a Dr Motor. Ők olaszok, és Chery-alapokra építenek a kínainál jóval szemrevalóbb külsőt. Szerencsére leginkább Olaszországban ismert a márka, de ezek szerint idehaza is van legalább egy rajongójuk.
Benimar lakóautóból is csupán egyetlen darab került forgalomba. A spanyol márka 1979-ben kezdte működését, első sorozatgyártásba kerülő modellje 1986-ban jelent meg. Leginkább Mercedes-, Ford-, Fiat-, Renault-alapokra építkeznek, és mára egész komoly céggé erősödtek. Az elmúlt évben lakóautóban népszerűbb volt Hymer, amiből a Dethleffsszel fej fej mellett 3-3 darab állt újra szolgálatba Magyarországon. Bár a lakóautó különös faj, az is elképzelhető, hogy csak a szezonra kérnek nekik rendszámot, holtidőben pedig forgalomból kivonva alusszák álmukat ezek a jószágok.
Ki hinné, de kínai használt autókkal is gyarapodott 2016-ban a hazai járműpark a Brilliance, Jiangling, Zhonghua révén. Nem, nem tudunk ezekre a modellekre magyarázatot adni, hacsak nem valami óriási kínai autóimport első próbadarabjait tesztelgetik valami titkos hatalom föld alatti laborjaiban.
Aztán még olyan modellek is feltűnnek, amikhez képest a Rolls-Royce a maga 8 darabos flottájával tucatárunak tűnik. Ilyen a Lea Francis – 1 db kapott tavaly rendszámot – bár a Datahouse Carinfója nem mondja meg, hogy a márka mely modelljéről is van szó. Így lehet akár 1905-ös, 3,5 literes háromhengeres, vagy éppen 1990-ben gyártott soros hathengeres Jaguar-motoros modell is. A cég amúgy kerékpár-összeszereléssel kezdte. A Gardner már megbízhatóbban izgalmasan régi, ugyanis 1920 és 1931 között gyártották a 3,7, később 4,9 literes Roadstereket. 65, 75, 84 majd 126 lóerős soros nyolchengeres motorokkal.
Az egydarabosok listáján szerepelnek még olyan ismertebb nevek is, mint a Tatra, Willys és Lotus. Tessék ezekből is válogatni, ha autóbehozatalon gondolkodik valaki. Jó, nem éppen racionális választások, de ilyenje biztos nincs a szomszédnak. Aztán pedig reménykedjünk benne, hogy valahol össze is futhatunk ezekkel a járgányokkal, és ha a gazdájuknak nem is feltétlenül, de nekünk, egyszeri bámészkodóknak, akiknek nem kell megtébolyodniuk az alkatrészbeszerzés, vagy a hozzáértő szerelő felkutatásával, örömet szereznek a létükkel.