Nagy erőkkel startol a finn módszer Nógrád megyében – bár eddig sem volt ismeretlen hazánkban -, az ittas vezetőket januártól a megye teljes területén rendszeresen szűrik a közúti ellenőrzések során. Ami azt jelenti, hogy egy adott útszakaszon minden elhaladó jármű vezetőjének meg kell fújnia a szondát, nincs kivétel, minden egyes autóst megállítanak.

Szóval az a trükk nem működhet, hogy rátapadok az előttem lévőre, őt majd kiveszik, én pedig továbbhajtok.

„Az ellenőrzésnek jelentős visszatartó hatása van, demonstratív a rendőri jelenlét, az ellenőrzés célja egyértelmű minden közlekedő számára, úgyhogy igen, ez eredményeket hoz a balesetek megelőzésben” – fogalmazott Palkovics Viktor, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője Hír TV-nek nyilatkozva.

De mi is az a finn módszer?

A skandináv államokban az alkohol fogyasztása hosszú idők óta kiemelt egészségügyi és közlekedésbiztonsági problémának számít. Valamennyi közúti ellenőrzés alkoholszondáztatással kezdődik, minden rendőrnek saját légalkoholmérő készüléke van.

Tekintettel arra, hogy az északi országok klímája szőlőtermelésre, illetve a sörgyártáshoz nélkülözhetetlen alapanyagok termesztésére kevésbé alkalmas, a mindennapok során a magas alkoholtartalmú égetett italok fogyasztása lett a jellemző. Az ittas járművezetők aránya az előző évtized közepéig igen magas volt, ezért az állam különböző megoldásokat keresett a probléma megoldására.

ittas-e1441968395295

Először is jelentős mértékben fokozták a közúti alkoholellenőrzések számát, s ennek érdekében új elektromos kézi légalkoholmérő készülékeket szereztek be. Napjainkban minden olyan finn rendőr rendelkezik saját elektromos légalkoholteszterrel, akinek feladatát részben vagy egészben a közúti ellenőrzések végrehajtása képezi. Ezen túl jogszabály rendelkezik arról, hogy valamennyi közúti ellenőrzést kötelező jelleggel légalkoholméréssel kell kezdeni, a jármű vezetője esetében.

Az alkoholellenőrzések módszere is sokat változott. A más európai országok rendőrségei által is átvett „finn módszer” lényege, hogy a megfelelően előkészített, kijelölt leállítási helyen több rendőr bevonásával egyszerre több járművezető ellenőrzése történik meg, mindössze néhány másodperc alatt. Amennyiben a jármű vezetője nem ittas, úgy azonnal továbbhaladhat, míg pozitív eredmény esetén az érintetteket félreállítják, s velük szemben eljárás indul. Ez kezdődött most el Nógrád megyében is.

Finnország az Alcolock bevezetésében is az élen jár, ugyanis az európai országok közül elsőként tette kötelezővé ennek a fontos biztonsági eszköznek az alkalmazását. Az Alcolock egy olyan készülék, mely a jármű beindítását előzetes légalkoholminta vételéhez köti. Ez lehet egy hagyományos elektromos légalkoholmérő készülék, vagy más – például slusszkulcsba épített – technikai megoldás. A jármű vezetőjének mindenképpen bele kell fújnia a készülékbe ahhoz, hogy a járművel közlekedni tudjon, ha ivott, akkor az autó nem indul be. (Forrás)

WR2-Gallery-03

Mennyi ittas vezető van Magyarországon?

2016-os adatok alapján
Az ittasan okozott balesetek száma 2013 november végéhez képest 5,5%-kal csökkent, az elmúlt évhez képest viszont kis mértékben nőtt. Az előzetes adatok alapján a 2015. I-XI. havi 1427 balesettel szemben ugyanis 2016. január 1. és november 30. között összesen 1442 személysérüléses közúti balesetet okoztak szeszes italtól befolyásolt állapotban (ez 1,1%-kal több, mint a 2015 évi időarányos adatok). Az ittasan okozott baleseteknek az összes személyi sérüléssel járó közlekedési baleseten belüli aránya továbbra is 10% alatt van (9,5%).